Det kan vara rätt tydliga ändringar i frekvensgången när förstärkare hanterar högtalarlaster, den svarta kurvan.
Det här ser ju bättre ut.
Vi tar en till.
Moderator: Redaktörer
rigi skrev:distad skrev:rigi skrev:Är det verkligen så stor skillnad på förstärkare att dom påverkar frekvensgången så man hör tydliga skillnader?
Jag skulle aldrig välja förstärkare efter siffror, utan det måste lyssnas annars blir kan det bli väldigt jobbig lyssning för mina öron. Jag har hållit på med denna hobby i över 30 år och hör man inte skillnad på olika förstärkare kanske man ska byta hobby.
Jag hör ju inte skillnad på kablar heller.
rigi skrev:Imperial-Blomman skrev:Kom in t Hifikit så kan ja dema olika stärkare.
De e skillnad men de e upp t var å en å avgöra om man tycker priset e rätt.
Lite långt att åka och tyvärr är jag inne i mätarträsket. Min hörsel är för lättlurad helt enkelt.
Vore roligt att prova om jag märker stor skillnad men jag tror jag skulle vilja prova lite längre tid.
distad skrev:rigi skrev:distad skrev:Jag skulle aldrig välja förstärkare efter siffror, utan det måste lyssnas annars blir kan det bli väldigt jobbig lyssning för mina öron. Jag har hållit på med denna hobby i över 30 år och hör man inte skillnad på olika förstärkare kanske man ska byta hobby.
Jag hör ju inte skillnad på kablar heller.
Det är okej, du är förlåten.![]()
Medlemskap i "förbundet" i min signatur är helt och hållet ett eget val.
TonyM skrev:guldfisk skrev:Aha - du har en Wiim! Har du då provat att (mäta och) ekvalisera?
Vad har du för "House Curve"?
viewtopic.php?f=31&t=71462
Mätningar för ekvalisering
viewtopic.php?f=10&t=73271
---
Det blir en jädra massa pengar om du ska byta förstärkare eller högtalare för bättre prestanda än vad du redan har. Då är ekvalisering, akustikbehandling och kanske separata bashögtalare effektivare (och i de två första fallen billigare). Jag har senaste året bytt allt, hela anläggningen, till en kostnad av 40 000 kronor och även om det blev bättre går det att diskutera om det är värt pengarna ... (Mina förra grejer var "klart sämre budgetmodeller" än både dina nuvarande och mina nya och CD-spelaren gav upp.)
Nä, jag har inte gjort något av det du länkade till, har aldrig ens hört talas om detta! Mycket tveksamt om jag har kapaciteten att ens försöka mig på detta.Vill bara handla lite nya grejer o få lite bättre ljud! Tänker mig att försöka matcha mina Jamo med en lämpligare förstärkare... behöver lite grand pekas i så rätt riktning som min plånbok tillåter..
TonyM skrev:TonyM skrev:guldfisk skrev:Aha - du har en Wiim! Har du då provat att (mäta och) ekvalisera?
Vad har du för "House Curve"?
viewtopic.php?f=31&t=71462
Mätningar för ekvalisering
viewtopic.php?f=10&t=73271
---
Det blir en jädra massa pengar om du ska byta förstärkare eller högtalare för bättre prestanda än vad du redan har. Då är ekvalisering, akustikbehandling och kanske separata bashögtalare effektivare (och i de två första fallen billigare). Jag har senaste året bytt allt, hela anläggningen, till en kostnad av 40 000 kronor och även om det blev bättre går det att diskutera om det är värt pengarna ... (Mina förra grejer var "klart sämre budgetmodeller" än både dina nuvarande och mina nya och CD-spelaren gav upp.)
Nä, jag har inte gjort något av det du länkade till, har aldrig ens hört talas om detta! Mycket tveksamt om jag har kapaciteten att ens försöka mig på detta.Vill bara handla lite nya grejer o få lite bättre ljud! Tänker mig att försöka matcha mina Jamo med en lämpligare förstärkare... behöver lite grand pekas i så rätt riktning som min plånbok tillåter..
Du har helt rätt i att akustikbehandling skulle ge mer ljudmässigt o dessutom vara billigare än o köpa nytt. Problemet är att jag har riggen i vardagsrummet o jag behöver ha ett vardagsrum framför ett rent lyssningsrum. Sedan är det väl också så att ibland vill man bara köpa lite nytt, det behöver inte finnas mycket logik i de känslorna
pLudio skrev:Min sambo hör skillnad på Parasound HCA-1500A klass AB med MOSFET och Purifi klass D. Hon kom ut från köket och påpekade att hon inte uppskattade förstärkarbytet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster