Moderator: Redaktörer
Diavolo skrev:Tänkte bara nämna lite mer i ämnet.
Jag köpte en avdankad Mac Mini för en billig penning, men upptäckte snabbt att AirPlay tyvärr inte är möjligt till den årsmodellen, oavsett version av macOS. Här är kraven på Airplay på macOS: https://support.apple.com/sv-se/108046
Så tänkte jag att någon här måste väl ha skrivit något om det att använda en Mac Mini som streamer, och jodå...
Så istället för att köra AirPlay blir det tillsvidare att köra Fjärrstyrning av Minin från min bärbara (jag tror inte min gamla Airpad funkar till det men ska prova). Jisses så besvärligt allt blev. Ja ja, man kan inte alltid hitta alla lösningar initialt.
Nån som vill köpa en Mac Mini A1347 från 2014 med 8GB/500GB, samt en Bluesound Node 130?
Bill50x skrev:Lejonklou "Källa" sägs vara extra lämplig för strömmande tjänster typ Spotify/Deezer/Tidat/etc. Pris 62.000:-
Har inte hört den själv men hans produkter brukar låta riktigt bra.
https://www.nokturneaudio.com/lejonklou ... r-dac.html
/ B
Tell skrev:En streamer "låter" inte, den bara skickar vidare bitarna dit den ska, no more no less. Så att lägga 62kkr på en sån är ju bara pengar till sjön när det finns prylar som Wiim för bråkdelen av pengarna.
För övrigt brukar väl Lejonklou, hans produkter och forum ses lite som ett skämt?
Bill50x skrev:Tell skrev:En streamer "låter" inte, den bara skickar vidare bitarna dit den ska, no more no less. Så att lägga 62kkr på en sån är ju bara pengar till sjön när det finns prylar som Wiim för bråkdelen av pengarna.
För övrigt brukar väl Lejonklou, hans produkter och forum ses lite som ett skämt?
Så sade man tidigare, när digitaltekniken introducerades på 80-talet. "Det är digitalt, bara ettor och nollor så det måste vara perfekt". Vad man glömde, förutom att det lät skitdåligt, var att någonstans ska det omvandlas till analogt.
Och nej, Lejonklou är inget skämt, han är en ytterst seriös konstruktör. Han producerar själv apparaterna i Uppsala, inte i Kina, därav priserna. Att apparaterna ska mäta bra är givet, men de ska låta bra också. Det lyssnas mao en hel del innan det släpps på marknaden.
Jämörelse kan göras med Wine Mechanics i Göteborg som köper druvor inom 24 timmars transport från Göteborg och tillverkar eget vin. Dyr frakt och dyr tillverkning skapar viner i 300:- klassen. Inte prisvärda med spännande. Ett års skörd av en röd druva fick tummen ner av vinmästaren vilket resulterade i en riktigt god glögg! Ungefär så jobbar Lejonklou, är en produkt inte tillräckligt bra lanseras den inte. Till skillnad mot Carlsson OA-5-MMX som låter förfärligt. Undrar varför Ingenjörn ställer sig bakom en sådan skapelse...
/ B
Tell skrev: Dessutom så heter ju tråden "prisvärd streamer" så då platser den ändå inte in här. Wiim är väl därför enda vettiga alternativet imo
Bill50x skrev:Tell skrev: Dessutom så heter ju tråden "prisvärd streamer" så då platser den ändå inte in här. Wiim är väl därför enda vettiga alternativet imo
På landet lyssnar jag via en Chromecast. Strömmar Spotify, Tidal, YouTube, SVT Play och TV4Play. Låter riktigt bra och skulle nog klassas som prisvärt med tanke på att såväl TV (Samsung) som Chromecasst är en gåva
/ B
RogerGustavsson skrev:En del grunkor som Chromecast TV och Apple TV samplar om till 48k vilket kan vara en källa till hörbarhet. Det är möjligt att det är ett historiskt problem.
Tell skrev:Min poäng är att ALLA streamers idag ger 100% highend-hifi-audiofil-ljudkvalitet. Även dom streamers med egen DAC ger så gott som alla samma ljudkvalitet, utan det ska mycket till innan dom ska påverka ljudkvaliten på ett märkbart sätt.
Om du vill ha bättre ljud är det _mycket_ viktigare att skaffa bra högtalare, fixa sin rumsakustik och hitta musik som är bra mixad och mastrad.
Harryup skrev:ATV har ju appar för Tidal och Spotify men inte för Apple Lossless med högsta upplösning. Kanske kommer med nästa TV OS som inte är långt borta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster