Uppgradering av system

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ElTorro

Uppgradering av system

Inläggav ElTorro » 2025-01-02 20:29

Hej hallå är ny här på forumet och även rätt ny inom Hifi svängen.
Var och renoverade badrummet hos en bekant för snart ett år sen och fick då lyssna på hans Qln Signature 1or och blev helt såld på hur det lät, hade inte en aning om att musik kunde låta så igenom ett system innan dess :)
Tre veckor senare lyckades jag komma över ett par Sign 1or själv och beställde mig en Nad C368 med wifi modul och var väl nöjd med det tills jag råkade köpa ett par Sign 3 i höstas och vart ännu mer nöjd :D

Nu är jag inne på att uppgradera resten av systemet och är lite kluven vilken väg jag ska vandra. Lånade ett par Hypex Ncore400 block av en kompis samt ett Emotiva försteg och de lät riktigt bra så jag har vart inne på att köpa 2 st Nilai monoblock samt en Wiim ultra för att sedan prova mig fram med dac försteg, riaa och streamer alt ha kvar Wiimen om den skulle funka bra.
Har inte hunnit lyssna på allt för många system än men jag är rätt säker på att jag gillar när ljudet är lite åt det varmare hållet.

Råkade hamna på detta forum för några dagar sen och har suttit och läst en hel del sen dess så ja tänkte ja skulle höra om de fanns nån här som har eller har haft Signature 3or och vet nån bra kombo som funkar. Någon som kör klass D slutsteg mot rör försteg ? Hur skulle de funka?

Maarten

Re: Uppgradering av system

Inläggav Maarten » 2025-01-02 21:46

Har inga Qln och har ej heller ägt men hört tidiga versioner för många år sen. Nilai och Wiim Ultra kommer (utifrån data) inte att vara i närheten av att vara begränsande.

Oln one och Signatur tycker jag är klassiker och det hade varit kul att designa en DIY-variant. Ser att det kommit nya filter och rejält dyra varianter:

https://hificonsult.se/rabbaterbara-art ... ure-5.html. QLN Signature 5:
253 000 kr inkl.

Filteruppgradering 2013:
QLN-signatur.png
QLN-signatur.png (1.43 MiB) Visad 4912 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-03 00:53

Nilai500 är ett säkert kort.... det finns nog inget på marknaden som kan matcha dessa i välljud/kr. De låter märkbart bättre än NCore400 (jag har båda)

Samma med Wiim... best buy m a p finesser och välljud/kr.
Wiim låter lite soft o trött jämfört med dyrare streamers men som sagt ändå riktigt riktigt bra! (jag har den och ett par dyrare streamers).

Sammanfattningsvis, riktigt bra val och du kan köra Wiim och Nilai med den äran och sedan låna hem o testa andra saker.
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-01-03 01:11

Hej ElTorro,
Välkommen till faktiskt.io.

Jag kan inget om QLN dock har jag haft NAD C368 och har lite erfarenheter från den.

Du skriver inget om vad Du har för musikkällor. Själv har jag under de senaste 15 åren i allt väsentligt streamat från streamingtjänster och mitt eget rippade och köpta musikbibliotek.

Nu riskerar jag att sätta igång en massa papegojor men jag fann att ljudet blev "bättre" när jag stoppade in en budget-dac (typ 2-2,7 tsek från Audiophonics) mellan streamer och NAD. Förklaringen till detta är att distorsion o brus i moderna budget-DACar är så låg att dom med lätthet övertrumfar de inbyggda DACar som finns i ex vis Sonos Connect (som jag använde initialt) men även i Bluesound Node 130 som jag använder nu. NAD C368 är en mycket flexibel integrerad förstärkare med massor av olika ingångar men den inbyggda DACen är ingen höjdare varför det då är bättre att gå med den externa DACen till en av linjeingångarna. Om QLN är så lågdistorterande att det har någon betydelse vet jag inte, men hemma hos mig gjorde det skillnad.

Fördelen med de DACar jag tänker på i prisspannet (jag kör konsekvent med SMSL som dacar) är att dom även går att använda som förförstärkare om Du enbart använder en streamer som källa och om Du då senare skulle tycka att Du behöver mer effekt och då faller för ett rent slutsteg.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

ElTorro

Inläggav ElTorro » 2025-01-03 09:40

Att de kommer räcka till är jag inte orolig för, de är väl mer hur de kommer låta , att det blir för vasst/skarpt ljud jag tänkte på.

Ja det hade ju varit spännande, hur skulle du gjort dom i en DIY version?
Ja signature 5an har blivit galet dyr.

ElTorro

Inläggav ElTorro » 2025-01-03 09:58

avr7000 skrev:Nilai500 är ett säkert kort.... det finns nog inget på marknaden som kan matcha dessa i välljud/kr. De låter märkbart bättre än NCore400 (jag har båda)

Wiim låter lite soft o trött jämfört med dyrare streamers men som sagt ändå riktigt riktigt bra! (jag har den och ett par dyrare streamers).

Sammanfattningsvis, riktigt bra val och du kan köra Wiim och Nilai med den äran och sedan låna hem o testa andra saker.
Stefan

Hej och tack för svar!

Har läst en hel del om dessa nya klass D slutsteg och har förstått att man får mycket för pengen så då kanske ja provar dom.

Angående Wiimen så är jag ganska införstådd med det också men den blir en snabb lösning som gör att jag får ett fungerande system och kan sälja iväg Naden, blir ju så jädrands dyrt annars om man ska köpa alla komponenter samtidigt.
Vad kör du annars för dacar?

ElTorro

Inläggav ElTorro » 2025-01-03 10:24

Kermit116 skrev:Hej ElTorro,
Välkommen till faktiskt.io.

Jag kan inget om QLN dock har jag haft NAD C368 och har lite erfarenheter från den.

Du skriver inget om vad Du har för musikkällor. Själv har jag under de senaste 15 åren i allt väsentligt streamat från streamingtjänster och mitt eget rippade och köpta musikbibliotek.

Nu riskerar jag att sätta igång en massa papegojor men jag fann att ljudet blev "bättre" när jag stoppade in en budget-dac (typ 2-2,7 tsek från Audiophonics) mellan streamer och NAD. Förklaringen till detta är att distorsion o brus i moderna budget-DACar är så låg att dom med lätthet övertrumfar de inbyggda DACar som finns i ex vis Sonos Connect (som jag använde initialt) men även i Bluesound Node 130 som jag använder nu. NAD C368 är en mycket flexibel integrerad förstärkare med massor av olika ingångar men den inbyggda DACen är ingen höjdare varför det då är bättre att gå med den externa DACen till en av linjeingångarna. Om QLN är så lågdistorterande att det har någon betydelse vet jag inte, men hemma hos mig gjorde det skillnad.

Fördelen med de DACar jag tänker på i prisspannet (jag kör konsekvent med SMSL som dacar) är att dom även går att använda som förförstärkare om Du enbart använder en streamer som källa och om Du då senare skulle tycka att Du behöver mer effekt och då faller för ett rent slutsteg.

Hej och tack!

Det är nog 50/50 kör både streaming och vinyl. Jaså då måste de ju verkligen sitta budget dacar i dom integrerade ? Men samtidigt får man väl inte mer heller när man köper en integrerad för 10 tusen.
Min tanke är ju att Naden ska bort då jag vill ha mer effekt :)

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-01-03 17:08

ElTorro skrev:jag har vart inne på att köpa 2 st Nilai monoblock samt en Wiim ultra för att sedan prova mig fram med dac försteg, riaa och streamer alt ha kvar Wiimen om den skulle funka bra.
ElTorro skrev:
Har läst en hel del om dessa nya klass D slutsteg och har förstått att man får mycket för pengen så då kanske ja provar dom.

Om du inte redan har läst det så kan jag tipsa om ett test av Nilai här
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.41669/

ElTorro skrev:Angående Wiimen så är jag ganska införstådd med det också men den blir en snabb lösning som gör att jag får ett fungerande system och kan sälja iväg Naden

Även Wiim Ultra finns testad där
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.57342/

Nilai har jag ingen egen erfarenhet av, men jag har sedan ett par veckor en Wiim Ultra som var, och är,
ett större lyft än jag hade förväntat mig även utan eq, peq och "room correction", men ännu mer med.
Här har jag skrivit lite mer
viewtopic.php?f=4&t=75147&p=2331507#p2331447
Jag använder den enbart för streaming (Tidal) och TV-ljud.

Hoppas att du får ihop en anläggning du blir nöjd med.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-03 18:18

Nu verkar de nya Hypex modulerna vara väldigt omtyckta, men jag undrar om inte Wiim Ultra och dess EQ gör mycket mer för ljudet. NAD steget har nog mycket liv kvar i sig.

Tell

Inläggav Tell » 2025-01-03 18:53

ElTorro skrev:
avr7000 skrev:Nilai500 är ett säkert kort.... det finns nog inget på marknaden som kan matcha dessa i välljud/kr. De låter märkbart bättre än NCore400 (jag har båda)

Stefan

Hej och tack för svar!

Angående Wiimen så är jag ganska införstådd med det också men den blir en snabb lösning som gör att jag får ett fungerande system och kan sälja iväg Naden, blir ju så jädrands dyrt annars om man ska köpa alla komponenter samtidigt.
Vad kör du annars för dacar?

Sålänge Wiimen har all den effekt du behöver så kommer den funka ypperligt för dig. Du ska inte lyssna på folk som påstår att streamers låter annorlunda, det är ettor och nollor och dom ändras inte såvida du inte har en DSP inblandad. DACen i Wiimen är transparent och låter så bra det bara går, och förstärkaren gör också ett fantastiskt jobb.
Sen är ju som redan nämnt en stor fördel med Wiim att dom har inbyggd PEQ, alltså en DSP för att ändra ettorna och nollorna med hjälp av en mätmic och mätprogram (som t ex REW) vilket kommer vara en MYCKET större uppgradering än byte av förstärkaren, DAC eller streamer nånsin kommer vara, det är alltså inte ens i samma liga i skillnad i ljudkvalitet.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-01-04 16:00

"...vilket kommer vara en MYCKET större uppgradering än byte av förstärkaren, DAC eller streamer nånsin kommer vara, det är alltså inte ens i samma liga i skillnad i ljudkvalitet."
Amen. DSP is da shit

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-01-05 11:36

Rumsåtgärder (högtalarplacering, avstånd, dämpning/diffusion, efterklang mm) är det jag skulle rekommendera dig att jobba med. Om du är nöjd med högtalarna och inte känner nåt omedelbart problem med din NAD, så är det i rummet du kommer att kunna göra stor skillnad. Och även om du vill gå på PEQ/DSP senare är det en stoooor fördel om rummet presterar någorlunda OK innan du börjar trixa elektroniskt.

ElTorro

Inläggav ElTorro » 2025-01-05 19:23

Conan skrev:Rumsåtgärder (högtalarplacering, avstånd, dämpning/diffusion, efterklang mm) är det jag skulle rekommendera dig att jobba med. Om du är nöjd med högtalarna och inte känner nåt omedelbart problem med din NAD, så är det i rummet du kommer att kunna göra stor skillnad. Och även om du vill gå på PEQ/DSP senare är det en stoooor fördel om rummet presterar någorlunda OK innan du börjar trixa elektroniskt.

Högtalarna är jag väldigt nöjd med. dämpning och diffusioner är bara att glömma mer än det jag har i rummet då det är i vårat vardagsrum. Tur är är att jag har en sambo som gillar mycket gardiner blommor och grejer på väggarna om de nu hjälper.

Högtalarplacering och avstånd/vinklar har jag också jobbat med en hel del och tycker att jag fått till så bra som det går och åter där kommer nog aldrig får det helt optimalt då det är i vardagsrummet. Tycker även att när jag lånade kompisens steg att det drev på högtalarna betydligt bättre än med Naden.

Det här med PEQ/DSP är faktiskt inget jag har kollat på men helt klart ska jag ta och läsa på om det om det kan göra stor skillnad.

Återgå till Köpråd