bästa streamer upp till 40000

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: bästa streamer upp till 40000

Inläggav juanth » 2024-11-28 12:54

Tell skrev:
avr7000 skrev:
pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349

Fina mätningar och fina resultat.
Om jag förstår det rätt handlar det mesta om DAC och förstegsdel?
Inte streamerfunktionen.
DAC och försteg har den bättre LPS nätdelen och streamer har SMPS.

Jag kör bara streamer och sålde min A8 då LPS moddad A6 lät bättre som streamer.

Till A8 har det nu kommit ut en eftermarknads nätdel med 2 X LPS.

Den A10 jag har beställt har två st seriösa LPS, en för Streamer/digitaldel och en för DAC/försteg.

Stefan

Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.

Tänk ett steg till…vad finns det mer som kan påverka? Ledtråd finns i vad Stefan skrev.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-28 13:30

avr7000 skrev:
pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349

Inte streamerfunktionen.

Ja, men recensionen som testen kompletterar är länkad överst. https://www.soundstagesimplifi.com/inde ... eviews/271

Jag vet inte hur mycket det säger egentligen om strömmaren.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-28 15:41

juanth skrev:
Tell skrev:
avr7000 skrev:
Inte streamerfunktionen.
DAC och försteg har den bättre LPS nätdelen och streamer har SMPS.

Jag kör bara streamer och sålde min A8 då LPS moddad A6 lät bättre som streamer.

Till A8 har det nu kommit ut en eftermarknads nätdel med 2 X LPS.

Den A10 jag har beställt har två st seriösa LPS, en för Streamer/digitaldel och en för DAC/försteg.

Stefan

Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.

Tänk ett steg till…vad finns det mer som kan påverka? Ledtråd finns i vad Stefan skrev.

Nej berätta, jag ser ingen ledtråd.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-11-28 15:54

Tell skrev:
juanth skrev:
Tell skrev:Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.

Nätdelar och strömförsörjning.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2024-11-28 16:22

juanth skrev:
Tell skrev:
juanth skrev:

Är befintlig nätdel så dålig att den förvandlar en etta till en nolla eller är det nåt annat som påverkas?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-28 16:36

juanth skrev:
Tell skrev:
juanth skrev:

Ja det ska mycket till för att en nätdel ska påverka ljudkvaliten på nåt sätt, dessutom så är det ju det där med att om en etta eller nolla blir fel så får du inte småfel som "torrare bas" eller "rundare stereobild" utan tydliga poppar och klickar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-28 17:05

DMP-A10 verkar vara lite försenad....

24 12 17 anger hembiobutiken på sin sida.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -streamer/

Den som väntar på något gott....
0
Stefan
Senast redigerad av avr7000 2024-11-28 18:44, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-28 17:17

Hur tolkar man det här? ”has been expertly tuned”

image0.png
image0.png (953.42 KiB) Visad 1041 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-28 17:36

sprudel skrev:Hur tolkar man det här? ”has been expertly tuned”

De kanske tänker på fine-tuned som i högpresterande?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-11-28 19:14

Om hörbarhets tröskeln på elektronik ligger någon stans runt SINAD på 85dB (om elektroniken beter sig bra även vid högre frekvenser...)
Varför ska man då jaga elektronik med SINAD på 120dB istället för att köpa något som är robust och reparerbart?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-28 23:46

När man läser i den här tråden så kanske de där strömförsörjning grunkor man kan köpa till vanliga enkla Dac:ar kan vara värda att testa någon gång.
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och är ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Älskar katter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-11-28 23:57

Om nu streamern inte kan påverka ljudet (bara ettor och nollor - har vi hört det förut?) varför då inte välja den kombon av streamer/dac som låter/mäter bäst? Då slipper man ju en låda och extra kablar i sin setup. Tänker man lite längre väljer man då en streamer/dac med inbyggt försteg så sparar man in på ytterligare en låda och kablage. Man minskar alltså på antalet kontaktytor och minskar antalet felkällor. För att inte tala om antalet fjärrkontroller ;-)

Tänk er en kombinerd försteg/streamer/dac med HDMI-ingång stående under tv'n (eller dold i skåpet under) och drivandes ett par aktiva högtalare - smutt eller hur?

Jag menar, om man inte bryr sig om hur det låter utan bara hur det mäter/kostar - varför inte göra det snyggt och praktiskt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-29 09:21

Bill50x skrev:Tänk er en kombinerd försteg/streamer/dac med HDMI-ingång stående under tv'n (eller dold i skåpet under) och drivandes ett par aktiva högtalare - smutt eller hur?

Javisst vore det smutt och jag strävar efter att reducera antalet apparater så långt det går. Nu är det streamer via dator till DSP/DAC som sköter delning och EQ till slutstegen, ett stereosteg bakom varje högtalare. Inte så smutt som ditt förslag med två manshöga Magnepan-högtalare men ändå få burkar.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-29 12:15

sprudel skrev:Hur tolkar man det här? ”has been expertly tuned”

image0.png

Marknadsföring tolkar man det som.

dewpo skrev:Om hörbarhets tröskeln på elektronik ligger någon stans runt SINAD på 85dB (om elektroniken beter sig bra även vid högre frekvenser...)
Varför ska man då jaga elektronik med SINAD på 120dB istället för att köpa något som är robust och reparerbart?

Ja tyvärr så gillar människan höga siffror. Och även om jag gillar det som t ex Amir och ASR gör så har dom också fått vissa att vara rädda för låga SINAD-siffror trots att dom egentligen inte hör nån skillnad på dom och nåt med 120dB SINAD. Men sen är det väl bara en naturlig utveckling också, det blir lättare och lättare att bygga objektivt sett högpresterande grejer, men det jag tycker är fint där är att det också innebär att priserna också går ner. Du kan ju få DACar med SINAD 110dB för runt två hundralappar.

Bill50x skrev:Om nu streamern inte kan påverka ljudet (bara ettor och nollor - har vi hört det förut?) varför då inte välja den kombon av streamer/dac som låter/mäter bäst? Då slipper man ju en låda och extra kablar i sin setup. Tänker man lite längre väljer man då en streamer/dac med inbyggt försteg så sparar man in på ytterligare en låda och kablage. Man minskar alltså på antalet kontaktytor och minskar antalet felkällor. För att inte tala om antalet fjärrkontroller ;-)

Tänk er en kombinerd försteg/streamer/dac med HDMI-ingång stående under tv'n (eller dold i skåpet under) och drivandes ett par aktiva högtalare - smutt eller hur?

Jag menar, om man inte bryr sig om hur det låter utan bara hur det mäter/kostar - varför inte göra det snyggt och praktiskt?

/ B

Jamen det är ju det jag försöker predika, köp prylarna som har dom features du behöver, för när det gäller ren ljudprestanda så är allting idag i topp :)
Själv har jag en Nvidia Shield gömd bakom TVn som sköter både ljud och bild, som går in i min MiniDSP 2x4HD som står lite halvgömd i hyllan som sedan går vidare till min lilla förstärkare som knappt heller syns den heller ut till mina piP som med dess lilla storlek fortfarande kan fylla rummet med välljud. Saknar verkligen inte mycket alls när det gäller min elektronik, så det är otroligt skönt att slippa jaga den där draken som ändå inte går att fånga så som många audiofiler gör :)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-11-29 14:06

Det handlar väl mest om att i en anläggning genomgående ha goda siffror, så att man undviker någon flaskhals.
Karaktären bestäms sedan av rummet och högtalarna.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-11-30 12:54

Felpost
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-11-30 14:18

Tell skrev:
juanth skrev:
Tell skrev:Nej berätta, jag ser ingen ledtråd.

Ja det ska mycket till för att en nätdel ska påverka ljudkvaliten på nåt sätt, dessutom så är det ju det där med att om en etta eller nolla blir fel så får du inte småfel som "torrare bas" eller "rundare stereobild" utan tydliga poppar och klickar.

Hur vet du det? Att det ska mycket till. Har du undersökt något?

Jag tror att strömförsörjning är det sista som skiljer en 3000:- Dac mot en för 30kkr eller 300kkr. Det sista lilla som kan göra skillnad och vill man som sälja både de för 3000:- & 30kkr eller mer så är det funktioner och/eller strömförsörjning som återstår för att tydligt och ärligt kunna påvisa skillnad och därmed kunna berättiga ett högre pris.
Mvh Johan

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-30 20:57

juanth skrev:
Tell skrev:
juanth skrev:

Hur vet du det? Att det ska mycket till. Har du undersökt något?

Jag tror att strömförsörjning är det sista som skiljer en 3000:- Dac mot en för 30kkr eller 300kkr. Det sista lilla som kan göra skillnad och vill man som sälja både de för 3000:- & 30kkr eller mer så är det funktioner och/eller strömförsörjning som återstår för att tydligt och ärligt kunna påvisa skillnad och därmed kunna berättiga ett högre pris.

Har du mätningar eller blindtest att stödja det här med?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2024-12-02 16:55

Det finns många vägar att gå för att få till bra streaming, jag är fullt nöjd med min varianter.
I vardagsrummet använder jag en Primare I25 PRISMA dvs. förstärkaren Primare I25 med inbyggda DAC och Streamingmoduler.
I Pojkrummet är det lite fler komponenter att välja på:
IMG_20241202_143139624_HDR-70.jpg
IMG_20241202_143139624_HDR-70.jpg (1.63 MiB) Visad 406 gånger

Ofta streamar jag via Primare NP5 Prisma MK2 (till vänster på bilden) till DAC-modulen i förstärkaren I35 men lika ofta
kopplar jag NP5 till dacen SMSL SU-1 (den lilla enheten i mitten) som är ett billigt och mycket bra alternativ.
Till ovan beskrivna varianter kör jag Primares egna app i mobilen som bl.a. gör det möjligt att använda Qobuz.
Till höger är det en Argon Solo en streamer in inbyggd dac men som också har coax och optisk utgång om man önskar koppla till annan dac.
Argon Solo kör jag via mobilen och Qobuz egen app och då är det Chromecast som gäller.

Argon Solo och Primare I25 Prisma (i vardagsrummet) kör jag trådlöst men Primare NP5 Prisma MK2 (i pojkrummet) växlar jag mellan trådlöst och kabel bara för att konstatera att det inte är ngn skillnad.

När jag botaniserar efter ny musik på Qobuz så använder jag oftast en PC med usb-kabel till SMSL SU-1 (obs USB-C) eller DAC-modulen i I35.
I'm only in it for the music.

Föregående

Återgå till Köpråd