Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Behringer är ju en ganska ökänt företag, som ägnat sig åt att plagiera andras produkter. Därtill sker manufakturen i Kina.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Behringer är ju en ganska ökänt företag, som ägnat sig åt att plagiera andras produkter. Därtill sker manufakturen i Kina.
Misstänker att det blir svårt att kringå Kinatillverkat om prislappen ska vara rimlig.
petersteindl skrev:Man kan tillverka i Indonesien eller i Vietnam. Men även Schweiz kan gå bra, exempelvis armbandsuren Swatch.
Kalejdokom skrev:[OT] Köpte igår en köksbänksarmatur från "svenska" Markslöjd. Väl hemma såg jag en påklistrad etikett på baksidan av förpackningen; Made in China... Och ändå var den långt ifrån lågpris. [/OT]
RJohan skrev:petersteindl skrev:Man kan tillverka i Indonesien eller i Vietnam. Men även Schweiz kan gå bra, exempelvis armbandsuren Swatch.
Ej rört av mäniskohand? Alltså helautomatsik produktion. Då kvittar det om Schweitziska (stavas det så?) löner är höga.
Kikade häromdan lite på Neumann hemstudiomonitorer, det stod made in Check Republic på dem.
RogerGustavsson skrev:Ett snäpp värre är väl när det mörkas var varan är tillverkad? Vinstbegäret styr även "svenska" företag... Det är ju inte så att priserna sänks när produktionen flyttats till något låglöneland. Fast just Kina är väl inte så mycket låglöneland längre?
distad skrev:RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Behringer är ju en ganska ökänt företag, som ägnat sig åt att plagiera andras produkter. Därtill sker manufakturen i Kina.
Misstänker att det blir svårt att kringå Kinatillverkat om prislappen ska vara rimlig.
Det är omöjligt idag.
distad skrev:Hur mycket har en vanlig arbetare i lön i Kina, det skulle jag gärna vilja veta ? En som sitter och löder elektronik hela dagarna tex...... Vad tjänar en diskare på en Restaurang ? En som jobbar på ett av Kina alla lager för produkter som de säljer till oss i väst i form av kläder, krims krams osv. osv. ? De lär ju vara klart lägre än i väst annars skulle ju inte alla flytta tillverkningen dit......
Tell skrev:Hur var det med politik här på forumet egentligen? Var och varannan tråd ska ni komma med ert tröttsamma tjat om Kina.
MoonMartin skrev:Tell skrev:Hur var det med politik här på forumet egentligen? Var och varannan tråd ska ni komma med ert tröttsamma tjat om Kina.
Det är så propaganda fungerar. Mata, mata, tjata, tjata tills alla tycker lika.
Det verkar funka.
dewpo skrev:Själv så ser jag framemot en värld med upplysta-konsumenter som kan tänka sig att betala mer för att varor är tillverkade på ett etiskt och moraliskt försvarbart sätt,,, eller ekologiskt och hållbart om de vill betala för det istället. Jag tycker att verka för att konsumenter skall handla upplyst är mycket bättre än att samhället går in med en massa dum förmyndar-reglering. Det är ju bara att titta på de idiotiska regleringarna av konsument varor som stiftas för att inse att det går åt helvete om konsumenter alltid handlar det billigaste och samhället genom reglering skall garantera "säkra" varor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster