Dirac Live - Räcker det med Limited Bandwidth?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher

Dirac Live - Räcker det med Limited Bandwidth?

Inläggav mindcruncher » 2025-01-17 10:52

Jag tänkte jag skulle köpa en Dirac Live Licens och det finns ju två olika att välja på.

Räcker det med limited bandwidth eller ska man slå till på Full när man ändå håller på?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dirac Live - Räcker det med Limited Bandwidth?

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-17 11:44

Du har väl inte missat denna tråd?

viewtopic.php?f=10&t=75245

Automagisk korrektion över hela frekvensområdet verkar inte vara någon hit om man säger så...
//Johan Lindroos

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2025-01-17 12:07

Johan_Lindroos skrev:Du har väl inte missat denna tråd?

Automagisk korrektion över hela frekvensområdet verkar inte vara någon hit om man säger så...

Sedär. Tack! kanske har sparat en tusing då. :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-01-17 12:13

Undras om Dirac justerar högre upp i frekvens även i limited bandwidth? I den länkade tråden verkar det som Dirac justerar diskanten även om man bara väljer 20-500hz tex.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-17 12:28

mindcruncher skrev:

Du kan ju spara ännu mer genom att strunta i att köpa Dirac. Jag har dock aldrig dubbelkollat resultatet av Audyssey. Men där är Audysseys app en nödvändighet för att stänga av dumma grejor som slås på automatiskt om man inte nyttjar appen.
//Johan Lindroos

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2025-01-17 12:38

Johan_Lindroos skrev:
mindcruncher skrev:

Du kan ju spara ännu mer genom att strunta i att köpa Dirac. Jag har dock aldrig dubbelkollat resultatet av Audyssey. Men där är Audysseys app en nödvändighet för att stänga av dumma grejor som slås på automatiskt om man inte nyttjar appen.

Fast nu har jag ingen enhet som stödjer Audyssey?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-17 12:52

mindcruncher skrev:
Johan_Lindroos skrev:
mindcruncher skrev:

Det vanligaste är att folk har Audyssey inbyggt i sin Denon eller Marantz hembioreceiver och där man kan köpa till Dirac, jag trodde du hade en sådan.

Vad har du för burk? Om den har parametrisk frekvenskurvevariator kan du göra samma sak men du behöver mäta.
//Johan Lindroos

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2025-01-17 12:54

Johan_Lindroos skrev:
mindcruncher skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det vanligaste är att folk har Audyssey inbyggt i sin Denon eller Marantz hembioreceiver och där man kan köpa till Dirac, jag trodde du hade en sådan.

Vad har du för burk? Om den har parametrisk frekvenskurvevariator kan du göra samma sak men du behöver mäta.

Det är en Bluesound Node.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-17 13:54

Wow, jag som gått och trott att Dirac is the shit.. :? :( Detta var "nyheter" :o Duger det inte till att ta hand om basproblem heller ? Läste att Någon Nad förstärkare hade Dirac där den endast tog hand om de lägre basområdet. Och hur bra är https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... nbalanced/ utan Dirac ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Audiofil som tycker om "naturligt" ljud.
Älskar Katter

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-17 14:59

Hos mig gör Dirac susen men så har jag inget superdämpat rum utan lite mer normalt rum.
Efterklangen blir största skillnaden och får jag välja mellan skrymmande madrasser och mjukvara så är valet enkelt.
Är det inte öppet köp första tiden?
Har för mig att man fick någon form av öppet köp i början,kolla det.

Daad

Inläggav Daad » 2025-01-17 18:35

mindcruncher skrev:Jag tänkte jag skulle köpa en Dirac Live Licens och det finns ju två olika att välja på.

Räcker det med limited bandwidth eller ska man slå till på Full när man ändå håller på?

Saknar du en bättre mikrofon så kan du mäta provisoriskt med din smarta telefon eller din surfplatta för att se om du behöver Full Bandwidth eller om du anser det räcka med Limited Bandwidth.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-17 19:05

Hjalmar_Branting skrev:Hos mig gör Dirac susen men så har jag inget superdämpat rum utan lite mer normalt rum.
Efterklangen blir största skillnaden och får jag välja mellan skrymmande madrasser och mjukvara så är valet enkelt.

Va... :o madrasser längs med alla väggar och tak är väl helt normalt för den genomsnittlige Faktisk människan... :mrgreen: :lol: :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Audiofil som tycker om "naturligt" ljud.
Älskar Katter

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-17 19:13

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Hos mig gör Dirac susen men så har jag inget superdämpat rum utan lite mer normalt rum.

Va... :o madrasser längs med alla väggar och tak är väl helt normalt för den genomsnittlige Faktisk människan... :mrgreen: :mrgreen: :lol: :wink:

Dirac och NordOst så är man i land :mrgreen:

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-01-17 21:04

Jag är supernöjd med Dirac!
Kör en Denon 4800h och låter Diracen reglera hela registret. Jag köpte hela paketet med Bass Managment etc. Mäter enl Diracs instruktion i 9 resp 13 positioner. Ställer in önskad Rumskurva i Dirac, sparar filtret på en position i förstärkaren som kan spara tre olika filter.
Skapar därefter ett nytt filter antingen från befintlig mätning eller en alternativ mätmetod. Sparar även detta, nu kan jag enkelt switcha emellan ett antal olika filter. För närvarande har jag ett filter för egoistisk lyssning och ett mer socialt anpassat filter.
Jag kör ett 4.2 system med OA51.N som frontar och två slutna hörnplacerade subbar med SEAS L26Roy. Surrounder är ett par takmonterade Mupps.
Jag har labbat lite fram och tillbaks med olika mikrofonplaceringar vid mätning för att hitta rätt. Inget konstigt alls och bra blir det hos mig!

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2025-01-17 22:09

radelius skrev:Jag är supernöjd med Dirac!
Kör en Denon 4800h och låter Diracen reglera hela registret. Jag köpte hela paketet med Bass Managment etc. Mäter enl Diracs instruktion i 9 resp 13 positioner. Ställer in önskad Rumskurva i Dirac, sparar filtret på en position i förstärkaren som kan spara tre olika filter.
Skapar därefter ett nytt filter antingen från befintlig mätning eller en alternativ mätmetod. Sparar även detta, nu kan jag enkelt switcha emellan ett antal olika filter. För närvarande har jag ett filter för egoistisk lyssning och ett mer socialt anpassat filter.
Jag kör ett 4.2 system med OA51.N som frontar och två slutna hörnplacerade subbar med SEAS L26Roy. Surrounder är ett par takmonterade Mupps.
Jag har labbat lite fram och tillbaks med olika mikrofonplaceringar vid mätning för att hitta rätt. Inget konstigt alls och bra blir det hos mig!

Man använder du Full eller limited bandwidth?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-01-18 09:12

Full bandbredd för frontar och surror, upp till kanske 2kHz för subbar.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2025-02-05 09:54

Hej,

Låter som du en en lite lik uppsättning som mig själv. Jag har också 4.2 setup med Larsen 6.2 som frontar, Larsen 4 som surround samt två hörnplacerade 10" subbar, en vänster fram och en höger bak.
Denon 4800h löste det bra för dig med två subbar separat kalibrerade?
Hur kommer det sig att du valde hörnplacering av subbarna? Det gjorde jag med, men funderar på om det skulle bli bättre med ommöblering och få in dom någon meter från varje hörna. Testa är så klart "enkelt", men inte alltid så enkelt att få till i praktiken.

radelius skrev:Jag är supernöjd med Dirac!

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-02-05 10:24

I mitt rum mäter och integrerar två subbar helt enkelt bättre med hörnplacering. I vänstra hörnet är snubben bara en knapp meter från vänster fronthögtalare och ca 1,5 m på höger sida.
Ursprungligen hade jag subbarna som stativ till 51:orna men blev aldrig nöjd med det. Ska sägas att det var innan Dirac, vid tillfälle ska jag prova att mäta in med den uppställningen men jag tvivlar på att det blir bättre.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-02-05 12:48

Jag har två anläggningar med Dirac, fullregister och bass management, och är mycket nöjd med detta. Tidigare anläggningar med Audyssey har alltid varit begränsade av att man inte kunnat påverka resultatet om man inte är nöjd annat än genom att flytta mätposition och göra om proceduren. Med Dirac kan jag välja hur mycket och aggresivt jag vill att den skall påverka, sätta målkurvor och arbetsområden mm. Tar en del tid att få det bra men man kan inte förvänta sig att bara köra en standardmätning och sedan är det OK.
Idea what a great ID

Återgå till Köpråd