Köpråd - cd-spelare med "hög upplevd fysisk kvalitet"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Köpråd - cd-spelare med "hög upplevd fysisk kvalitet"

Inläggav Patrik_B » 2025-01-19 19:50

Jag har inte haft så många CD-spelare genom åren. En Pioneer PD-503 (stable platter), en Sony CDP-XB930 (skivpuck) och sen många år tillbaka en Pioneer 668. Bytet från Sony CDP-XB930 till en 668 var trevligt för att det var bra ljud och det gick även att titta på film. Men bytet var också trist för att 668an är så "racklig" i den upplevda fysiska kvaliteten, långsam i att läsa skivorna, och sämre UX än Sonyn som bland annat hade en liten ratt man snurrade på för att byta spår.

Det sista året har min 668 även börjat bli svår att få att reagera när jag trycker på knapparna. Jag spelar även all film på en PS4. Så behovet av just en 668 är ganska litet. Därför tänker jag byta CD-spelare. Jag har kollat webbutiker, sökt på Blocket, Hifitorget och Tradera under vintern men har inte blivit klokare. Snarare mer förvirrade eftersom det verkar vara en del problem med många modeller och tillverkare.

Vilken cd-spelare rekommenderar ni att jag köper jag för att få något som känns stabilt och lättanvänt samtidigt som den kommer hålla länge? Jag har inga problem att köpa begagnat. Maxpris är 10 kkr men helst omkring 5 kkr.

Problem som jag har;
* Få butiker har cd-spelare i lager och än mindre framme i butik så man kan få klämma och känna på dom
* Många cd-spelare har en DVD-drive och då blir de ofta lite långsamma
* En äldre begagnad cd-spelare kan vara ett intressant alternativ. Men det börjar tydligen bli ont om reservdelar till 20-30 år gamla cd-spelare så det känns lite tråkigt

Frågor;
* Vilka cd-spelare ska jag titta på för att hitta något som känns stabilt och välbyggt? (Ljudkvalitet kan jag lösa genom en extern dac)
* Minns jag fel att gamla cd-spelare spelade nästan skivan direkt från att släden gått in?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Köpråd - cd-spelare med "hög upplevd fysisk kvalitet"

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-19 20:56

Ska du ha extern DAC, leta efter en ”CD transport”
Jag gillar Linn, Naim men det finns flera välbyggda alternativ

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-01-19 22:15

Spelar själv på en Linn Ikemi, en underbar spelare. Känns otroligt gedigen att handha. Man brukar hitta sådana för runt 5 tusen. Ser inte mycket ut för världen bara en kvadratisk svart låda (finns i silver men sällsynt) med en display och några knappar. Låter väldigt bra, behövs knappast någon extern DAC.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-19 22:29

Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).
Den är stabilt byggd och går att få till bra priser.
(kostade 20000 ny eller nåt)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-19 23:35

Jag har inte gjort slut med fysiskt media så hos mig snurrar det på fler olika ställen.

Som apparat gillar jag de Oppo jag använder för filmtittning.

Denons DVD 3930 har pensionerat som filmvisare och är stadiga cd-spelare med lite för lång startup tid men annars som en pansarvagn.

De absoluta favoriterna som inte byts ut någonsin är ett antal Teac VRDS av modell P700 och 20, helt fantastiska drivers som behöver en ny rem och lite fett vart 20:e år och sen tuffar de på, med lite olika DACar så kan man ju njuta precis vilken era av omvandling som passar smaken.

tyvärr finns ingen av dessa att klämma på i affären, men i fallet med TEAC är jag rätt säker på att om man köper en begagnad så gör man inte bort sig.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-01-19 23:54

Svårt. Jag köpte till slut en Rotel CD14, men den är tyvärr bara en okej representant för nutidens spelare. Relativt långsam i betjäningen. Enstaka buggar även efter flera uppdateringar av firmware. Jag ville köpa en ny spelare, eftersom jag inte litade på att drivverket skulle hålla annars. Min NAD C 542 började krångla efter ett decennium.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-20 01:10

Chris71 skrev:Jag har inte gjort slut med fysiskt media så hos mig snurrar det på fler olika ställen.

Som apparat gillar jag de Oppo jag använder för filmtittning.

Denons DVD 3930 har pensionerat som filmvisare och är stadiga cd-spelare med lite för lång startup tid men annars som en pansarvagn.

De absoluta favoriterna som inte byts ut någonsin är ett antal Teac VRDS av modell P700 och 20, helt fantastiska drivers som behöver en ny rem och lite fett vart 20:e år och sen tuffar de på, med lite olika DACar så kan man ju njuta precis vilken era av omvandling som passar smaken.

tyvärr finns ingen av dessa att klämma på i affären, men i fallet med TEAC är jag rätt säker på att om man köper en begagnad så gör man inte bort sig.

Ja TEAC har stabila transporter!
Ägt Oppo 105, underbart mångsidig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-20 01:12

Bill50x skrev:Spelar själv på en Linn Ikemi, en underbar spelare. Känns otroligt gedigen att handha. Man brukar hitta sådana för runt 5 tusen. Ser inte mycket ut för världen bara en kvadratisk svart låda (finns i silver men sällsynt) med en display och några knappar. Låter väldigt bra, behövs knappast någon extern DAC.

[ Bild ]

/ B

Ägt Ikemi, Karik/Numerik, Unidisc 1.1 - bäst enl mig

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-20 03:27

Jag går själv i dess tankar, att till slut vill jag ha något som du vill ha. Och funderat på flertalet av de modeller som kommit upp. Naim har verkligen "hög upplevd fysisk kvalité" Men det är bara "vissa av de dyrare" modellerna som har digitalingång. Och glöm inte.... https://www.rehifi.se/cd-dvd-spelare/meridian-588 Den hade jag köpt om jag var i dina kläder. :) *köp*Jag ägde för länge sedan deras DVD-spelare som jag använde som transport till Dac = den bästa transport jag haft ljudligt och upplevd fysiskt kvalité förutom Naim spelaren jag hade, men utan digitalutgång.. Fjärren till Meridian behöver du inte rikta/sikta utan den kan ligga i soffan, på bordet och lyder hela tiden som en snäll hund.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Audiofil som tycker om "naturligt" ljud.
Älskar Katter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-20 10:28

avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).

Kvaliteteskänslan är i praktiken oöverträffad! Helt jämförbar med exempelvis Accuphase CD-spelare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-01-20 12:50

Linn CD 12:

Bild

Framsidan är ännu snyggare!

Naim? Njaa... Jag har haft både CDS och CDSII, en del idiotproblem kring den lösa pucken som sänker kvalitetsintrycket betydligt. Förresten hade de ingen digitalutgång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-01-20 13:27

Budgeten räcker inte till en CD12:a. Man får räkna med minst 15-20 tusen för en sådan.
I en butik i London såldes ett ex för £4.250 vilket i dagens kurs motsvarar nästan 60 kSek. Men jag tror de är billigare i Sverige - om man hittar någon. Men snygga som f-n är de.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-01-20 13:45

Maskiner för professionellt bruk kanske? Radio Studios? De är väl konstruerade för att hålla mekanisk och vara reparaperbara ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-20 15:04

RJohan skrev:Linn CD 12:

[ Bild ]

Naim? Njaa... Jag har haft både CDS och CDSII, en del idiotproblem kring den lösa pucken som sänker kvalitetsintrycket betydligt. Förresten hade de ingen digitalutgång.

Har du problem att hantera en puck ? Jag hade inte det och kvalitets känslan i släden är 100% Ingen skranglighet här inte.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Audiofil som tycker om "naturligt" ljud.
Älskar Katter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-20 15:54

Sony har ju haft några riktiga tungviktare

https://www.hifi-advice.com/blog/classi ... eces-sony/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-20 16:59

Det jag gillar med TEAC är att man får precis det som alla andra skryter med utan extra krångel.

Det är en heltäckande platta precis som i pioneers bättre spelare utan att man behöver vända på skivan.
Skivan kläms på plats utan att man behöver placera någon extra puck eller trycka ner något lock.

Allt detta är inbyggt i den mekaniska lösningen, skivan placeras på släden som endast har till uppgift att flytta skivan in i maskinen där den sen kläms fast emot en platta som kommer från ovansidan och sen tar oftast en av sonys bästa lasers med linjär framdrivning medelst linjär motorer.
Vill man spendera onödigt mycket pengar så går det ju att köpa någon av de high-end fabrikaten som köpt in Teac's verk och bytt ut delarna till exotiska skitdyra material, eller så gör man jag och köper dem när de kommer ut till rätt pris på begagnatmarknaden, till dags dato har jag köpt ett halvt dussin till priser mellan 200-3500kr och bytt ut 3st remmar och uppgraderat 2 kugghjul från plast till mässing.

Jag säger inte att det är det bäst av allt, men mig veterligen är det ingen som sålt sin lösning till lika många andra kvalitetsmedvetna tillverkare och om man kan leva med en extern dag så känner jag inte till något billigare sätt till problemfritt ägande över tid.
Bilagor
o1600120013858175617.jpg
o1600120013858175617.jpg (363.37 KiB) Visad 1957 gånger
3.jpg
3.jpg (39.03 KiB) Visad 1957 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-20 17:03

När dert gäller CD-drivverk är det tydligen StreamUnlimited of Austria's CD-Pro 8 drive man ska ha. https://www.suos-hifi.com

"At present, only three companies are using the Pro 8 drive/Blue Tiger CD-84 servo card, Accustic Arts, Gryphon, and Pro-Ject."

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-20 19:02

RJohan skrev:Linn CD 12:

[ Bild ]

Har en kompis som har en CD 12. Livet är hårt. Svårt habegär efter varje besök hos honom.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-20 19:30

Jag hade en Teac VRDS-T1 i slutet av 90-talet då jag redan då hade en Dac. https://www.hifiengine.com/manual_libra ... s-t1.shtml
Så man vet aldrig, cirkeln kanske sluts med att man sitter med en sådan igen en dag...
Älskar Katter

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2025-01-20 23:12

Fina förslag ni har. :)

Jag har redan läst på om en del av dessa och jag har avfärdat dom då börjar bli för gamla. Ska jag ha nästa CD i 15-20 år så är det jobbigt att börja med en 20 år gammal spelare. Och i kategorin "gamla spelare" hamnar Linn (CD12 kan vara 26 år gammal!), Teac, Meridian och de stabila Sony-spelarna. Jag är framförallt orolig för tillgången på reservdelar och att det ska bli strul.

En Naim skulle jag kunna tänka mig då de fortfarande tillverkar cd-spelar. Tyvärr så är både nytt och begagnat dyrt och då får man inte ens en digitalutgång. Och historiskt verkar Naim haft problem med displayer?

Chris71 skrev:Det jag gillar med TEAC är att man får precis det som alla andra skryter med utan extra krångel.

Hur är drivverken i moderna Teac som t.ex. VRDS-701? Den ser ju stabil ut på bild och den har en lite ratt att vrida på för att välja spår. Tyvärr var den dyr i nypris, >30 kkr.
Bild

Froggy skrev:Maskiner för professionellt bruk kanske? Radio Studios? De är väl konstruerade för att hålla mekanisk och vara reparaperbara ?

Det där var ju ett spännande hål att titta ned i. Många "bruksiga" apparater men också märken som man inte känner till. Fast jag hittar inte så mycket nya produkter utöver Tascam (som är en del av Teac?). Fast det finns mycket begagnat på tyska ebay
Bild

Morello skrev:
avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).

Kvaliteteskänslan är i praktiken oöverträffad! Helt jämförbar med exempelvis Accuphase CD-spelare.

Jag tittade på bilder och den var väldigt tjusig. Även CD-S2100 var ju otroligt fin. Jag får hålla ögonen öppna efter en sån :-)
Bild
Budget?
Nyare med mekanisk hög kvalitet blir nog svårt.
Jag skulle ringt runt till Hifi-handlare o kollat om de har inbyten som kan vara intressanta
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2025-01-20 23:15

Denon har troligen sålts mycket genom Hifklubben under åren. Hur är Denons cd-spelare från de senaste 5 åren?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-21 01:31

Jag tror Denon är bra och det är bara åka till klubben och fingra på en. Men den där Teac:en som du lade upp bild på låter som ett tröskverk när man öppnar släden.... om jag minns rätt då jag såg den i en någon video. En CD-spelare för 30 papp ska släden ha lite känsla och inte låta som på en 3-tusen kronors maskin, *tycker jag*
Älskar Katter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-21 15:13

Rotel Michi ser ju också rejäl ut. 23,5 kg :D

Bild
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rot ... ng=1&gQT=1
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-21 19:20

Kraniet skrev:Rotel Michi ser ju också rejäl ut. 23,5 kg :D

[ Bild ]
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rot ... ng=1&gQT=1

Företagsleasing erbjuds :mrgreen:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-21 19:57

Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 10ae.shtml

Annars är ju pioneer 668 för de pengar de går för idag svårslagna pris/kvalitet.

Oppo bd105 är som sagt oxå trevliga.

-har båda dessa.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-01-21 20:31

avr7000 skrev:Oppo bd105 är som sagt oxå trevliga.

Också ägt en, men otroligt plastig givet kostnaden. Seriöst dyr ny.
Andra i den prisklassen var mycket mer stabila.
Men...viktigast. BRA låter den på allt man stoppar i den.
Långsam är den, men skitbra.
Dessutom mycket bra bildhantering från DVD och BD, viktigt för mig.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-21 20:46

Jag har rätt många CD/DVD maskiner.
Sonys ES serie har jag ett antal av majoriteten känns mycket välbyggda.
Denon har jag några av deras större DVD spelar känns välbyggda men inte i klass med Sonys ES maskiner.
Jag har Pioneer maskiner DV-757ai / DV-868avi / DV-989avi de 2 första känna vänligt lika men 989 ett litet snäpp upp.
En annan maskin i samlingen som är lite trevlig är MicroMega Duo den är toppmatad känns stabil & fin.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-01-21 20:59

avr7000 skrev:Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.

Annars är ju pioneer 668 för de pengar de går för idag svårslagna pris/kvalitet.

-har båda dessa.

Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
Jag har handlat av han för nått år sedan, trevlig kille.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2025-01-21 21:30

distad skrev:Jag tror Denon är bra och det är bara åka till klubben och fingra på en. Men den där Teac:en som du lade upp bild på låter som ett tröskverk när man öppnar släden.... om jag minns rätt då jag såg den i en någon video. En CD-spelare för 30 papp ska släden ha lite känsla och inte låta som på en 3-tusen kronors maskin, *tycker jag*

Hifiklubben har inga Denon cd-spelare hemma i Uppsala (vad jag har sett).

Och pris och utseende fick mig att tro att Teac-spelaren skulle kännas lyxig. Men tydlig inte. Därav denna tråd!

gflar skrev:Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.

En DCD-2880AR och en DCD-1500AE? Jag har sett dom återkomma på både Tradera och på Hifitorget. Har funderat på någon av dom men vi pratar även här om 15-20 år gamla spelare.

Jag saknar verkligen ett modernt alternativ som motsvarar t.ex. en Sony CDP-XB930Q. Dvs, en relativt billig (kostade 4000 ny) och ändå väldigt stabilt byggd cd-spelare. :(
Bild
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-21 21:48

gflar skrev:
avr7000 skrev:Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.

-har båda dessa.

Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.

Känner Lars väldigt väl!
Det var nog han som fick in mig på HiFi på slutet av 90 talet.... Han samlade på sent 90-tal på stora Pioneer grejer (SX1250, 1980 etc.)
Han är trevlig och pålitlig och säljer även en del på Tradera...

Nästa

Återgå till Köpråd