Ser fint ut på alla sätt! Kul att du valt en rationell metodik och tagit tillvara kunskaper, det brukar löna sig.
InRoom ser fin ut men välj gärna 50 dB skala på y-axel, så blir det lättare att värdera.
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Den där tumregeln om 50 dB på y-axeln har jag aldrig förstått.
I-or skrev:Ja, den kopplingen är jag väl medveten om, men vad det har med sedan länge datoriserade system att göra är en annan sak.
Sidoförhållandet mellan olika diagram varierar, varför kurvorna vid en snabb anblick kommer att ge olika utfall även om y-axeln har ett nivåintervall om 50 dB. Att studera skalan på både x- och y-axel lärde man sig redan i grundskolan, varför man bör klara detta även i det här fallet.
mindcruncher skrev:Förlåt om jag de-railar tråden men tycker det är intressant då jag själv spanar efter nya högtalare men svårt att bestämma mig.
Men en fråga: Anser ni att man kan välja högtalare utan att lyssna på dom innan? Dvs få en uppfattning om hur de kommer låta baserat på hur en mätningarna ser ut?
Känns dock lite läskigt att köpa något för 30+ lök utan att lyssna innan
Maarten skrev:Ser fint ut på alla sätt! Kul att du valt en rationell metodik och tagit tillvara kunskaper, det brukar löna sig.
InRoom ser fin ut men välj gärna 50 dB skala på y-axel, så blir det lättare att värdera.
I-or skrev:Den där tumregeln om 50 dB på y-axeln har jag aldrig förstått. Det viktiga är att skalan är tydlig och att man får med hela det relevanta nivåområdet (1 dB per skalstreck, som ovan, kan vara lämpligt). Sedan får man använda huvudet när man jämför diverse diagram...
För övrigt rekommenderas alltid fönstrade mätningar över 500 Hz: viewtopic.php?f=10&t=73271
I-or skrev:Jag lyfter på hatten för detta elegant inlindade skryt.
WhereNextColumbus skrev:
Det fanns ju redan on-axis mätning tillgängligt så jag orkade inte mäta direktljudet. Visst kan det finnas produktionsvariationer, men hav tro!
makesrain skrev:I-or skrev:Jag lyfter på hatten för detta elegant inlindade skryt.
Gissade att du skulle uppskatta det!
eljulio skrev:Ser ju riktigt bra ut det där. Fick du korrigera mycket? Före/efter bild?
goat76 skrev:Använder du subwoofers i systemet, eller känner du dig nöjd med basåtergivningen som den är från fronthögtalarna?
I-or skrev:WhereNextColumbus skrev:
Det fanns ju redan on-axis mätning tillgängligt så jag orkade inte mäta direktljudet. Visst kan det finnas produktionsvariationer, men hav tro!
Jo, men du har förstås ekvaliserat också. Med en sådan mätning så kan du ratta fram en närmast spikrak frekvensgång även inkluderande produktionsspridningen. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen.
dewpo skrev:Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna![]()
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.
Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)
vanlignv skrev:dewpo skrev:Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna![]()
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.
Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)
Har nördat ner mig i träslag vid något tillfälle och ville bara påpeka att wenge kan skäras med en viss vinkel för att få ett fjädermönster.
dewpo skrev:Du har rätt i att det finns betydligt finare träarbeten än det som återfinnes i Canton högtalarenMen jag tycker ändock att de högtalarna har en okej finish med tanke på prislappen
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster