Moderator: Redaktörer
I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Jag minns fortfarande med fasa de ljudande egenskaperna för Pioneers Legato Link som jag vill minnas rullar av med ca 3 dB redan vid 17 kHz, vilket även otränade lyssnare plockar varje gång i blindtest.
avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Tell skrev:I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Jag minns fortfarande med fasa de ljudande egenskaperna för Pioneers Legato Link som jag vill minnas rullar av med ca 3 dB redan vid 17 kHz, vilket även otränade lyssnare plockar varje gång i blindtest.
Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Så vad är det du förväntar dig för skillnader i dina tester?
petersteindl skrev:Tell skrev:I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Normalt är samtliga förväntningar i samtliga tester = noll. Man jobbar med nollhypotesen. Exempelvis: Samtliga F/E-tester utgår från nollhypotesen d v s noll detekterbar skillnad. Det gäller alltid.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.
Normalt är samtliga förväntningar i samtliga tester = noll. Man jobbar med nollhypotesen. Exempelvis: Samtliga F/E-tester utgår från nollhypotesen d v s noll detekterbar skillnad. Det gäller alltid.
Ja precis, för nu var det ju fortfarande det där som jag skrev till dig på förra sidan men som du ännu inte svarat på, nämligen det där med placebo, bias, förväntan osv. Ditt test med noll i förväntan måste göras helt blint, vilket jag inte alls uppfattat det som att avr7000 gör och därför finns det alltså en förväntan som gör testet så gott som värdelöst. Såvida det alltså inte är test av funktioner vilket har varit min fråga ett tag nu om det är nåt sånt som kanske diffar mellan prylarna som gör dom värda 30kkr mer än typ en Wiim Ultra?
Tell skrev:petersteindl skrev:Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).
. . .
Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?
Placebo, bias, förväntaseffekt, hör-i-syne, kalla det vad du vill, när folk får fysiska effekter eller psykiska upplevelser trots att dom inte fått något medicinsk eller fysisk som borde ge dig det du känner.
Utan när det istället är en snäll doktor eller smörig hififörsäljare som du ger mycket pengar till för att få nånting flashigt eftersom så många andra har sagt att "det där ska du ha!" som gör att du känner nåt som egentligen inte finns. Det blir alltså som att förpackningen och presentationen av den är viktigare än själva produkten.
Jag har sagt det förr att jag egentligen är okej med det för enskilda personen, jag menar mår man bra så mår man bra, utan det är istället att jag starkt ogillar när företag rentutav lurar till sig massvis med pengar av folk, bara bluff och båg rakt igenom, med människor som Paul McGowan i fronten av det som en übertrevlig men under ytan helt vidrig försäljare.
Sen kan jag också tycka att det är synd att folk lägger så otroligt mycket pengar på dessa placebopillar, speciellt när dom inte tar hand om det i ljudkedjan som faktiskt spelar roll. Då ser jag mycket hellre att dom pengarna används till nåt mycket vettigare, typ bättre behövande som folk som kanske har psykiska problem och inte kan få sig ett eget boende, insamlingar mot skogsskövlingen av svenska skogar, barnen i Afrika eller vadsomhelst som inte är luft.
Men du som ska varit i branschen hur länge som helst borde väl vara väl medveten om att fenomenet garanterat finns, och förhoppningsvis även upplevt detsamma? Det har iaf jag och det var väldigt lärorikt!
petersteindl skrev:Tror vi pratar om helt olika saker. Det jag diskuterar är följande.
Om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, blir då hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på?
Det skulle i så fall vara vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så?
I så fall behövs det ingen lyssning på musik eller ljud. Ljud och musikupplevelsen infinner sig ändå!
Det räcker med att veta vilken apparat som musiken skulle återges via, så får man den totala ljud och musikupplevelsen utan att ens lyssna, är det så?
petersteindl skrev:Vi har kanske måhända lite olika syn på saker och ting. Jag ser det som så att alla människor har fri vilja. Det betyder att de kan välja fritt. I och med det, så kan de utföra vad som helst, men i och med sin egen fria vilja så får var och en också ta sitt eget personligt ansvar för det som de väljer göra.
Sedan kan det finnas människor som anser sig vara domare, övervakare och straffexekutör över alla människor. De brukar ha åsikter över hur varje enskild människa på planeten skall göra i varje situation vid varje tillfälle för att de som domare skall godkänna de övriga människornas existens. Tja, shit happens.
Tell skrev:Ja vi har definitivt olika syn på det, jag tycker nämligen inte en människa ska få göra precis vad den vill eftersom jag tycker det finns gränser för hur mycket plats vi får ta, och det här med pengaslösande och skaffa sig massa lyx bara för det på nåt sätt känns bra är ett sätt att ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord, men det är en helt annan diskussion som iaf jag inte har lust med här.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tror vi pratar om helt olika saker. Det jag diskuterar är följande.
Om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, blir då hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på?
Det skulle i så fall vara vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så?
I så fall behövs det ingen lyssning på musik eller ljud. Ljud och musikupplevelsen infinner sig ändå!
Det räcker med att veta vilken apparat som musiken skulle återges via, så får man den totala ljud och musikupplevelsen utan att ens lyssna, är det så?
Eh, ja det är det som är placebon, du kommer högst antagligen uppleva ljudet annorlunda om du vet att det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i din 3miljoner kronors diamantutsmyckade DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp.
Och självklart sätter själva ljudet också roll för ljudupplevelsen, den är ju den starkaste delen i biasen som sätter ditt nuvarande humör, men det är ju musikfilen/vinylen/bandet som kan servera just den musiken, medans om din DAC rent objektivt mäter bättre än vad våra sinnen klarar av att höra så kan man ju åtminstone utesluta att det är DACen som är skillnaden utan istället måste vara du som hör i syne.
distad skrev:Tell skrev:Ja vi har definitivt olika syn på det, jag tycker nämligen inte en människa ska få göra precis vad den vill eftersom jag tycker det finns gränser för hur mycket plats vi får ta, och det här med pengaslösande och skaffa sig massa lyx bara för det på nåt sätt känns bra är ett sätt att ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord, men det är en helt annan diskussion som iaf jag inte har lust med här.
Så du vill begränsa den enskildes val. Hmmm intressant. Vad är det trång, var får vi inte plats beroende på våra val ? Finns ju mycket där ute som är dyrt när det gäller allt ute i samhället. Eller är det bara ljudgrejer som inte får kosta ? Det här fenomenet påminner om mp:s miljöpolitik som är att spola ner skattepengar i toaletten.
petersteindl skrev:Tell skrev:Eh, ja det är det som är placebon, du kommer högst antagligen uppleva ljudet annorlunda om du vet att det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i din 3miljoner kronors diamantutsmyckade DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp.
Och självklart sätter själva ljudet också roll för ljudupplevelsen, den är ju den starkaste delen i biasen som sätter ditt nuvarande humör, men det är ju musikfilen/vinylen/bandet som kan servera just den musiken, medans om din DAC rent objektivt mäter bättre än vad våra sinnen klarar av att höra så kan man ju åtminstone utesluta att det är DACen som är skillnaden utan istället måste vara du som hör i syne.
Ok, det är således inte ljudet i sig vi hör. I princip kan samtliga forskningsarbeten gällande hörseln skrotas. Det som istället bör ha studerats gällande hörseln är om det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i en 3miljoner kronors diamantutsmyckad DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp. Detta påverkar hörseln som sinne så pass mycket att det bestämmer vårt hörande och sätter vår hörselupplevelse.
Vad jag förstår så beskriver du i detalj din egen hörsel och hur den är funtad. Det betyder inte att andras hörsel fungerar som din.
Då jag läser böcker och artiklar gällande hur hörseln fungerar så står det inget om guldplätterade kopparfria lazerkablar och 3miljoner kronors diamantutsmyckade DACar då de exempelvis beskriver preceedence-effekten eller annat om hur hörseln fungerar. Preceedence är alltså avhängigt antalet diamanter?
Tell skrev:. . .
Altså försöker du bara spela dum eller vad är det? Om du nu varit i branschen så länge som du ska ha varit så förstår jag inte hur det här med placebo är en nyhet för dig, och ingenstans skriver jag att vi inte hör något ljud alls och att den faktiskt ljudprestandan inte påverkar upplevelsen.
petersteindl skrev:Tell skrev:. . .
Altså försöker du bara spela dum eller vad är det? Om du nu varit i branschen så länge som du ska ha varit så förstår jag inte hur det här med placebo är en nyhet för dig, och ingenstans skriver jag att vi inte hör något ljud alls och att den faktiskt ljudprestandan inte påverkar upplevelsen.
Jag läser det du skriver och drar konsekvensen av det du själv skriver. Det betyder i detta fall att du recenserar konsekvensen av det du själv skriver d v s ditt eget resonemang. Du ser dig själv och dina egna påståenden så som i en spegel och då ur en annan synvinkel än från dina egna ögon betraktat.
Människor har sin egen lilla värld och extrapolerar den till att gälla andra människor och spekulerar i hur de tror att andra fungerar då de värderar andra i deras upplevelser. Var och en har sin inre värld och sin egen värdeskala.
Sedan kan man respektera detta faktum eller fortsätta att döma och domdera.
Skall vetenskapliga tester genomföras, så finns det viss metodik man måste följa.
För andra ändamål, då personlig upplevelse av yttre omvärld ingår, så är det bara att sätta igång sitt eget perceptionssystem och låta det dominera.
Man kan prata om differentiella upplevelser eller om absoluta upplevelser. Skulle man applicera dessa placeboresonemang på sitt leverne så kan man i så fall inte lita på sina sinnen, exempelvis sitt eget smaksinne utan man måste i så fall äta all mat helt i blindo där man inte har en aning om vad man äter vid varje frukost, lunch och middag. Annars så vet man ju inte hur det smakar.
Kommer all mat smaka olika då man äter i blindo kontra om man vet vad man äter? Är det köttbullar eller fisk eller entrecote eller falukorv?
Är det så att det sanna levernet uppstår då allt i varje tidsögonblick sker i blindo och helst slumpmässigt och där man aldrig får reda på vad man gjort. D v s det egna tankesystemet kopplas bort och den subjektiva värdeskalan suddas ut och varje människa blir ett objektivt mätinstrument där varje mätresultat enbart gäller i momentant ögonblick. Annars gäller ju inte det som de andra säger och tycker. Igår åt jag jättegoda köttbullar. Hur vet du det? Gjorde du blindtest? Visste du om att det var köttbullar som du åt? I så fall gäller inte din utsaga!
Var och en väljer över sitt eget liv och leverne. Men en fråga är om ett liv och leverne i blindo är det sanna livet?
Det får var och en bedöma själv.
Skulle jag redogöra och beskriva för normala människor hur en hifimänniskas liv och leverne ser ut så skulle normala människor lägga benen på ryggen och undvika hifimänniskor så mycket det bara går. Jag håller med. Då hifilivet kopplas på så dör människorna i sina egna regelsystem. Välkommen till hifiträsket! Mohahahaha!
avr7000 skrev:Den kommer nog att kosta typ 43000 Kr....
Denna bild var intressant!
[ Bild ]
Jag får kolla med min lokala langare om man får öppet köp så man kan testa att den verkligen låter bättre som streamer jämfört med DMP-A6 men LPS.
petersteindl skrev:Borde inte den övre streckade linjen på vänster sida gå ner till punkten efter ADC? Eller? Vad står R-2R för? Är inte det motståndsstege som ingår i DAC?
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Borde inte den övre streckade linjen på vänster sida gå ner till punkten efter ADC? Eller? Vad står R-2R för? Är inte det motståndsstege som ingår i DAC?
Jag antar att "kör man bypass" så vill man att analoga källor bara går via volymkontroll och ut till utgång.... inte in i AD omvandlaren.
Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
Blockschemat ritade jag på fyllan.....
Nejdå jag hittade det på någon sida och det behöver ju inte alls vara korrekt.
47999 skall den kosta och komma i december...
hifikg skrev:avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
Inget test alltså, eller kommer det nya budgetpengar i december?
avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
avr7000 skrev:pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
Fina mätningar och fina resultat.
Om jag förstår det rätt handlar det mesta om DAC och förstegsdel?
Inte streamerfunktionen.
DAC och försteg har den bättre LPS nätdelen och streamer har SMPS.
Jag kör bara streamer och sålde min A8 då LPS moddad A6 lät bättre som streamer.
Till A8 har det nu kommit ut en eftermarknads nätdel med 2 X LPS.
Den A10 jag har beställt har två st seriösa LPS, en för Streamer/digitaldel och en för DAC/försteg.
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster