CD till REGA Mira 3 & REGA Jura ??????

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kula

CD till REGA Mira 3 & REGA Jura ??????

Inläggav kula » 2006-04-06 09:17

Hjälp mig att komma med förslag på en CD spelare till min anläggning!
Mar blivit rekommenderad en REGA Apollo ( 7.500:-) eller en REGA Planet 2000. Men har inte ekonomi till detta. Kom med förslag på något billigare spelare som skulle kunna matcha/passa övrig utrustning.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-04-06 09:59

...en begagnad Rega Planet (originalmodellen).

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-06 10:45

Marantz modeller är väl ganska trevliga tror jag.

På Ågrens Hifi var det en försäljare som sade att man kan ha 1997-99 som en slags gräns. Enligt försäljaren så låter det mesta innan dess inte bra och det mesta efter det bra. Jag har inte undersökt detta närmare, men det finns säkert någon annan här på faktiskt.se som har mer på fötterna än jag.

Jag sticker ut hakan lite och tror det mesta idag faktiskt.se låter väldigt bra, tycker det är mer och mer sällan som man kan skylla cd:n för att låta digital eller vass (musikalitet däremot, där regerar fortfarande vinyl, i min anläggning åtminstone). Sedan kan man ju lägga till lite egna moddningar, då kan det börja bli riktigt intressant!

För att återgå till ämnet: Stämmer det alltså att det är en spelare med lite varmare karaktär du är ute efter? Micromega har väl gjort endel uppskattade cd-modeller (eller gällde det bara deras första dac + drive combo, kanske). Mitt tips blir Marantz och Micromega.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-04-07 14:01

Anledningen till "växlingen" är att då ungefär blev riktigt bra DAC-chip tillgängliga till billigt pris. Alltså blev det då möjligt att tillverka mycket bra analogdelar. Även tidigare så gick det bra att tillverka spelare med bra digitalutgång.

Det låter som om Kula har en ren REGA anläggning, och då ser det i alla fall trevligast ut om även denna del var en REGA, så jag skulle titta efter en begagnad REGA spelare.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-07 21:59

silvervarg skrev:Det låter som om Kula har en ren REGA anläggning, och då ser det i alla fall trevligast ut om även denna del var en REGA, så jag skulle titta efter en begagnad REGA spelare.

jo, det klart, de har ju lite egen design, sa det ar sant. Och planet har val alltid menats vara en bra spelare, dock med lite problem att lasa vissa skivor ibland om jag inte minns fel.

(sitter vid utrikiskt skrivbord)

Användarvisningsbild
RolandM

Re: CD till REGA Mira 3 & REGA Jura ??????

Inläggav RolandM » 2006-04-29 10:36

kula skrev:Hjälp mig att komma med förslag på en CD spelare till min anläggning!
Mar blivit rekommenderad en REGA Apollo ( 7.500:-) eller en REGA Planet 2000. Men har inte ekonomi till detta. Kom med förslag på något billigare spelare som skulle kunna matcha/passa övrig utrustning.

Kolla in Cambridges Azur serie, jag tror dess takftasta brittiska ljud skulla passa utmärkt med din Rega serie. Även Marantz kan funka, då Marantz har ett varmt ljudideal men det kan bli lite för gosigt och detaljfattigt.

Hälsar
Roland

Återgå till Köpråd