bilstereo.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

bilstereo.

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 01:51

Nu vet jag inte om det är rätt att fråga om tips om bilstereo här på Faktiskt men gör ett försök. :P

Har vi nån som kan tipsa om en bra bilstereo/radio med cd-spelare för en sisådär 1500 kr.
Önskar att den klarar Mp3 or också.

//Mats E.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-05-01 10:24

Bara köpa en....dom flesta i den prisklassen är likvärdiga. Köp gärna en med Usb ingång, enkelt att koppla in mp3 spelare.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-05-01 10:49

Kolla först upp viktiga saker som om du tex har rattkontroll eller extern display som du vill ska fungera efter stereobytet.

Jag kan höja ett varningens finger för Opel och Renault. Det kan bli riktigt dyrt och krångligt att få det att fungera, om man inte väljer en modell som är kompatibel från början. Säkert gäller detta även för fler bilmodeller av något modernare snitt.

Många modeller har ganska bra slutsteg idag, det som skiljer är kvalitén på tex radiomottagningen och känsla i knappar och reglage.

Vh
T

edit:
Pioneer och Clarion har mycket tillbehör som anpassar stereon till din bil, men tänk på att dessa tillbehör ofta kostar lika mycket som din tänkta budget för enbart stereon. Även Apline, JVC och Sony går att fixa, titta på tex www.autoleads.co.uk eller www.connects2.com När jag bytte senast på min Opel, så fick det bli en VDO Dayton CD 2304 (mellanklasstereo med MP3 och massor av andra finesser) som jag är mycket nöjd med för det pris jag betalade. Köpte den löjligt billigt på pixmania för 1300:- (budget VDO med mindre än 4x50W låter uselt förresten). Stereon klarar att driva Opels display och rattfjärr med en kabel för endast 100 kr. Alla andra märken krävde en elektronikbox för ca 1500:- och då var det inte ens säkert att alla funktioner på rattfjärr och display skulle fungera. (Inte ens prestigemärket Pioneer kunde beskriva vad som skulle fungera och vad om inte skulle fungera, dåligt tycker jag).
Senast redigerad av torbod 2006-05-01 12:00, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
RolandM

Re: bilstereo.

Inläggav RolandM » 2006-05-01 10:50

Grismannen skrev:Nu vet jag inte om det är rätt att fråga om tips om bilstereo här på Faktiskt men gör ett försök. :P

Har vi nån som kan tipsa om en bra bilstereo/radio med cd-spelare för en sisådär 1500 kr.
Önskar att den klarar Mp3 or också.

Pioneer har jag bra erfarenhet av, om din bil har en originalmonterad CD-stereo med rattstyrning så har Pioneer det största urvalet av kompatibla adapters, fungerar även med extern skärmvisning på vissa modeller.

Blaupunkt är ett annat bra märke som kan rekommenderas, och som smälter in i olika miljöer. Dock stödjer inte Blaupunkt WMA, utan bara MP3. Pioneer stöttar båda.

Panasonic, JVC, Sony och Clarion är andra bra märken med bra instegsmodeller.

Sen finns det en uppsjö av mer eller mindre okända namn och tillverkare inom framförallt budgetsektorn, av dem är det bara Roadstar som jag känner till och de funkar helt OK. Det man får med dessa är sämre radiomottagning och förstärkare med klenare upplösning, men CD/MP3 delen brukar funka ok.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 12:16

Tackar för tipsen mycket bra info från er. Tackar tackar.

Ska nog kolla på VDO Dayton eller Pioneer. :)

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 12:40

torbod skrev:Kolla först upp viktiga saker som om du tex har rattkontroll eller extern display som du vill ska fungera efter stereobytet.

Jag kan höja ett varningens finger för Opel och Renault. Det kan bli riktigt dyrt och krångligt att få det att fungera, om man inte väljer en modell som är kompatibel från början. Säkert gäller detta även för fler bilmodeller av något modernare snitt.

Jag har en Renault. :)
Är det original rattfjärr man önskar, så har Pioneer adapter för detta och priset ligger på 800 spänn. Denna fungerar med de flesta av Pionners apparater. Vill man även koppla in den externa skärmen (som originalstereon använder) så krävs det en Pioneer med IP Buss (de ligger från 2000 spänn och uppåt) och adaptern (både rattfjärr och extern skärm) ligger på runt 1 500 spänn (jag har sett priser på 1 300 - 1 800 spänn).

För rattfjärr finns det lösningar från de flesta stora tillverkare (Blaupunkt, Sony, Clarion, Alpine, Panasonic, VDO....). För extern skärm har Pioneer största utbudet, vissa Sony modeller kan fungera också och vissa Blaupunkt modeller. Alpine kan ha lösningar, men kostar multum.

Extern skärm används främst av Opel och de franska tillverkarna (Renault, Peugeot och Citroën). Man behöver inte koppla in den i stereon om man inte vill (stereon fungerar ju ändå), men då den är placerad högt på panelen så underlättar det ju avläsning av stereons information.

Jag har Pioneer DEH P6900 i min Renault, den ligger på 2 500 - 3 000 spänn och avspelar MP3/WMA med variabel bitrate, har en kraftull förstärkare och ett riktigt fint drivverk för CD. Det är min andra (och hitills dyraste) Pioneer.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-05-01 15:03

Den blir nog bara stulen ändå :? så lika bra att köpa något billigt.
Bild

799:-

finns också en med usb för 990:-

Bild
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 15:10

Någon som vet nån bra sida med bilstereo grejjer kanske?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-05-01 15:10

Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 15:12

Man tackar The_Man för det. :)

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 15:22

MP skrev:Den blir nog bara stulen ändå :? så lika bra att köpa något billigt.

Tja, man kan ju ta med sig radiofronten... ut från bilen alltså.
Glömmer man det, så... :)

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-01 16:00

RolandM skrev:

Det är inte alltid det hjälper om man har att göra med verkliga amatörer... :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-05-01 17:05

Dom här har jag hört mycket bra om. http://www.nardik.se/

Dessutom brukar dom ha bra priser. :wink:

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 17:12

Naqref™ skrev:
RolandM skrev:

Det är inte alltid det hjälper om man har att göra med verkliga amatörer... :roll:

Då sätter man upp en lapp på bilen "amatörer undanbedes". :)

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-05-01 17:28

"Välkommen att stula om du gör det snüggt"

Jag kör på Sony idag men endast pga tillfällighet.
Sony är rätt vassa i diskanten alá SSSSony.
Pioneer har trevligt ljud.
/J

Cygnus resurectum

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 18:01

Det blir nog efter lite funderingar en Pioneer DEH-30MP från BRL.
Fraktfritt vid direktbetalning så summan av kardemumman blir: 1598 kr.

Man tackar så mycket för alla hjälpsamma inlägg. :)

Återgå till Köpråd