Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Inläggav ottovonkopp » 2024-08-09 07:41

Vad ni stökar! :wink:

En RPI med PiCorePlayer, rippa cd till flac plus Tidal (plugin till Lyrion Music Server) så är ni hemma. 8)

https://www.picoreplayer.org/
https://lyrion.org/
https://www.hifiberry.com/digis/

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-08-09 08:22

Diavolo skrev:Tänkte bara nämna lite mer i ämnet.
Jag köpte en avdankad Mac Mini för en billig penning, men upptäckte snabbt att AirPlay tyvärr inte är möjligt till den årsmodellen, oavsett version av macOS. Här är kraven på Airplay på macOS: https://support.apple.com/sv-se/108046

Så tänkte jag att någon här måste väl ha skrivit något om det att använda en Mac Mini som streamer, och jodå... :D
Så istället för att köra AirPlay blir det tillsvidare att köra Fjärrstyrning av Minin från min bärbara (jag tror inte min gamla Airpad funkar till det men ska prova). Jisses så besvärligt allt blev. Ja ja, man kan inte alltid hitta alla lösningar initialt.

Nån som vill köpa en Mac Mini A1347 från 2014 med 8GB/500GB, samt en Bluesound Node 130? ;)

EN mini från 2014 skall kunna installera monteray
https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini
Har du provat att installera detta ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-08-09 12:13

Om du har en Ipad? Tyckte jag läste det.
Då kan du väl strömma direkt från den till Bluesond?

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-09 13:03

@peterh: Jag har Monterey installerat ja. Men det är hårdvaran som är begränsningen. I Monterey, på denna datorn, finns ingen möjlighet att ställa in AirPlay.
Bild 1: Monterey på Mac som exkluderats från AirPlay (skärmbild från min Mac Mini bifogad)
Bild 2: Monterey på Mac som stöds.

Apple har alltså valt att exkludera datorer som är kapabla att strömma AirPlay 2. Tusan vet varför. Jag jobbar själv som produktchef för ett större företag och det kan finnas mängder med anledningar, inkl. att marknadsavdelningen/sälj vill få folk att köpa nya datorer. Säljavdelningarna är av ondo ;)

@gflar: jag har en iPad ja. och iPhone. Går att strömma via Bluesound. Men så mkt prylar då - strömma till Bluesound, in i Mac Mini för att Dirac Live ska förändra (inkl frekvensutjämna) signalen, och sedan in i förförstärkaren. Eller tänkte du att jag skulle koppla på nåt annat sätt? Det är Dirac Lve Processor jag behöver Mini'n till.

Nu har jag hittat en möjlig lösning - det går att patcha Monterey så att exkluderingslistan inte inkluderar min Mac Mini. Shit, att jag skulle behöva sitta med detta som om det vore en Paj (ottovonkopp - jag har en gammal Paj 2'a liggande o skräpa. "rippa cd till flac plus Tidal..." - det är ju precis sån skit jag inte vill pyssla med. Jag hade Squeezeboxar i hela huset 2006 och då var det ju najs at tippa CD's. Men varför ska jag, när Apple Music har lossless... men..., har hifiberry nåt kort för att strömma AirPlay 2, det kunde ju varit ett kul projekt, dessutom om de där har en bra DAC...? )
Bilagor
Namnlöst 3.png
Monterey: Mac med stöd för Airplay
Namnlöst 3.png (312.13 KiB) Visad 1017 gånger
Skärmdelning Bild 9 augusti 2024 12.46.42 CEST.png
Monterey: Mac utan stöd för Airplay
Skärmdelning Bild 9 augusti 2024 12.46.42 CEST.png (496.12 KiB) Visad 1017 gånger
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-08-09 17:12

Berätta gärna om patchen avseende exkluderingslistan, fler kan vara intresserade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-09 18:14

Det har tillhandahållits en mängd matchar via OpenCore Legacy Patcher som underhålls av ett gäng kunniga utvecklare. I den låg AirPlay-delning. Diet hela var relativt enkelt. En USB-sticka var vad som behövdes. Patchmjukvaran var enkel och lättfattlig, som är brukligt i Applevärlden.

Voilá, det fungerar! Men jag får ge upp lösningen om jag inte hittar ett sätt att slippa den störande popupen nedan. För så länge den ska dyka upp så går det självklart inte använda systemet för någon annan än mig. Ja i mitt fall inte ens för mig för jag ville inte vara inloggad med AppleId på den datorn. Annars är det en billig lösning för en enpersons HiFi-anläggning med AirPlay-strömning: 1500kr gav jag för denna i5/4GB/500GB Mac Mini från 2014.
Bilagor
Namnlöst 3.png
Tyvärr dyker denna popupen upp om det inte är samma AppleId som delar över AirPlay, som det AppleId som är inloggat på datorn. Vilket i praktiken gör hifiriggen till något för endast en person i hushållet eftersom det inte går att klicka på Godkänn varje gång. Iaf inte när man kör Mac'en fristående utan skärm och mus.
Namnlöst 3.png (13.36 KiB) Visad 983 gånger
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-10 11:57

KAn du inte fjärrstyra med Teamviewer istället så att du kan hoppa över AirPlay? Gratis för privatpersoner.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-10 15:31

macOS har ju fjärrstyrning inbyggt, via Skärmdelning.
Vi är flera i hushållet som spelar så jag vill inte att de ska behöva gå via Fjärrstyrning och sedan ha lagt upp alla som användare på den datorn. Jag vill de ska kunna plocka fram sin telefon och spela. Det är väl läge att behålla Bluesounden till et och så får de stå ut med fasproblem, efterklang, eko o ingen PEQ :) illa är det ju trots allt inte :)

EDIT: plockade nyss fram iPad'en och inser Skärmdelning på den inte fungerar. Inte heller Sidecar. Hm, då skulle nog TeamViewer vara ett alternativ, iaf för mig. Tack för tipset.
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-10 23:23

Airplay är väl “bara” 24/48 och kör man Teamviever så får man 24/192 om materialet är det. Annars så är tipset att köra Roon så alla kan ha sina spellistor och spela samtidigt olika musik i valfritt rum. Och med individuell eq för respektive ställe. Är det krångligt att spela sin musik så tröttnar yngre generationer redan innan dom ens testat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-11 11:27

Lejonklou "Källa" sägs vara extra lämplig för strömmande tjänster typ Spotify/Deezer/Tidat/etc. Pris 62.000:-
Har inte hört den själv men hans produkter brukar låta riktigt bra.

https://www.nokturneaudio.com/lejonklou ... r-dac.html

shape_pic-40.png
shape_pic-40.png (511.46 KiB) Visad 827 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-12 11:43

Bill50x skrev:Lejonklou "Källa" sägs vara extra lämplig för strömmande tjänster typ Spotify/Deezer/Tidat/etc. Pris 62.000:-
Har inte hört den själv men hans produkter brukar låta riktigt bra.

https://www.nokturneaudio.com/lejonklou ... r-dac.html

shape_pic-40.png

/ B

En streamer "låter" inte, den bara skickar vidare bitarna dit den ska, no more no less. Så att lägga 62kkr på en sån är ju bara pengar till sjön när det finns prylar som Wiim för bråkdelen av pengarna.
För övrigt brukar väl Lejonklou, hans produkter och forum ses lite som ett skämt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-12 12:32

Tell skrev:En streamer "låter" inte, den bara skickar vidare bitarna dit den ska, no more no less. Så att lägga 62kkr på en sån är ju bara pengar till sjön när det finns prylar som Wiim för bråkdelen av pengarna.
För övrigt brukar väl Lejonklou, hans produkter och forum ses lite som ett skämt?

Så sade man tidigare, när digitaltekniken introducerades på 80-talet. "Det är digitalt, bara ettor och nollor så det måste vara perfekt". Vad man glömde, förutom att det lät skitdåligt, var att någonstans ska det omvandlas till analogt.

Och nej, Lejonklou är inget skämt, han är en ytterst seriös konstruktör. Han producerar själv apparaterna i Uppsala, inte i Kina, därav priserna. Att apparaterna ska mäta bra är givet, men de ska låta bra också. Det lyssnas mao en hel del innan det släpps på marknaden.

Jämörelse kan göras med Wine Mechanics i Göteborg som köper druvor inom 24 timmars transport från Göteborg och tillverkar eget vin. Dyr frakt och dyr tillverkning skapar viner i 300:- klassen. Inte prisvärda med spännande. Ett års skörd av en röd druva fick tummen ner av vinmästaren vilket resulterade i en riktigt god glögg! Ungefär så jobbar Lejonklou, är en produkt inte tillräckligt bra lanseras den inte. Till skillnad mot Carlsson OA-5-MMX som låter förfärligt. Undrar varför Ingenjörn ställer sig bakom en sådan skapelse...

/ B

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-12 14:40

Bill50x skrev:
Tell skrev:En streamer "låter" inte, den bara skickar vidare bitarna dit den ska, no more no less. Så att lägga 62kkr på en sån är ju bara pengar till sjön när det finns prylar som Wiim för bråkdelen av pengarna.

Så sade man tidigare, när digitaltekniken introducerades på 80-talet. "Det är digitalt, bara ettor och nollor så det måste vara perfekt". Vad man glömde, förutom att det lät skitdåligt, var att någonstans ska det omvandlas till analogt.

Och nej, Lejonklou är inget skämt, han är en ytterst seriös konstruktör. Han producerar själv apparaterna i Uppsala, inte i Kina, därav priserna. Att apparaterna ska mäta bra är givet, men de ska låta bra också. Det lyssnas mao en hel del innan det släpps på marknaden.

Jämörelse kan göras med Wine Mechanics i Göteborg som köper druvor inom 24 timmars transport från Göteborg och tillverkar eget vin. Dyr frakt och dyr tillverkning skapar viner i 300:- klassen. Inte prisvärda med spännande. Ett års skörd av en röd druva fick tummen ner av vinmästaren vilket resulterade i en riktigt god glögg! Ungefär så jobbar Lejonklou, är en produkt inte tillräckligt bra lanseras den inte. Till skillnad mot Carlsson OA-5-MMX som låter förfärligt. Undrar varför Ingenjörn ställer sig bakom en sådan skapelse...

/ B

En ren streamer omvandlar aldrig den digitala signalen till analog, utan den bara skickar vidare det till DACen och kan därför inte göra varken till eller från med signalen. Visst finns det DSP inblandad ibland, men det är sällan dom gör några hörbara nergraderingar av ljudet utöver det den är designat för.
Filtret i den DACen kan såklart göra en skillnad i toppen, men OM man är så pass ung att man hör så högt så är den oftast väldigt liten. Och personligen så anser jag att ett sånt filter är felkonstruerat om den råkar gå ner i det hörbara området.

Ja okej nu var det några år sen så jag minns inte riktigt nå detaljer, men jag minns att herr Lejonklou hade konstiga idéer för sig och att hans forumanvändare var ungefär likadana. Oavsett så ser inte jag att hifielektronik nånstans ska kosta 62kkr, speciellt inte en streamer. Dessutom så heter ju tråden "prisvärd streamer" så då platser den ändå inte in här. Wiim är väl därför enda vettiga alternativet imo ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-12 17:36

Tell skrev: Dessutom så heter ju tråden "prisvärd streamer" så då platser den ändå inte in här. Wiim är väl därför enda vettiga alternativet imo ;)

På landet lyssnar jag via en Chromecast. Strömmar Spotify, Tidal, YouTube, SVT Play och TV4Play. Låter riktigt bra och skulle nog klassas som prisvärt med tanke på att såväl TV (Samsung) som Chromecasst är en gåva :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-08-12 17:52

En del grunkor som Chromecast TV och Apple TV samplar om till 48k vilket kan vara en källa till hörbarhet. Det är möjligt att det är ett historiskt problem.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-12 21:49

Bill50x skrev:
Tell skrev: Dessutom så heter ju tråden "prisvärd streamer" så då platser den ändå inte in här. Wiim är väl därför enda vettiga alternativet imo ;)

På landet lyssnar jag via en Chromecast. Strömmar Spotify, Tidal, YouTube, SVT Play och TV4Play. Låter riktigt bra och skulle nog klassas som prisvärt med tanke på att såväl TV (Samsung) som Chromecasst är en gåva :-)

/ B

Definitivt prisvärt ja! Min Nvidia Shield jag gav 800kr för är också en prisvärd liten grunka.

RogerGustavsson skrev:En del grunkor som Chromecast TV och Apple TV samplar om till 48k vilket kan vara en källa till hörbarhet. Det är möjligt att det är ett historiskt problem.

Ja det är en del som nämner det i sammanhanget, men aldrig sett det bevisat varken till eller från med några mätningar. Själv har jag iaf aldrig hört något märkbart problem, men skulle ändra vara intressant att få se något objektivt om det.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-13 09:58

Nu när vi ändå är inne o titta på prisvärdhet och ni nämner ChromeCast och AppleTV, vad med att koppla en AppleTV som strömmar förlustfritt via HDMI till MacBook'en via USB-C, låta Dirac ta hand om AppleTV-strömmen och så mata den vidare till Nuprime DAC-9'an? AppleTV'n nämns ju trots allt av Apple själva som den device som garanterar förlustfri strömning (om man har fast/max volym på strömmande enhet, t.ex. en iPhone/iPad) och den enda device (de har) som kan strömma Dolby Atmos-musik lossless.
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-13 10:17

För min del är prisvärd något personligt att skilja ifrån kostsamt som kan vara lite mera att högt prissatta produkter är för kostsamma.
En billig grunka som låter helt ok kan vara prisvärd samtidigt som en väsentligt kostsammare grunka som ger någon form av mervärde i ljudkvalité och/eller hantering kan också vara prisvärd.
Personligen tror jag att ATV nog kan i de flestas ögon vara prisvärd och strulfri.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-13 11:33

Exakt så menar jag. Men inte prisvärd utifrån gemene man, utan prisvärd utifrån Faktiskts medlemmar. Vilket lär ta bort enheter som inte ger bra ljud ifrån sig. AppleTV är ju en i sammandhabget relativt billig streamer. Än billigare är en Google Chromecast. Men så är frågan om AppleTV är att betrakta som prisvärd, alltså är ljudet förhållandevis bra för det priset, i den tänkta kedjan jag kommer ha? Eller ska det till en Wiim för högre pris men kanske också mkt bättre ljudkvalitet? Men där vet jag inte hur att få in ljudet i MacBook utan konvertering från coax t HDMI utan omvandling av ljudströmmen. Eller är det någon ytterligare dyrare device som ska till, som ger ännu bättre förhållande ljud/pris (prisvärdheten måste ju inte automatiskt innebära billig)
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-13 12:46

Min poäng är att ALLA streamers idag ger 100% highend-hifi-audiofil-ljudkvalitet. Även dom streamers med egen DAC ger så gott som alla samma ljudkvalitet, utan det ska mycket till innan dom ska påverka ljudkvaliten på ett märkbart sätt.
Om du vill ha bättre ljud är det _mycket_ viktigare att skaffa bra högtalare, fixa sin rumsakustik och hitta musik som är bra mixad och mastrad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-14 09:11

ATV har ju appar för Tidal och Spotify men inte för Apple Lossless med högsta upplösning. Kanske kommer med nästa TV OS som inte är långt borta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-14 09:24

Tell skrev:Min poäng är att ALLA streamers idag ger 100% highend-hifi-audiofil-ljudkvalitet. Även dom streamers med egen DAC ger så gott som alla samma ljudkvalitet, utan det ska mycket till innan dom ska påverka ljudkvaliten på ett märkbart sätt.
Om du vill ha bättre ljud är det _mycket_ viktigare att skaffa bra högtalare, fixa sin rumsakustik och hitta musik som är bra mixad och mastrad.

I huvudsak håller jag med, men nog tusan finns det dåliga apparater även idag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-14 11:06

Apple Musik: 24/48. så nä, den streamar inte 24/96 eller 24/192, men 24/48 är ju mer än gott nog för den förlustfria som erbjuds, och vida över det som Spotify erbjuder. Tidal strömmar HiRes?

Harryup skrev:ATV har ju appar för Tidal och Spotify men inte för Apple Lossless med högsta upplösning. Kanske kommer med nästa TV OS som inte är långt borta.

Till alla er som pillat med Mac - hur tusan får jag Mac'ens USB att ta emot ATV'ns ström? Jag testade igår att bara stoppa in ATV'ns HDMI i en USB-C hubb, men i Mackens Midi-inställningar dyker ingen enhet upp för inmatning av ljud. Jag försökte lägga till, men kunde inte. För Dirac Virtual Audio device i Midi-inställningar kan jag inte välja vilken ingång den ska ta (antagligen eftersom Mac'en inte känner av någon ström via USB)

Har googlat men hittar inget vettigt. Nån som vet? (börjar nästan fundera på en kombinerad streamer/Dirac/DAC-enhet... för jag hatar allt meckigt)
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-14 13:03

Om nu strömmaren är betydelselös finns det väl ingen anledning att inte välja en sammanbyggd apparat där DAC'en är den bästa? Varför en massa lådor med tillhörande kablage?

/ B

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-14 13:50

För som jag skrivit tidigare i tråden så kör jag Dirac Live processor på en dator, och måste därför pumpa in strömmen den vägen.
Alternativet är att köpa en väldigt dyr grunka med all-in-one. Samtidigt är jag nöjd med min Nuprime-kombo som är becksvart bakgrundsljud på och väldigt varmt o skönt ljud ifrån (om jag skippar Dirac. Men då blir det ju mer salsljud också i mitt stora rum)
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-14 14:21

Ja det gäller ju att grejerna har funktionerna man behöver också. Själv gillar jag att ha en streamer som kan spela både ljud och bild där min Nvidia Shield som jag gav en spottstyver för gör jobbet helt perfekt, för att sen köra in det i en DSP/DAC som kan dela upp signalen mellan toppar och basar på ett ordentligt sätt vilket min MiniDSP 2x4HD gör. Hade jag bara behövt det för musik till ett par stereohögtalare så hade väl en Wiim Amp gjort det jag behöver, men å andra sidan hade det varit jobb att ens byta vilket kan vara onödigt att göra om det jag redan har skulle funka eller bara behöver en liten uppgradering för det.
Senast redigerad av Tell 2024-08-14 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-08-14 14:24

Kan Luna Display vara något för dig?

https://astropad.com/product/lunadispla ... 7whpCCwwND

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-14 16:13

Tack för tipset. Ja har kollat på den men för det priset så får jag en nyare iPad (än den iPad Air 128 jag har, som precis stödjer minsta kravet Luna har), som går att använda TeamViewer på. Jag kommer fortfarande enbart kunna strömma mitt eget material, och ev andra användare får vara "vän" med mig på Apple Musik och gå in på min profil, leta upp sig själva och komma åt sina offentliga spellistor.

Nu tänker jag främst att jag skulle vilja lösa att koppla in ATV till min Mac och _både_ kunna spela min egen musik "native" (genom att köra Apple Skärmdelning från min Macbook Pro till Mac Minin som var tänkt till stereon), samt att låta min son (främst) kunna spela sin musik via Airplay (går inte mot Mac Minin utan att behöva bekräfta VARJE gång han ansluter sig), så att vi bägge kan njuta av den rumsoptimering som Dirac Live gör åt oss.

Dt måste vara nåt med Midi-inställningarna, för jag testade nyss att koppla min iPhone direkt till USB på MacBook'en och det ska då gå att spela upp musiken från iPhone på MacBooken via USB-kabeln, men nä, lyckas inte.
/Niclas
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-08-15 00:23

Ett skript/program som var femte sekund kollar om det dykt upp ett fönster med titeln AIRPLAY, som då trycker på godkänn knappen :wink:

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-15 13:46

Ja det låter som om det är lösningen ha ha ha
Nuprime DAC-9
LTS v3 f1

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd