Nybörjarhjälp - vad använda/köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Nybörjarhjälp - vad använda/köpa?

Inläggav Calleberg » 2024-08-26 14:13

marcus75 skrev:Men det står att om man kopplar in två par högtalare ska de vara på minst 8 ohm.
Mina är på 4 ohm. Frågan är då om de alltså räknas som två par när jag kopplar bas för sig och mid/diskant för sig? Det är ju exakt lika många högtalare som ska drivas. Men blir det alltså tyngre när de drivs var för sig än via varandra?
Vill ju inte riskera att skada förstärkarna. Är risken stor även om jag bara spelar på relativt låg volym?

Det som menas är att om du kopplar ett par till "Speakers A" och ett annat till "Speakers B" så skall båda dessa par vara minst 8 Ohm. Avänder du bara A ELLER B så går 4 Ohm bra.

Om du kopplar dina Subbar på A och toppar på B så kommer det ochså fungera men bara så länge det passiva filtret är inkopplat som det ursprungligen var tänkt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-27 09:18

Vad gäller delningsfilter för Dux 321 är jag okunnig. Dock går en DIN-anslutning till basarna, därifrån kan kopplas ytterligare en DIN-anslutning vidare till mid/diskant. Rent praktiskt går det ju alltså att koppla separat direkt från förstärkaren.
Min fråga är dock om det finns risk att dessa 4 ohm-högtalare tar skada eller om förstärkaren kan ta skada vid modesta volymer om man kopplar in dem separat? Huruvida det blir någon ljudmässig skillnad återstår ju att höra därefter. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-08-27 09:43

Vad är det du tror du kan vinna på att köra med två slutsteg till dessa högtalare? Sitter det delningsfilter i baslådorna och i satelliterna? Utan schema på hur det är kopplat är det svårt att säga vad som händer.

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-27 12:14

Calleberg skrev:Det som menas är att om du kopplar ett par till "Speakers A" och ett annat till "Speakers B" så skall båda dessa par vara minst 8 Ohm. Avänder du bara A ELLER B så går 4 Ohm bra.

Alltså ok att koppla basar till A på 272:an och toppar på A till 372:an?

Tillägg: Verkar mycket riktigt inte finnas något att vinna på detta dock (hittade bra förklaring hur dessa högtalare funkar i annan tråd).

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-27 12:38

Summerar mina tankar framåt efter bra tips o inspel i denna tråd. Tack för det!

Prio 1 & 2 blir att byta CD- o skivspelare:

Från NAD T 562 till NAD 524 - Både pga att den lirar utseendemässigt med övriga NAD-enheter och att den verkar ha fått rätt bra omdömen (på sin tid). 562:an är ju grymt seg på att mata in/ut och läsa skivor. Är 524 snabbare?
Bra prisbild för min plånbok just nu.

När det gäller skivspelare funderar jag på en liten Rega (inte precis vintage/retro men så stilren att den inte gör bort sig). Frågan är då om man ska satsa på en ny Rega Planar1 (P1) eller en begagnad större men äldre (ex RP3). Var får man mest valuta för pengarna? (Budget max 4-5 kkr, men gärna mindre..)

Som prio 3 på sikt kanske ett par Carlson/Sonab OA-högtalare som föreslagits, men läste att de var lite klena i basregistret (gäller kanske bara vissa modeller)?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-27 13:00

marcus75 skrev:
Alltså ok att koppla basar till A på 272:an och toppar på A till 372:an?

Tillägg: Verkar mycket riktigt inte finnas något att vinna på detta dock (hittade bra förklaring hur dessa högtalare funkar i annan tråd).

Korrekt både på kopplingen och att det inte finns så mycket att hämta mer än att du kan nivåjustera, och eftersom du nu säkert listat ut att den variabla ingången på stärkarna är en dämpsats. :) Så får du såklart dämpa topparna istället för att höja basen om du vill ha lite mer bas, vilket i sin tur kanske inte är särskilt önskvärt när delningen är 200Hz. Dessutom har du ju tonkontroller för det på 372:an
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2024-08-27 17:34

marcus75 skrev:Summerar mina tankar framåt efter bra tips o inspel i denna tråd. Tack för det!

Prio 1 & 2 blir att byta CD- o skivspelare:

Från NAD T 562 till NAD 524 - Både pga att den lirar utseendemässigt med övriga NAD-enheter och att den verkar ha fått rätt bra omdömen (på sin tid). 562:an är ju grymt seg på att mata in/ut och läsa skivor. Är 524 snabbare?
Bra prisbild för min plånbok just nu.

När det gäller skivspelare funderar jag på en liten Rega (inte precis vintage/retro men så stilren att den inte gör bort sig). Frågan är då om man ska satsa på en ny Rega Planar1 (P1) eller en begagnad större men äldre (ex RP3). Var får man mest valuta för pengarna? (Budget max 4-5 kkr, men gärna mindre..)

Som prio 3 på sikt kanske ett par Carlson/Sonab OA-högtalare som föreslagits, men läste att de var lite klena i basregistret (gäller kanske bara vissa modeller)?

Det du kanske vinner med CD-spelaren är att det är en spelare för bara CD. DVD/CD-spelare kan nog vara segare. Testa innan du köper.

Skivspelaren skulle jag inte röra i det här läget. Du har ju redan en NAD som matchar fint med övriga delar. Ljudmässigt tror jag inte du kommer att tjäna nåt. En NAD 5120 är mycket coolare än nåt Rega nånsin gjort.

Spara pengarna för skivspelaren till ett par nya högtalare. Håll koll på begagnat-marknaden för Sonab OA och åk och lyssna om det dyker upp några intressanta i närheten.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-08-29 09:23

Kermit116 skrev:Jag vill ju inte göra Calleberg besviken...

Några frågor o funderingar dyker upp, bl a vad är 60-tal? Sökte o första länk var detta från Ikeas museum:
https://ikeamuseum.com/sv/utforska/live ... 960-talet/

Sån där skumplastfåtölj hade jag! Fantastsikt bekväm, det tyckte alla från Mormor till katten :D :) . Tyvärr gick dragkedjan till klädseln sönder redan dag tre :( . När jag kikar vidare hade jag nog soffbordet också, fast lite senare, i smakfullt 70-talsmörkbrunt.

Scaramanga

Inläggav Scaramanga » 2024-08-30 11:13

Imperial-Blomman skrev:JBL L19 e en trevlig högtalare liksom Sonab OA-12.
Dessa har helt olika karaktär men ja gillar båda.
Kanske inte 60tal men väl 70'

Yes! L19 är mycket trevliga! Komplettera med ett par snygga stativ, gärna vintage i krom.

Föregående

Återgå till Köpråd