Vattenfall dödade min AVR-2106. Vad nu?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
OliT

Vattenfall dödade min AVR-2106. Vad nu?

Inläggav OliT » 2024-08-14 20:04

Anläggningen på lantstället har tystnat efter lite tjall i Vattenfalls transformatorstation. Det gick tydligen ut lite över 300 Volt på en av faserna vid några tillfällen så nu vill inte Denon:en vara med längre.
Den har innan frånfället tjänat som försteg till en rotel RB-1582 som driver ett par pi60, mest med innehåll från smarta tv:n över Toslink. Ett par profundus X står bredvid och har inte kopplats in än (det är bara några år sedan de köptes).

Vad kan man tänka sig att ersätta Denon-pjäsen med? En liknande? Eller finns det något annat i dag som kan ta dess plats? Kravspecifikationen är väl bra ljudkvalitet, optisk ingång och möjlighet att agera försteg till pi60 och pX-2 om jag nu får fingrarna ur och kopplar in basarna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Vattenfall dödade min AVR-2106. Vad nu?

Inläggav avr7000 » 2024-08-14 21:41

OliT skrev:Anläggningen på lantstället har tystnat efter lite tjall i Vattenfalls transformatorstation. Det gick tydligen ut lite över 300 Volt på en av faserna vid några tillfällen så nu vill inte Denon:en vara med längre.
Den har innan frånfället tjänat som försteg till en rotel RB-1582 som driver ett par pi60, mest med innehåll från smarta tv:n över Toslink. Ett par profundus X står bredvid och har inte kopplats in än (det är bara några år sedan de köptes).

Vad kan man tänka sig att ersätta Denon-pjäsen med? En liknande? Eller finns det något annat i dag som kan ta dess plats? Kravspecifikationen är väl bra ljudkvalitet, optisk ingång och möjlighet att agera försteg till pi60 och pX-2 om jag nu får fingrarna ur och kopplar in basarna.

Kör du hembio eller är det bara stereolyssning från en eller två digitala källor (TV o CD t ex)?

Kör du inte hembio så släpp biomaskinerna...
T ex denna lilla sak låter betydligt bättre än din Denon för musik.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.24341/
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2024-08-14 21:51

avr7000 skrev:
OliT skrev:Anläggningen på lantstället har tystnat efter lite tjall i Vattenfalls transformatorstation. Det gick tydligen ut lite över 300 Volt på en av faserna vid några tillfällen så nu vill inte Denon:en vara med längre.

Kör du hembio eller är det bara stereolyssning från en eller två digitala källor (TV o CD t ex)?

Ingen hembio. Topping:en ser trevlig ut, men då tappar jag möjligheten att köra två slutsteg och dela pi60 och pX väl? Inte för att basarna varit inkopplade ändå, men den dagen kan ju komma.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-14 22:06

OliT skrev:
avr7000 skrev:

Ingen hembio. Topping:en ser trevlig ut, men då tappar jag möjligheten att köra två slutsteg och dela pi60 och pX väl? Inte för att basarna varit inkopplade ändå, men den dagen kan ju komma.

Har inte Iö nån lösning för det (filter) om du skall matcha kvalité på högtalare?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-08-15 07:45

Wiim Ultra
Då får du även HDMI Arc till Tvn. Peq och filter är dessutom väldigt flexibla och lättjobbade jämfört med äldre Denon maskiner.
Enda frågetecknet är väl om 2v på preout räcker för att styra ut ditt slutsteg till max, men det problemet har även många hembioreceivers. Går även att plocka in en annan DAC på Högpass delen om det skulle behövas.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-15 12:06

David_A skrev:Wiim Ultra
Då får du även HDMI Arc till Tvn. Peq och filter är dessutom väldigt flexibla och lättjobbade jämfört med äldre Denon maskiner.
Enda frågetecknet är väl om 2v på preout räcker för att styra ut ditt slutsteg till max, men det problemet har även många hembioreceivers. Går även att plocka in en annan DAC på Högpass delen om det skulle behövas.

Hur bra funkar delningen i Wiim nuförtiden? Kan man sköta exakt delning, delay och PEQ på alla delar för sig?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-08-15 12:51

Ja
Delningen kan sättas i 1hz steg, delay i 1ms steg, 10-bands PEQ antingen stereo eller L/R
Om inte mitt minne sviker mig, så har någon mätt upp brantheten till 24db/oktav i filterdelen

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-15 23:52

PEQ är "gemensam" för sub och H&V, d v s delar du vid 80 och lägger en -5 dB PEQ Q10 vid 40 hamnar den ju i basen....
Du kan däremot ha indivduella eq/peq för varje ingång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2024-08-17 14:28

Har ställt undan fullt fungerande Denon 2308, den är din för en jävulskt billig peng.. Köpte en Marantz Cinema 50 för ett halvår sedan..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2024-08-18 09:11

bassman skrev:Har ställt undan fullt fungerande Denon 2308, den är din för en jävulskt billig peng.. Köpte en Marantz Cinema 50 för ett halvår sedan..

Låter som en utmärkt plan till att börja med, jag tar den gärna!

Jag har kikat lite på Wiim Ultra och det ser ut som en väldigt kompetent pryl i miniformat, den ska jag definitivt kika mer på.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-19 21:35

David_A skrev:Ja
Delningen kan sättas i 1hz steg, delay i 1ms steg, 10-bands PEQ antingen stereo eller L/R
Om inte mitt minne sviker mig, så har någon mätt upp brantheten till 24db/oktav i filterdelen

avr7000 skrev:PEQ är "gemensam" för sub och H&V, d v s delar du vid 80 och lägger en -5 dB PEQ Q10 vid 40 hamnar den ju i basen....
Du kan däremot ha indivduella eq/peq för varje ingång.

Ah okej, låter som den är helt okej men fortfarande med rum för förbättringar.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2024-10-07 22:38

Finns det något skydd som bryter strömmen om nollan skull falla ut och man får in två faser. Är det någon som gräver av nollan får man in två faser istället för nolla och fas.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-10-09 01:54

Du har väl anmält skadorna till Vattenfall?

En vän till mig fick mycket skadat när de inte fick med neutralledaren när de tog bort luftledningarna. De var mycket snabba, tittade vad som stod där och nya grejer levererades snabbt. Men det är kanske svårare när äldre saker går sönder.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-10-09 02:16

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-10-09 07:44

Helmut skrev:Finns det något skydd som bryter strömmen om nollan skull falla ut och man får in två faser. Är det någon som gräver av nollan får man in två faser istället för nolla och fas.

Det gör det nog (Neuhausens förslag ser alldeles utmärkt ut t.ex), men det här är så pass ovanligt att det inte installeras i nån större utsträckning (troligen inte alls i hushåll). Med det sagt, så råkade jag ut för samma sak i somras då ett träd föll på kabeln och slet loss enbart PEN ledaren. Det gick grejor för under 10k så vi hade tur. Grannen som sitter på samma ledning hade inte samma tur. Rolig detalj i sammanhanget, när det händer kan man få stötar av Mätarskåpet... 8O
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Återgå till Köpråd