Kermit116 skrev:Jag tror inte vi behöver vara rädda för att Denon, Marantz, B&W eller andra varumärken/produkägare inom Sound United går över styr och upphör med sin verksamhet till följd av vad som skrivs i artikeln som länkas ovan.
"Discontinued operation" ska ur ett redovisnings- och finansiellt perspektiv ses som en markör att "den här verksamheten ska säljas och ska inte tas med i våra siffror när ni framöver vill få jämförbarhet".
Masimos informationsavdelning fick efter bl a den länkade artikeln rycka ut med en del "brandsläckning" vilket framgår av nedanstående länk:
https://www.strata-gee.com/masimo-respo ... nd-united/Masimo är en företagsgrupp som framgångsrikt jobbat med sensorer inom medicinska applikationer. Grundaren och förre koncernchefen, Joe Kiani, fick under 2022 vad några skulle beskriva som en "knäpp" och, förförvärvade Sound United med de mest fantastiska idéer om synergier mellan verksamheterna. Därefter har det, m e m, pågått "krig" i Masimos ägarled vilket fick till följd att Kiani tvingades lämna sin post under 2024. Efterträdaren kan i mediakontakter som bl a resulterade i den först länkade artikeln sannolikt ha uttryckt sig "inte tillräckligt klart" vilket gav upphov till brandkårsutryckningarna.
Tvärtom så TROR jag att Sound United kanske kan hoppas på ett bättre liv efter detta om Masimo lyckas hitta en köpare som bättre förstår vad det innebär att utveckla, tillverka och sälja hifiprylar.
Idag/igår/inatt offentliggjordes att sydkoreanska Samsung köper audiodelen från Masimo, med bl a varumärkena Denon, Marantz, B&W o Polk Audio, något som pLudio gjort mig uppmärksam på.
Samsung, som sedan tidigare äger Harman-gruppen med varumärken som AKG, Arcam, Harman Kardon, JBL, Mark Levinson och Revel, har för detta betalat 350mUSD (framgår ej om på skuldfri basis, men gissar att det är så). Jag har inga siffror på vad Masimo's audiodel omsatte eller hade för intjäning men det är i alla fall signifikant mindre än de 8miljarder USD som man betalade för Harman 2016. Så blir det dock lätt när en säljare är extra villig av "strategiska skäl".
Uttalanden från Samsung innehåller sedvanlig CBS (Corporate B-ll Sh-t) och poängterar att man stärker sin världsledande position inom konsumentmarknaden för ljudprylar, men i kommentarer från annat håll har framgått att aktieägare i Samsung varit kritiska till den väldigt låga tillväxten som setts inom audiodelen. Tillväxten, ca 5% per år, som Samsung förebådar i den marknaden de närmaste fyra åren lär dock inte imponera på en normalt funtad investerare. Jag TROR dock att det för Samsungs del innebär att man kan ta ett starkare grepp om billjudsmarknaden där "vanliga" nybilsköpare (nåja, gissningsvis rätt välbärgade sådana) betalar förvånansvärt mycket för att uppgradera ljudet i sina bilar, oklart dock var marginalerna på denna merförsäljning hamnar, inte heller bilfabrikör är ju ett särskilt kul jobb idag.
Även om nu inte denna affär sänder chockvågor, vare sig uppåt eller nedet, bland världens audiofiler och ljudprylsintresserade, så menar jag att Denon, Marantz, B&W mfl hade kunnat få en avsevärt sämre ägare. Alla som gillar Denon/Marantz AVR-receivers (verkar som om många på faktiskt.io gör) kan pusta ut för en stund, varumärkena kommer inte att försvinna.
Dock tror jag inte att vi med denna affär ska hoppas på några nya revolutionerande prylar som tar vår hobby till nästa nivå. Men vem behöver revolutionerande prylar när man för ett par tusenlappar skaffar en Diraclicens till en pryl som är Dirac Ready och med någorlunda enkelhet lyfter befintlig anläggning till nästa nivå? Ska vi gissa att förvärvsavdelningen på Samsung Corporation varit i, eller i närtid åker till, Uppsala? (Har Ni Dirac Ready-prylar så köp licensen nu, den lär inte bli billigare efter en sån affär.)
Edit; fixat fummeltumme
" ... probably the best loud-speaker in the world"