Det finns flera varianter av Audyssey och jag vet inte vad som går att göra i de olika. Det finns automatik, men jag antar att det inte alltid blir bra. Så att manuellt kunna fixa till frekvenskurvan ser jag som ett måste. Detta innebär flera parametriska EQ och då menar jag riktiga där det går att ställa frekvens, gain och Q. I tilltänkt applikation räcker det inte med att bara göra detta i basen, utan även i övre mellanregistret. Har för mig jag läst att nån skrev att det krävdes en Android app till en Denon för att kunna justera och att den kostade pengar.
1: Kan man göra detta med Audyssey MultEQ XT32?
2: Är det skillnad på "Audyssey MultEQ XT32" i olika apparater, eller kan den samma i alla?
3: eller är det kanske skillnad på årsmodell?
4: För en Denon krävs det köp av Android app?
5: För Audyssey MultEQ-XT (notera inte "XT32") som finns i t.ex. AVR-X2800H går det att lägga in egna PEQ?
eller bör man ha Dirac.
6: Bör man köpa till Dirac Live till en Denon AVC-X3800H för att kunna justera fritt?
7: eller är fördelen med Dirac att den kan få till det bra med automatik?
Kanske kan fråga mer konkret om två specifika apparater:
- Pioneer VSX-LX305, MCACC kalibreringssystem och Dirac Live Room Correction.
- Denon AVC-X3800H, Audyssey MultEQ-XT32 / LFC / Dynamic Volume / Dynamic EQ / App
8: Kan man i båda dessa justera parametriska-EQ själv?
9: Vilken av dessa två är att föredra och varför?
PS. Lutar det åt Denon så hoppar jag nog in på Hifiklubben i stan och ställer frågor.
//Michael