Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Inläggav goat76 » 2025-05-01 11:25

genstruktur skrev:
Belker skrev:
genstruktur skrev:
Är det någon idé att köpa Audussey appen eller är det bättre att spara pengarna till Dirac om man vill ha rumskorrigering? Jag har inte gjort några mätningar alls än utan bara ställt in allt manuellt. Lite osäker på om jag verkligen kommer använda någon rumskorrigering.

Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.

Tack! :)

Det kände jag inte till. Gratis vad jag förstår och man behöver bara betala för audusseyappen, 200kr för att kunna köra? Umik -1 och dator har jag. Såg kanske ut som lite mer manuellt arbete än Dirac av vad jag kunde se vid en snabb titt.

Jag har testat köra Audyssey i min Marantz Cinema 50, men precis som med alla tidigare gånger jag testat automatisk rumskorrigering så tycker jag ljudet blir sämre med än helt utan.

Om det som Belker säger går att med Audyssey appen använda EQ-inställningarna från REW, och ifall man har full manuell kontroll att styra över alla värden så borde det bli klart bättre.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-05-01 12:13

Jag har stora förhoppningar, men det kräver som sagt lite manuellt pussel. Om allt funkar som det ska kommer jag att kunna använda samma eq-inställningar för frontarna i hembioläge som jag använder för tvåkanal via Roon och HQPlayer. Det vore helt suveränt! Plus att man kan ställa surrounderna precis som man vill.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-01 13:03

Det här låter väldigt intressant. Att kunna påverkar själv istället för att förlita sig på att datorn gör rätt passar mig mycket bättre.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-01 15:46

goat76 skrev:
genstruktur skrev:
Belker skrev:Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.

Tack! :)

Det kände jag inte till. Gratis vad jag förstår och man behöver bara betala för audusseyappen, 200kr för att kunna köra? Umik -1 och dator har jag. Såg kanske ut som lite mer manuellt arbete än Dirac av vad jag kunde se vid en snabb titt.

Jag har testat köra Audyssey i min Marantz Cinema 50, men precis som med alla tidigare gånger jag testat automatisk rumskorrigering så tycker jag ljudet blir sämre med än helt utan.

Om det som Belker säger går att med Audyssey appen använda EQ-inställningarna från REW, och ifall man har full manuell kontroll att styra över alla värden så borde det bli klart bättre.

Jag är också skeptisk till automatisk rumskorrigering. Tycker också att det låter bra som det är här hemma. 200 kr kan det ju vara värt att prova i alla fall. Dirac kommer ju med en helt annan prislapp och jag var inte sådär värst övertygad sist jag provade det på Arcam AVR390. Men det är rätt många år sedan nu och utvecklingen kanske har gått framåt :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-01 17:45

Kan väl skriva lite om själva receivern också :).

Har svårt så här långt att hitta något negativt jämfört med min Onkyo TX838. Krävs mer testande så klart och den har bara fått bekänna färg på högre ljudvolymer lite korta stunder så här långt. Men annars har jag använt den varje kväll. Minus som jag kan komma på är ingen hdmi i fronten, men är egentligen bara när jag mätt med REW som jag använt den ingången tidigare på Onkyon. Tycker Denon låter fint både till film och musik!

Large

Inläggav Large » 2025-05-01 19:26

Är det någon av er som testat Audyssey One med ett system utan "dedikerad sub"? Alltså med en basmodul/basstödslösning à la Ino?
Om inte jag minns fel från tidigare försök med Audyssey One så var det liksom en förutsättning att man använder separat sub för att få scriptet att fungera.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-05-01 23:13

Det lät ju som en konstig begränsning, minst sagt. Jag kör med aktiv delning och då kan ju cr80-filtret skapa en ”virtuell” .1- kanal, men med bcx och basstöd funkar det ju inte, om det är som du säger.

Large

Inläggav Large » 2025-05-02 10:58

Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7
Det beskrivs dock en väg runt problemet, vilket jag inte tror att det gjorde när jag testade förra gången. Det måste testas vid tillfälle. :)
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-02 12:04

Large skrev:Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7
Det beskrivs dock en väg runt problemet, vilket jag inte tror att det gjorde när jag testade förra gången. Det måste testas vid tillfälle. :)

Känns som helt klart mer handpåläggning än Dirac. Speciellt utan sub om man nu får det att fungera. Får se om andan faller på.

Angående receivern då. Rätt oväntat, tycker jag, att bildkvaliteten blivit bättre från min projektor med Denon inkopplad. Körde ändå Onkyon i passthrough i bildinställningarna och den skall då endast skicka bilden vidare opåverkad. Skumt men kul! Uppskalning är avaktiverad i Denon.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-02 16:57

genstruktur skrev:
Large skrev:Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7

Känns som helt klart mer handpåläggning än Dirac. Speciellt utan sub om man nu får det att fungera. Får se om andan faller på.

Angående receivern då. Rätt oväntat, tycker jag, att bildkvaliteten blivit bättre från min projektor med Denon inkopplad. Körde ändå Onkyon i passthrough i bildinställningarna och den skall då endast skicka bilden vidare opåverkad. Skumt men kul! Uppskalning är avaktiverad i Denon.

Jag tycker också att det blev något bättre blidkvalitet efter bytet från min lilla Marantz NR1609 till Marantz Cinema 50, men jag fick dock problem med att skärmen svartnade då och dåvilket avhjälptes med att byta till 8k-kapabla HDMI-kablar, trots att min 4k TV och datorn är samma som innan. Cinema 50 verkar alltså vara lite känsligare beroende på vilka HDMI-kablar man använder.

Så ifall du får störningar med din Denon där bilden svartnar för kortare stunder så är det troligtvis nya kablar som gäller.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-02 21:21

goat76 skrev:
genstruktur skrev:

Jag tycker också att det blev något bättre blidkvalitet efter bytet från min lilla Marantz NR1609 till Marantz Cinema 50, men jag fick dock problem med att skärmen svartnade då och dåvilket avhjälptes med att byta till 8k-kapabla HDMI-kablar, trots att min 4k TV och datorn är samma som innan. Cinema 50 verkar alltså vara lite känsligare beroende på vilka HDMI-kablar man använder.

Så ifall du får störningar med din Denon där bilden svartnar för kortare stunder så är det troligtvis nya kablar som gäller.

Bra tips!
Ett minus, är inte volymkontrollen på fjärrkontrollen lite känslig? Trycker man en gång snabbt går det ju bra men håller man inne någon sekund sticker det ju lätt iväg 10-15dB 8O

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-02 21:51

Hur är appen till Denon´s receivrar? Kommer man åt alla funktioner och inställningar direkt i appen? Eller måste man använda sig av "onscreen" menyerna?

Frågar för att det är något som jag stör mig på i min receiver...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-03 00:09

genstruktur skrev:
goat76 skrev:
genstruktur skrev:

Bra tips!
Ett minus, är inte volymkontrollen på fjärrkontrollen lite känslig? Trycker man en gång snabbt går det ju bra men håller man inne någon sekund sticker det ju lätt iväg 10-15dB 8O

Jag har valt en uppstart-volymnivå i min Marantz som jag tycker är medel hög, så jag behöver aldrig hålla in volymknappen som du gör utan reglerar alltid upp eller ner stegvis från det läget med enskilda tryck. Men jag testade nyss och precis som du säger så är nog volymkontrollen lite väl rapp om man håller in knappen. :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-03 15:40

goat76 skrev:
genstruktur skrev:
goat76 skrev:

Bra tips!

Jag har valt en uppstart-volymnivå i min Marantz som jag tycker är medel hög, så jag behöver aldrig hålla in volymknappen som du gör utan reglerar alltid upp eller ner stegvis från det läget med enskilda tryck. Men jag testade nyss och precis som du säger så är nog volymkontrollen lite väl rapp om man håller in knappen. :)

Jag lyssnar på rätt varierande volym och ofta när resten av familjen sover, så jag har rätt låg volym som startvolym. Min Onkyo uppförde sig mer som att den höjde volymen med jämn fart när man höll inne, Denon bara stack iväg rätt fort när man gjorde likadant. Men är väl ett litet problem i sammanhanget :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-04 07:15

Vad kör ni för ljudläge vid bluray/UHD till exempel? Jag har kört auto hittills, rätt smidigt och det mixas ju även upp i takkanlalerna om det inte är Atmos-ljudspår. Man skulle kunna köra Direct eller Pure Direct också, får testa det och utvärdera. Men blir alltid något osäker kring om bass management är aktivt då?

Kom på, det kanske går att ändra så att Denon inte skall uppmixa till takkanlalerna i auto genom att trycka på Movie -knappen, och ändra till att endast spela upp de kanaler som finns i ljudspåret? Får testa!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-04 07:54

Jag föredrar att ha min i Auro-läge som default, men så har jag ju högtalaruppsättningen på plats för det också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-04 08:07

Jag kör alltid med auto-läget, det blir alltid rätt ljudformat vilket man ser stämmer väl när man trycker på fjärrens info-knapp. De flesta streamingtjänster kör ljudet i Atmos.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-05 17:53

Tack :) !

Jag fick lite tid att hårdtesta lite mer. Den verkar inte stänga av på filmer med infra om man kör utan sub. Gött!

Tycker att bildkvalitetslyftet är väldigt trevligt, känns som jag fick en uppgradering av projektorn på köpet.

Finns det några vinster med att köra Heos app för Spotify? Jag har bara kört Spotify connect och startat upp via Spotify appen i min mobil hittills.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-05 21:47

genstruktur skrev:Tack :) !

Jag fick lite tid att hårdtesta lite mer. Den verkar inte stänga av på filmer med infra om man kör utan sub. Gött!

Tycker att bildkvalitetslyftet är väldigt trevligt, känns som jag fick en uppgradering av projektorn på köpet.

Finns det några vinster med att köra Heos app för Spotify? Jag har bara kört Spotify connect och startat upp via Spotify appen i min mobil hittills.

Jag testade HEOS och tyckte att det var rena skräpet, så jag misstänker starkt att Spotify connect måste vara ljusår bättre. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-06 09:50

dewpo skrev:Hur är appen till Denon´s receivrar? Kommer man åt alla funktioner och inställningar direkt i appen? Eller måste man använda sig av "onscreen" menyerna?

Frågar för att det är något som jag stör mig på i min receiver...

Appen är toppen. Ger information om vilket ljudspår och bildformat som skickas både in och ut ur receivern samt vilken Dirac-inställning som körs. Alla inställningar finns tillgängliga i appen, även om det behövs några knapptryckningar för att komma till dem ibland. Går även att använda mobilens fysiska volymknapp för att ändra volymen.
Tyvärr drar appen ganska mycket batteri på min Samsung,men, den fungerar utmärkt!

Jag har lagt undan receiverns fysiska fjärrkontroll och kör uteslutande med app..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-05-07 15:59

Kermit116 skrev:
Halbermensch skrev:Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/

Inte bra

Jag tror inte vi behöver vara rädda för att Denon, Marantz, B&W eller andra varumärken/produkägare inom Sound United går över styr och upphör med sin verksamhet till följd av vad som skrivs i artikeln som länkas ovan.

"Discontinued operation" ska ur ett redovisnings- och finansiellt perspektiv ses som en markör att "den här verksamheten ska säljas och ska inte tas med i våra siffror när ni framöver vill få jämförbarhet".

Masimos informationsavdelning fick efter bl a den länkade artikeln rycka ut med en del "brandsläckning" vilket framgår av nedanstående länk:
https://www.strata-gee.com/masimo-respo ... nd-united/

Masimo är en företagsgrupp som framgångsrikt jobbat med sensorer inom medicinska applikationer. Grundaren och förre koncernchefen, Joe Kiani, fick under 2022 vad några skulle beskriva som en "knäpp" och, förförvärvade Sound United med de mest fantastiska idéer om synergier mellan verksamheterna. Därefter har det, m e m, pågått "krig" i Masimos ägarled vilket fick till följd att Kiani tvingades lämna sin post under 2024. Efterträdaren kan i mediakontakter som bl a resulterade i den först länkade artikeln sannolikt ha uttryckt sig "inte tillräckligt klart" vilket gav upphov till brandkårsutryckningarna.

Tvärtom så TROR jag att Sound United kanske kan hoppas på ett bättre liv efter detta om Masimo lyckas hitta en köpare som bättre förstår vad det innebär att utveckla, tillverka och sälja hifiprylar.

Idag/igår/inatt offentliggjordes att sydkoreanska Samsung köper audiodelen från Masimo, med bl a varumärkena Denon, Marantz, B&W o Polk Audio, något som pLudio gjort mig uppmärksam på.

Samsung, som sedan tidigare äger Harman-gruppen med varumärken som AKG, Arcam, Harman Kardon, JBL, Mark Levinson och Revel, har för detta betalat 350mUSD (framgår ej om på skuldfri basis, men gissar att det är så). Jag har inga siffror på vad Masimo's audiodel omsatte eller hade för intjäning men det är i alla fall signifikant mindre än de 8miljarder USD som man betalade för Harman 2016. Så blir det dock lätt när en säljare är extra villig av "strategiska skäl".

Uttalanden från Samsung innehåller sedvanlig CBS (Corporate B-ll Sh-t) och poängterar att man stärker sin världsledande position inom konsumentmarknaden för ljudprylar, men i kommentarer från annat håll har framgått att aktieägare i Samsung varit kritiska till den väldigt låga tillväxten som setts inom audiodelen. Tillväxten, ca 5% per år, som Samsung förebådar i den marknaden de närmaste fyra åren lär dock inte imponera på en normalt funtad investerare. Jag TROR dock att det för Samsungs del innebär att man kan ta ett starkare grepp om billjudsmarknaden där "vanliga" nybilsköpare (nåja, gissningsvis rätt välbärgade sådana) betalar förvånansvärt mycket för att uppgradera ljudet i sina bilar, oklart dock var marginalerna på denna merförsäljning hamnar, inte heller bilfabrikör är ju ett särskilt kul jobb idag.

Även om nu inte denna affär sänder chockvågor, vare sig uppåt eller nedet, bland världens audiofiler och ljudprylsintresserade, så menar jag att Denon, Marantz, B&W mfl hade kunnat få en avsevärt sämre ägare. Alla som gillar Denon/Marantz AVR-receivers (verkar som om många på faktiskt.io gör) kan pusta ut för en stund, varumärkena kommer inte att försvinna.

Dock tror jag inte att vi med denna affär ska hoppas på några nya revolutionerande prylar som tar vår hobby till nästa nivå. Men vem behöver revolutionerande prylar när man för ett par tusenlappar skaffar en Diraclicens till en pryl som är Dirac Ready och med någorlunda enkelhet lyfter befintlig anläggning till nästa nivå? Ska vi gissa att förvärvsavdelningen på Samsung Corporation varit i, eller i närtid åker till, Uppsala? (Har Ni Dirac Ready-prylar så köp licensen nu, den lär inte bli billigare efter en sån affär.)

Edit; fixat fummeltumme
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-07 17:49

Merparten av vinsten för de ofta hutlöst överprissatta märkesbilljudssystemen hamnar hos biltillverkarna. Extrautrustning och eftermarknad är som det flesta vet vad som får bilindustrin att gå runt. Det kostar inte särskilt många tusenlappar att tillverka dessa prylar och utvecklingskostnaden för biltillverkaren är mycket begränsad, då i princip hela arbetet sköts av audioföretagets ingenjörer som i stort sett bara behöver få veta var prylarna kan monteras (inklusive lite designöverväganden) och hur mycket de får kosta. En hygglig slant får dock audioföretaget behålla som ersättning för att biltillverkaren får en skräddarsydd lösning samt användning av deras varumärke.

Även om jag tror att sannolikheten är låg när det gäller Samsung så skulle ett uppköp av Dirac säkerligen vara mer än välkommet, då bolaget uppvisar mycket stora ackumulerade förluster: https://www.allabolag.se/bokslut/dirac- ... XDL7I5YE3M

Som vi har varit inne på flera gånger tidigare (ett skräckexempel finner man här: viewtopic.php?f=10&t=75245&p=2333614) så krävs tyvärr handpåläggning för att få till diskanten med Dirac. Ibland mer och ibland mindre, men helt korrekt fungerar aldrig automagin.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-05-07 18:43

I-or skrev:...ett uppköp av Dirac säkerligen vara mer än välkommet, då bolaget uppvisar mycket stora ackumulerade förluster: https://www.allabolag.se/bokslut/dirac- ... XDL7I5YE3M
...

Ja, det är nog knappast 2024 års kassaflöde som motiverat dom som gick in i den senaste kapitalanskaffningen. :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-07 19:42

Tja, kan de skriva av förlusterna på något ekonomismart sätt så kan det kanske vara ett toppenköp för en sådan koncern?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-07 23:14

HDMI video output settings. Noterar att det blir fördröjning i ljudet med video mode på Auto eller Movie. Lipsync blir kass vid film bl.a. Kör jag istället Game försvinner fördröjningen och det är rätt trevligt med att info, och när man ändrar volymen visas över filmen tycker jag. Jämförde mot Bypass också men tror inte jag upplever någon skillnad faktiskt avseende bildkvalitet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-13 19:09

Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.

Jag har ju nu möjlighet att köra 4 separata kanaler för Atmos, med Denon. Onkyo hade bara 2 kanaler möjliga. Är det bättre att köra 4 tror ni? (Jo jag skall prova själv också) :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-15 17:53

genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.

Jag har ju nu möjlighet att köra 4 separata kanaler för Atmos, med Denon. Onkyo hade bara 2 kanaler möjliga. Är det bättre att köra 4 tror ni? (Jo jag skall prova själv också) :)

Höjde ett par ingångar istället och låste receivern på 0. Verkar fungera bra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-23 09:07

Jag tycker det är en för jäkla bra receiver. Lätt att ställa in via web interface med. Hittar väldigt lite att klaga på faktiskt. Riktigt välljudande. Har inte provat Audyssey än. Skönt att få trigger out zon 1 också. Min Onkyo hade bara för zon 2.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-23 09:50

genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.

Jag har låst volymen till +3db, så, det går.

Jag drar också tillbaka min rekommendation av appen. Sen förra uppdateringen av antingen receivern eller appen så är den så satans seg. Tar typ 10 sekunder att ändra volym och då hackar det så illa att jag blir osäker på om volymen kommer att ändras eller inte... suck
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-05-23 10:26

steveo1234 skrev:

Jag har låst volymen till +3db, så, det går.

Jag drar också tillbaka min rekommendation av appen. Sen förra uppdateringen av antingen receivern eller appen så är den så satans seg. Tar typ 10 sekunder att ändra volym och då hackar det så illa att jag blir osäker på om volymen kommer att ändras eller inte... suck

Det var ju märkligt, tyckte inte jag fick något alternativ över 0, bara off. Appen tycker jag inte heller är så bra men brukar trycka på web interface och det tycker jag fungerar bättre för installation. Annars använder jag fjärrkontrollen eller fjärrkontrollen på min Nvidia Shield för att ändra volym.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd