MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Inläggav Maarten » 2025-03-15 12:01

Ser fint ut på alla sätt! Kul att du valt en rationell metodik och tagit tillvara kunskaper, det brukar löna sig.

InRoom ser fin ut men välj gärna 50 dB skala på y-axel, så blir det lättare att värdera.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-15 12:48

Den där tumregeln om 50 dB på y-axeln har jag aldrig förstått. Det viktiga är att skalan är tydlig och att man får med hela det relevanta nivåområdet (1 dB per skalstreck, som ovan, kan vara lämpligt). Sedan får man använda huvudet när man jämför diverse diagram...

För övrigt rekommenderas alltid fönstrade mätningar över 500 Hz: viewtopic.php?f=10&t=73271
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-15 13:55

I-or skrev:Den där tumregeln om 50 dB på y-axeln har jag aldrig förstått.

Har möjligen en koppling till de klassiska diagrampapperen från B&K?

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-15 14:15

Ja, den kopplingen är jag väl medveten om, men vad det har med sedan länge datoriserade system att göra är en annan sak.

Sidoförhållandet mellan olika diagram varierar, varför kurvorna vid en snabb anblick kommer att ge olika utfall även om y-axeln har ett nivåintervall om 50 dB. Att studera skalan på både x- och y-axel lärde man sig redan i grundskolan, varför man bör klara detta även i det här fallet.

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-03-15 16:06

I-or skrev:Ja, den kopplingen är jag väl medveten om, men vad det har med sedan länge datoriserade system att göra är en annan sak.

Sidoförhållandet mellan olika diagram varierar, varför kurvorna vid en snabb anblick kommer att ge olika utfall även om y-axeln har ett nivåintervall om 50 dB. Att studera skalan på både x- och y-axel lärde man sig redan i grundskolan, varför man bör klara detta även i det här fallet.

Man kan tycka det men jag fick vad som bara kan beskrivas som diagramdyslexi under högskoleprovet vilket gjorde att mitt resultat blev 1,9 och inte 2,0 när det begav sig på nittiotalet. Den dyslexin har suttit sedan dess :oops:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-15 16:39

Jag lyfter på hatten för detta elegant inlindade skryt. :mrgreen:

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-15 17:28

Man kan välja att lägga fokus vid olika saker.
Jag tycker att det är att ta hänsyn till mottagare att presentera grafer så lättillgängligt och så likartat som möjligt, även om man kan anse att detta är enkel skåpmat. Och ja, höjd-bredd-formatet påverkar också första intrycket.

För övrigt, såg detta inlägg tidigare i tråden:
mindcruncher skrev:Förlåt om jag de-railar tråden men tycker det är intressant då jag själv spanar efter nya högtalare men svårt att bestämma mig.

Men en fråga: Anser ni att man kan välja högtalare utan att lyssna på dom innan? Dvs få en uppfattning om hur de kommer låta baserat på hur en mätningarna ser ut?

Känns dock lite läskigt att köpa något för 30+ lök utan att lyssna innan :)

Absolut men det kräver (förstås) att man vet att mätningarna är bra utförda och hyfsat heltäckande och att man förstår att både rum och inspelningar också påverkar.
Erin och Amir som mäter med Klippel NFS som såvitt jag förstår är bästa möjliga utrustning (förutsatt att man inte gör slarvfel). Jag tänker att dessa mätningar täcker det mesta och har dessutom möjlighet att mäta med en noggrannhet som hörseln inte förmår. Det finns förmodligen en radda detaljer att granska avseende mätresultaten som kan göra skillnad (som I-or nämnt flera exempel på) och ekvalisering behövs ju nästan alltid då ffa rum men också för att många högtalare har en del skavanker.

Jag tänker att metoden att bara gå på mätresultat väcker osäkerhet och tvivel. Av egna amatörtester, erfarenhet och förståelse tror jag det grundar sig i att man inte har lyssnat, testat och mätt själv i tillräcklig omfattning och gjort detta med vettig metodik. Det kan även vara så att man inte har tillräckliga kunskaper inom naturvetenskap och psykologi, samt att man saknar grundläggande kunskap om vetenskaplig metodik och begrepp som korrelation etc (Olive har i studier påvisat en extremt hög korrelation om hela 0,86 mellan subjektiva intryck och Spinoramamätningar).

Med dessa metoder är bollen redan i straffområdet och målvakten har tagit vätskepaus. Och den inom Hifi vanligt förekommande mytbildningen liksom "magiska tänkande" är förpassade till Gustafs runda arkiv.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-15 18:00

Maarten skrev:Ser fint ut på alla sätt! Kul att du valt en rationell metodik och tagit tillvara kunskaper, det brukar löna sig.

InRoom ser fin ut men välj gärna 50 dB skala på y-axel, så blir det lättare att värdera.

Man gör så gott man kan. Det är ju "hobbyverksamhet" så man håller inte hundraprocentig stringens, men man är ju ingenjör så man ingenjörar.

I-or skrev:Den där tumregeln om 50 dB på y-axeln har jag aldrig förstått. Det viktiga är att skalan är tydlig och att man får med hela det relevanta nivåområdet (1 dB per skalstreck, som ovan, kan vara lämpligt). Sedan får man använda huvudet när man jämför diverse diagram...

För övrigt rekommenderas alltid fönstrade mätningar över 500 Hz: viewtopic.php?f=10&t=73271

Föratår inte. Målet är ju en slät och "rak" kurva, då verkar det kontraproduktivt att inte välja ett större intervall på y-axeln

Det fanns ju redan on-axis mätning tillgängligt så jag orkade inte mäta direktljudet. Visst kan det finnas produktionsvariationer, men hav tro!
Häpp!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-15 18:03

Ser ju riktigt bra ut det där. Fick du korrigera mycket? Före/efter bild?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-15 18:08

Använder du subwoofers i systemet, eller känner du dig nöjd med basåtergivningen som den är från fronthögtalarna?

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-03-15 18:12

I-or skrev:Jag lyfter på hatten för detta elegant inlindade skryt. :mrgreen:

Gissade att du skulle uppskatta det! :D
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-15 19:02

WhereNextColumbus skrev:
Det fanns ju redan on-axis mätning tillgängligt så jag orkade inte mäta direktljudet. Visst kan det finnas produktionsvariationer, men hav tro!

Jo, men du har förstås ekvaliserat också. Med en sådan mätning så kan du ratta fram en närmast spikrak frekvensgång även inkluderande produktionsspridningen. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-15 19:22

makesrain skrev:
I-or skrev:Jag lyfter på hatten för detta elegant inlindade skryt. :mrgreen:

Gissade att du skulle uppskatta det! :D

1,9 bara. Herregud alltså... :lol:

Jag själv är mer av en chimpans jämförelsevis.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-17 13:32

eljulio skrev:Ser ju riktigt bra ut det där. Fick du korrigera mycket? Före/efter bild?

Javisst. Eventuellt för mycket till och med. Kan hända att jag försökte flyga lite för nära solen och petade in filterposter 400-500 Hz som spiller över lite uppåt. Jag håller mig helst under ~300 Hz för att undvika att man börjar hamna i ett område där direktljudet spelar för stor roll för att EQ:a baserat på rumsmätningar. Tidigare erfarenheter har visat att det oftast blir rätt kajko. Nu tycker jag det blev bra, men kanske inte tillräckligt bra. Har gjort en alternativ EQ baserad på den förra men med några små ändringar. Låter subjektivt rätt, men jag behöver mäta också detta. Kan vara att jag bara haft flyt med det uppspelade materialet. Kan lägga upp lite före/efter och nya mätningar nästa gång jag dammar av laptopen och REW.

goat76 skrev:Använder du subwoofers i systemet, eller känner du dig nöjd med basåtergivningen som den är från fronthögtalarna?

Jag är nöjd med fronthögtalarna således att dom levererar det jag förväntade mig att dom skulle göra. Dom har väl ganska typisk uträckning ner i frekvens för högtalare i den här storleken. Jag spelar sällan jättehögt heller och har ju nu ett rätt kralligt slutsteg, så jag tycker att det funkar bra. Någon gång i framtiden kanske jag vill lägga till subbar för att komma ner till ~20 Hz iaf, men det är inte aktuellt i nuvarande boendesituation tror jag.

I-or skrev:
WhereNextColumbus skrev:

Jo, men du har förstås ekvaliserat också. Med en sådan mätning så kan du ratta fram en närmast spikrak frekvensgång även inkluderande produktionsspridningen. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen.

Visst är det så. Skulle gärna göra det, men det är ju rätt stökigt att baxa upp högtalare för direktljudsmätning och jag får så sällan vara ensam hemma i lägenheten. Det går rykten här hemma om att vi ska flytta, så det kanske blir ett projekt för när jag ska fixa i ordning lyssningen för den eventuella nya lyan.
Häpp!

vanlignv

Inläggav vanlignv » 2025-05-09 22:26

dewpo skrev:Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna :)
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.

Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)
Bilagan Canton_Ergo_690DC.jpg finns inte längre

Har nördat ner mig i träslag vid något tillfälle och ville bara påpeka att wenge kan skäras med en viss vinkel för att få ett fjädermönster.
wenge.jpg
wenge.jpg (191.79 KiB) Visad 2316 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-12 15:28

vanlignv skrev:
dewpo skrev:Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna :)
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.

Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)

Har nördat ner mig i träslag vid något tillfälle och ville bara påpeka att wenge kan skäras med en viss vinkel för att få ett fjädermönster.

Du har rätt i att det finns betydligt finare träarbeten än det som återfinnes i Canton högtalaren :| Men jag tycker ändock att de högtalarna har en okej finish med tanke på prislappen :)

wenge.jpg
wenge.jpg (191.79 KiB) Visad 894 gånger

Canton_Ergo_690DC.jpg
Kanske inte märkvärdigt? Men åtminstone lite till kantlister som möjligtvis kan hålla en lätt knuff från en dammsugare?
Canton_Ergo_690DC.jpg (237.66 KiB) Visad 894 gånger

Bord_60-tal.jpg
Här är ett svenskt hörnbord fanerat med jacaranda på björk-stomme tillverkat av AB SEFFLE MÖBELFABRIK på 60-talet. Ungefär den kvalité möbler brukade hålla innan slit och släng tog över...
Bord_60-tal.jpg (324.07 KiB) Visad 894 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

vanlignv

Inläggav vanlignv » 2025-05-12 23:04

dewpo skrev:Du har rätt i att det finns betydligt finare träarbeten än det som återfinnes i Canton högtalaren :| Men jag tycker ändock att de högtalarna har en okej finish med tanke på prislappen :)

Canton_Ergo_690DC.jpg

Bord_60-tal.jpg

Det ser ut att vara solitt trä också i de där högtalarna, wenge är ju skapligt tungt och mycket hårdare än ek.

Föregående

Återgå till Köpråd