Vilken Audyssey bör man ha (eller Dirac)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Vilken Audyssey bör man ha (eller Dirac)

Inläggav Michael » 2024-09-27 17:51

Det finns flera varianter av Audyssey och jag vet inte vad som går att göra i de olika. Det finns automatik, men jag antar att det inte alltid blir bra. Så att manuellt kunna fixa till frekvenskurvan ser jag som ett måste. Detta innebär flera parametriska EQ och då menar jag riktiga där det går att ställa frekvens, gain och Q. I tilltänkt applikation räcker det inte med att bara göra detta i basen, utan även i övre mellanregistret. Har för mig jag läst att nån skrev att det krävdes en Android app till en Denon för att kunna justera och att den kostade pengar.

1: Kan man göra detta med Audyssey MultEQ XT32?
2: Är det skillnad på "Audyssey MultEQ XT32" i olika apparater, eller kan den samma i alla?
3: eller är det kanske skillnad på årsmodell?
4: För en Denon krävs det köp av Android app?
5: För Audyssey MultEQ-XT (notera inte "XT32") som finns i t.ex. AVR-X2800H går det att lägga in egna PEQ?

eller bör man ha Dirac.
6: Bör man köpa till Dirac Live till en Denon AVC-X3800H för att kunna justera fritt?
7: eller är fördelen med Dirac att den kan få till det bra med automatik?

Kanske kan fråga mer konkret om två specifika apparater:
- Pioneer VSX-LX305, MCACC kalibreringssystem och Dirac Live Room Correction.
- Denon AVC-X3800H, Audyssey MultEQ-XT32 / LFC / Dynamic Volume / Dynamic EQ / App

8: Kan man i båda dessa justera parametriska-EQ själv?
9: Vilken av dessa två är att föredra och varför?

PS. Lutar det åt Denon så hoppar jag nog in på Hifiklubben i stan och ställer frågor.

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vilken Audyssey bör man ha (eller Dirac)

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-09-28 12:52

Månha frågor men jag sammanfattar det så här:
- Audyssey i dess olika varianter har inte möjlighet att ställas in med de traditionella parametriska EQ-möjligheterna.
- För att kunna sätta en målkurva behöver man appen.
- Med appen kan man göra lite grövre justeringar av frekvensgången.
- Appen är nödvändig att köpa till enligt mitt förmenande. Utan den blir det inte som man vill ha det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2024-09-28 16:06

Du ska kolla in audyssey MultEQ-X
https://audyssey.com/
Där kan du själv använda EQ som du vill.
Kostar en slant, men klart mycket mer möjligheter än med appen.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-09-29 13:28

Michael skrev:Det finns flera varianter av Audyssey och jag vet inte vad som går att göra i de olika. Det finns automatik, men jag antar att det inte alltid blir bra. Så att manuellt kunna fixa till frekvenskurvan ser jag som ett måste. Detta innebär flera parametriska EQ och då menar jag riktiga där det går att ställa frekvens, gain och Q. I tilltänkt applikation räcker det inte med att bara göra detta i basen, utan även i övre mellanregistret. Har för mig jag läst att nån skrev att det krävdes en Android app till en Denon för att kunna justera och att den kostade pengar.

1: Kan man göra detta med Audyssey MultEQ XT32?
2: Är det skillnad på "Audyssey MultEQ XT32" i olika apparater, eller kan den samma i alla?
3: eller är det kanske skillnad på årsmodell?
4: För en Denon krävs det köp av Android app?
5: För Audyssey MultEQ-XT (notera inte "XT32") som finns i t.ex. AVR-X2800H går det att lägga in egna PEQ?

eller bör man ha Dirac.
6: Bör man köpa till Dirac Live till en Denon AVC-X3800H för att kunna justera fritt?
7: eller är fördelen med Dirac att den kan få till det bra med automatik?

Kanske kan fråga mer konkret om två specifika apparater:
- Pioneer VSX-LX305, MCACC kalibreringssystem och Dirac Live Room Correction.
- Denon AVC-X3800H, Audyssey MultEQ-XT32 / LFC / Dynamic Volume / Dynamic EQ / App

8: Kan man i båda dessa justera parametriska-EQ själv?
9: Vilken av dessa två är att föredra och varför?

PS. Lutar det åt Denon så hoppar jag nog in på Hifiklubben i stan och ställer frågor.

//Michael

Verkar som få har erfarenhet av Dirac här men enligt min enkla mening så är det systemet överlägset Audyssey, åtminstone var det så för några år sedan.
Man kan påverka slutresultatet tämligen detaljerat med Dirac och systemet mäter upp rummet i flertalet positioner inte bara i en punkt (eller har Audyssey utvecklats till att mäta i flera?). Det finns även möjligheter att addera moduler för att optimera basintegrationen om man har en eller flera subbar (dock har Emotiva ännu inte fått till det efter 6 år men så tog det 2 år från försäljningsstart att överhuvudtaget få till den utlovade Dirac-funktionaliteten - var tvungen att byta till Arcam för att få in detta i mina system). Dirac håller dessutom på att lägga till en mer avancerad rumsintegration av hela systemet genom sin ART-modul (Acoustic Room Treatment). Dock finns denna ännu bara implementerad på någon högspecad (=dyr) processor. Nackdelen är att det krävs en separat dator och många mätningar (som dessutom behöver ha hög kvalitet för att få ett bra slutresultat) samt en hel del iterationer när man skapar sin målkurva för att få till ett bra resultat. Fördelen är som sagt att man har stora möjligheter att kompensera för ett dåligt rum och få det att låta bra.
Idea what a great ID

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-09-29 13:44

Endast erfarenhet av Dirac Live i 2.0-system. Det blev sanslöst mycket bättre redan på automatik. Sedan justerade jag målkurvan lite efteråt för finjustering. Ior har skrivit i nån tråd om att han inte är nöjd med hur diskanten beräknas av Dirac. Jag har ingen aning utifrån kurvan men kan säga att i mitt väldigt reflekterande vardagsrum så upplevde jag nog att det blev en aning livlöst och instängt först, mycket pga hur Dirac fixar till reflektionerna, men efter justering av mål kurvan lät det lite öppnare.

Jag har köpt (men inte installerat) två subbar och är så nöjd m Dirac Live (jag orkar inte sitta med REW. Först köra sig, sedan pilla m allt. Men jag kör också Apple infrastruktur och elbil samt har jobbat med användbarhet/användarvänlighet, samt är generellt otålmodig. Tid är dyrbart, ska användas riktigt) att jag köpt till Bass Control för att minska krypande på golv o flytta mig fram o tillbaka i lyssningsposition / bakom subbar. Gör så klart det grövsta manuellt så lite mätningar o flyttningar blir det allt.

Jag kör Dirac Live o Bass Control på en Mac Mini. Enbart väldigt dyra förstärkare som har Bass Control-möjlighet men man löser ju subbarna själv m mätningar i REW, krypa, justera på sub.
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-09-30 13:19

Tack for info.

Jag inser att jag tänkte nog lite fel när jag skrev första inlägget. Om jag vill göra manuella inställningar (PEQ) så körs väl inte Audyssey. Så då gäller ju frågan om PEQ inte Audyssey överhuvudtaget, utan annan funktionalitet i apparaten... om nu inte Audyssey skulle ha ett helt manuellt läge. Så jag bör kanske detalj granska manualerna till apparater som kan bli aktuella.

Den där MultEQ-X windows applikationen borde innebära att en X2800H får rätt vettiga inställningsmöjligheter. Audyssey är väl bara med deras automatik, ej helt manuellt. Dock luddigt skrivet om MultEQ-X kan ge helt manuella inställningar eller inte. Jag gissar nog att den inte ger den möjligheten.

För Pioneer'en så kollade jag i manualen. Deras MCACC system går att ha i ett manuellt läge. Då fås 9 bands EQ för fullrange kanalerna och 4 band för sub, men inga PEQ. Denna apparats styrka är väl Dirac. I manualen så används en Pioneer app för Dirac (och mic ansluten till apparaten). Mitt intryck på hembiobutiken's sida är att ett Windows program i en PC kan användas, jag antar då Dirac's egna applikation. Får fråga en som har denna apparat, vad han använde.

PS. Är Pioneer på väg bort? USA finns de i, men europa då. Det finns websidor för "pioneer-car", men för annat svårt hitta. Jag hittade "Pioneer & Onkyo Europe GmbH", men deras sidor går väldigt trögt och LX305 finns inte där. Tänkte jag skulle hitta en svensk manual.

//Michael

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-30 13:50

De flesta hemmabioreceivrar har märkligt svaga filtreringsmöjligheter. Mest tror jag att tillverkarna dummar ned de billigare lösningarna för att entusiasterna ska tvingas betala för de dyrare.

Audyssey fungerar liksom majoriteten av konkurrerande lösningar ganska illa utom för de dyraste versionerna.

Diracs rekommenderade lösning med mätning över ett relativt stort lyssningsområde utesluter hantering av individuella reflektioner för annat än låga frekvenser, varför mjukvaran för mellanhöga frekvenser och uppåt i praktiken bara fungerar som en normal ekvalisator. Problemet är att man här utgår ifrån ofönstrade mätresultat, varför algoritmen för en högtalare med typisk riktverkan i ett högfrekvensreflektivt rum kommer att sänka nivån för direktljudet alltför mycket i den övre diskanten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-09-30 14:16

I-or skrev:mellanhöga frekvenser och uppåt i praktiken bara fungerar som en normal ekvalisator.
Detta tror jag ligger i linje med det jag främst vill göra, jämna till den bergådalbaneaktiga frekvensgången hos högtalarna. Att diskanten sänks borde ses i 'egen' mätning (ej via AVRen eller Dirac mjukvara) och således kunna kompenseras för.

//Michael

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-30 14:26

Visst går det bra att utgå ifrån Diracs automagi för att sedan via vettigare mätresultat (d.v.s. fönstrade dito) justera diskanten på ett korrekt sätt i målkurvan. Här kan dock tyckas att man då lika gärna kan utföra hela justeringen manuellt och därmed spara några tusenlappar, men detta förutsätter förstås tillgång till adekvata ekvaliseringsmöjligheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2024-10-01 07:14

Michael skrev:Tack for info.

Den där MultEQ-X windows applikationen borde innebära att en X2800H får rätt vettiga inställningsmöjligheter. Audyssey är väl bara med deras automatik, ej helt manuellt. Dock luddigt skrivet om MultEQ-X kan ge helt manuella inställningar eller inte. Jag gissar nog att den inte ger den möjligheten.

//Michael

Jodå, du kan välja att inte använda Audysseys egna kurvor utan själva lägga in PEQ efter eget tycke.
Finns lite olika filtermöjligher med ”shelving filter” och vanliga PEQ.
Hittade bara en gammal manual online, sök efter MultEQ-X User Guide
Eller ladda ner applikationen på en windowsdator, det går att köra ett demoläge där du kan se vad den klarar.
Använder denna själv och det är en stor skillnad i möjligheter jämfört med den enkla appen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-10-01 14:05

Låter bra, att köra helt manuellt...
Nu har jag skummat igenom manualen och hittar inget om det. Utan bara de vanliga sju stegen. Hmm, kanske måste läsa allt och inte bara skumma igenom sidorna. Jag ser bara att man kan skapa egna target-kurvor. Detta blir i princip samma resultat som om man efter en kalibrering kan lägga på sin egna EQ (så kan man med Dirac i Pioneeren, alltså lägga egen EQ efter Dirac är gjort).

Jag ser att den supportar "MultEQ / MultEQ XT / MultEQ XT32", som är det system som "automatically customizes your home theater system to overcome the acoustical problems specific to your room". Jag tolkar det som om att beroende på vilken AVR som används så kommer det beräknas på olika sätt. Detta kanske man måste fråga om i butiken, t.ex. om detta program körs vad blir skillnaden mellan 2800 och 3800.

Jag ser också att MultEQ-X använder mikrofonen som är kopplad till AVRen. (jämför med Dirac window applikationen, som kör mik via PCn)

Jag uppfattar det dock som att med denna windows applikation så kan man nog få till det som man önskar.

PS. Men Dirac lockar.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-10-04 20:38

Tydligen är Pioneer VSX-LX305 släkt med Onkyo NR7100. De är typ samma apparat, bara några små detaljer som skiljer. Onkyo och Pioneer är typ samma företag nu för tiden. Namnet Onkyo syns på Pioneer's kartonger. Oj nu tar de visst 12990 (istället för 11990) för de sista tre LX305 de har kvar på hembiobutiken. NR7100 kostar 14990. Onkyon har några extra analoga video ingångar (stor bild). Annars ser de väldigt lika ut och samma effektförbrukning specad.
Bild
LX305 har också en storebror, som heter LX505.

Jag har visst råkat köpa en, om den nu kommer... Hittade den för 789€ (plus 15,90 för billigaste frakten) i fransk webbutik Homecine Solutions. Dock ett ställe som jag inte hört talas om och hittade väldigt lite info om på nätet. Så jag funderade på om det är bluff. Men verkade vara ett företag som finns (bolagsnummer och momsnummer). Så jag beställde. Var först orolig att jag inte skulle höra nåt. Men dagen efter så noterade jag att de höjt priset (till 990€). Vilket borde betyda att nån jobbar på företaget i alla fall. Kom mejl senare där de skriver de skickat och även en bild på paketet adresserat till mig. Har tracking nummer. Vanlig långsam post, så tar väl över en vecka. Beställde sent i måndagskväll och idag fredag lunch hämtade jag paketet!! En lite märklig detalj är att när jag skulle betala (vid beställningen) så var beloppet 789€, alltså priset utan frakt. Inget jag kunde göra något åt, så jag bara betalade. Det blev 9079sek.

Kartongen såg bra ut, med undantag att det var märkligt på en del av en sida. Inte slät wellpapp, utan ojämnt och tejp ovanpå. Tejp från butiken, deras namn. Något skrivet med svart penna ovanpå tejpen. På tejpen finns bl.a. ordet garantie. Kartongen var öppnad och det är tejp även på insidan. Syns märke i frigoliten, ungefär i höjd med fötterna. Så någon tidigare fraktskada. Påsarna som de olika sakerna ligger i ser ut att vara oöppnad. Jag ser inga skador på apparaten.

Inte jag som skall ha den, utan min bror (hoppas jag). Om den låter bra (mycket bättre än det han har) så köper han den förhoppningsvis av mig.

//Michael

Återgå till Köpråd