Edison One och 12

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Edison One och 12

Inläggav PerStromgren » 2025-02-09 20:56

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:- Varför rör när det finns trasistorer, som är billigare, kräver mindre underhåll och går svalare?

(Skribenten duckar)

För att rören höjer stämningen i lyssningsrummet, så klart!
Förutsätter att de monteras väl synliga och kan vara nakna vid lyssning.

Point taken! Det är absolut en rimlig anledning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-09 22:19

distad skrev:När blev Eriks grejer gammalt mök ? :? Finns väl gott om sämre grejer.

Medhåll.
Köpte en uppsättning av självaste Mäster och besökte några gånger. Kanon för en fattig student som vill meka o lära sig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-09 22:21

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:RIAA-steget måste nästan modifieras då avvikelsen är åtskilliga dB i originalutförande.

För länge sedan hade jag ett Edison One - jag försåg det med en katodföljare på utgången (efter volympotentiometern) så att utgångsimpedansen höll en rimlig och konstant nivå.

Perka gjorde ju en efterföljare, "Andersson Pa 19" som är just en Edison One med modifierad RIAA samt kadodföljare (men fortfarande 0 dB gain på linjeingångarna).
Jag var med en gång när Erik sa att "passiv volymkontroll var ett stort misstag" så helt körd i vägg var han ju inte, även om han gärna stod på sig om sina idéer :D .

[ Bild ]

Linn Sara?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2025-02-09 22:22

Och ändå låter det bra om dessa !

Intressant att det blev så många inlägg om dessa, det finns uppenbarligen en hatkärlek till dessa rörgrejor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-10 02:49

STDI skrev:
hifikg skrev:Min var en AI 800 vill jag tro, när jag läser vad filerna heter. Bör finnas presenterad i min medlemstråd.

hifikg skrev:En Audio Innovation 800 Mk II.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1448923#p1448923

Just den ja. Hamnade i Katrineholm tror jag och den nya ägaren fixade brummet i ett nafs och sade sig sitta nöjd, men det är många år sedan nu. Själv bytte jag till mig den för en hel del prylar som mest låg o skräpade, törs knappt säga vad, men det kanske nämns i tråden. Inte min bästa hifi-affär, men jag ville verkligen ha den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-10 02:51

Morello skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:- Varför rör när det finns trasistorer, som är billigare, kräver mindre underhåll och går svalare?

(Skribenten duckar)

För att rören höjer stämningen i lyssningsrummet, så klart!
Förutsätter att de monteras väl synliga och kan vara nakna vid lyssning.
Rör i lådor... näe!?

Man kan lyfta på locket. :)

Det ska vara lätt att dra på o lyssna, ett galler kan jag acceptera att lyfta undan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-10 13:17

Reglementet stipulerar att avlägsnandet av ett slikt galler skall tarva verktyg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-10 13:23

peterh skrev:Och ändå låter det bra om dessa !

Intressant att det blev så många inlägg om dessa, det finns uppenbarligen en hatkärlek till dessa rörgrejor.

Jag har ingen kärlek alls, än så länge. :mrgreen: Men jag stänger inte dörren ändå. :) Det är bara dumt att stänga dörrar. :roll: Har fått något tips som jag redan glömt, men om det någon gång blir något rörigt (som det kan bli) så kommer det bli Edison eller det där andra märket som det dräller av. Var visst någon modell som var bra. Då jag knappast kommer ha möjlighet att köpa sådan där dyra "fingrejer" som en del har. Och behövs det byggas om något i någon röris så vet jag en kompis till Blomman som har hela köket som "lager" :o Han hade till och med fyllt ugnen... 8O :lol:
Men så lever äkta entusiaster... 8) Jag misstänker starkt att jag en dag kommer leva ett liknande liv, hoppas jag. Brinner man för något så ska man brinna till 200% :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-10 22:37

Morello skrev:Reglementet stipulerar att avlägsnandet av ett slikt galler skall tarva verktyg.

Det gjorde det på min Prima Luna. Första gången.
Till min Andersson finns det, såvitt jag vet, inte ens galler att köpa.
Lodis lär nog aldrig ha tänkt tanken, men "reglementet" kanske inte fanns på den tiden.
Men han har kapslat in smårören. Skulle jag behålla den skulle nog de där kapslarna avlägsnas. Någon kännare påstod att de var bra för rören, så jag kastade dem inte på en gång. Tror t o m att jag har satt tillbaka dem efter inspektion.
Bilagor
4453_tungsol.jpg
4453_tungsol.jpg (224.14 KiB) Visad 1708 gånger

Föregående

Återgå till Köpråd