Wiim

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Large

Wiim

Inläggav Large » 2025-06-06 12:11

Jag går i tankarna om att införskaffa några produkter från Wiim och vill gärna höra vilka åsikter ni har.

I ena fallet så tänker jag mig testa en Wiim Amp (Pro) till mina OA52.2:or som ersättare till en gammal Denon-receiver som idag agerar förstärkare. Min förhoppning är att kraftigt banta ner den fysiska storleken på förstärkaren och ändå få något som tillräckligt väl driver högtalarna samtidigt som 'alla' ingångar/streamingmöjligheter jag behöver finns med. Gör jag några uppenbara tankefel här? Några alternativ jag bör överväga?

I andra fallet så sneglar jag på en Wiim Ultra att ha för 2-kanalslyssning i bion. I bion idag är ordningen Tidal Connect i Denon x3800h -> Rotelsteg för 2-kanal (Apple TV -> Denonen -> Roteln för film och multikanal). Jag vill undersöka utfallet av Wiim Ultra -> Rotel, men kör lite fast på att jag inte (ännu) har något bra sätt att koppla in 2 källor till Roteln. Jag kan dock inte släppa tanken på att jag lider lite av audiophilia nervosa och att införskaffandet av en Wiim Ultra inte gör någon hörbar skillnad utan mer är av 'akademisk natur'.
Tror ni att det är pengar i sjön? Några alternativ jag bör överväga? Några erfarenheter av välfungerande 2-in-1-ut RCA-RCA eller motsvarande lösningar för att koppla två källor till ett slutsteg?

Wiim:arna är ju, i sammanhanget, ekonomiskt ganska snälla så jag kan acceptera att köpa och prova. De bör antagligen gå att avyttra ganska enkelt utan att göra en större förlust (i absoluta tal).
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Wiim

Inläggav Beakungen » 2025-06-07 09:56

Jag kör själv med Wiim ultra i huvudanläggningen och tycker det låter mycket bra. Jag har kört den som försteg också och tyckte det lät bra men saknade lite tryck och dynamik när man vred på. Sen gick till slut även volymen i taket. Men visst då var det ändå rätt högt ska sägas. Men i övrigt funkade det väldigt smidigt med Peq och delning osv :)

Även kompisen kör Wiim ultra som streamer, peq och försteg. Där funkar det bättre då han kör väldigt lättdrivna högtalare och ett "lättdrivet" slutsteg som inte behöver så mkt in för att spela. D

Den är en sjukt smidig lösning helt klart och otroligt stabil!

Jag körde tidigare Bluesound och tycker Wiimen är mkt snabbare och stabilare :)

Jag är själv sugen på att prova en Wiim amp till lilla rummet och driva ett par piP kanske. Tror det kan låta mkt trevligt och vara sjukt smidigt :)

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-06-07 10:43

Även jag är en nöjd WiiM Ultra användare.
Till landet skaffade jag aktiva högtalare under hösten -24 och då var det onödigt att ha en stor o klumpig receiver när slutstegen inte behövdes längre
Jag slog till på en Ultra till bra pris under Black Friday och över Jul och nyår installerades den och användes, flitigt

Jag blev såpass nöjd med den att jag även bytte ut förstärkaren i "stan" till en Ultra, men där har jag Ino piP och det blev två Topping B100 för att driva dem.
Jag är riktigt nöjd med båda anläggningarna, särskilt alla möjligheter med streaming och Room Correction

I båda anläggningarna kör ffa WiiM Ultra som försteg med Tidal in och analog ut

Beakungen skrev:Jag har kört den som försteg också och tyckte det lät bra men saknade lite tryck och dynamik när man vred på. Sen gick till slut även volymen i taket.

Jag vet ju inte hur du har ställt in din Ultra, men det går ju att ändra max utnivå från den

Large

Inläggav Large » 2025-06-07 11:25

Beakungen skrev:Jag kör själv med Wiim ultra i huvudanläggningen och tycker det låter mycket bra. Jag har kört den som försteg också och tyckte det lät bra men saknade lite tryck och dynamik när man vred på. Sen gick till slut även volymen i taket. Men visst då var det ändå rätt högt ska sägas. Men i övrigt funkade det väldigt smidigt med Peq och delning osv :)

Hur har du den kopplad i huvudanläggningen då du inte använder den som försteg?

Beakungen skrev:Jag är själv sugen på att prova en Wiim amp till lilla rummet och driva ett par piP kanske. Tror det kan låta mkt trevligt och vara sjukt smidigt :)

Det är också ett användarfall som jag har. Med piP alltså. Mina piP används för tv-ljud och drivs av en NAD 3020 v2, vilket fungerar utmärkt så länge inget annat än tv'n används som källa. Här skulle jag kunna tänka mig att köra med en Wiim Amp och helt avskaffa NADen, alternativt en Wiim Ultra med NADen som slutsteg. Både en Ultra och en Amp kan alltså komma till användning på flera sätt hemma hos mig vilket är varför jag överväger att skaffa en av varje för att testa var/hur de kommer bäst till nytta. :)

HakanC skrev:Jag blev såpass nöjd med den att jag även bytte ut förstärkaren i "stan" till en Ultra, men där har jag Ino piP och det blev två Topping B100 för att driva dem.
Jag är riktigt nöjd med båda anläggningarna, särskilt alla möjligheter med streaming och Room Correction

Övervägdes Wiim Amp innan beslutet att köra Ultra + B100?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-06-07 14:30

Large skrev:Övervägdes Wiim Amp innan beslutet att köra Ultra + B100?

Ja
Det är många anledningar till att det inte blev så, vi kan väl sammanfatta det till att det inte är enbart jag som skall använda anläggningen och att det finns fördelar med att det ser likadant ut på både landet och i stan.

Hade den nyligen annonserade WiiM AMP Ultra funnits då hade det blivit en sådan.
https://forum.wiimhome.com/threads/wiim ... sion.7167/

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2025-06-07 16:06

HakanC skrev:

Beakungen skrev:Jag har kört den som försteg också och tyckte det lät bra men saknade lite tryck och dynamik när man vred på. Sen gick till slut även volymen i taket.

Jag vet ju inte hur du har ställt in din Ultra, men det går ju att ändra max utnivå från den

Körde maxnivå ut. Hjälpte dock inte :) Den gick i taket ändå :oops:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2025-06-07 16:08

Large skrev:
Beakungen skrev:Jag kör själv med Wiim ultra i huvudanläggningen och tycker det låter mycket bra. Jag har kört den som försteg också och tyckte det lät bra men saknade lite tryck och dynamik när man vred på. Sen gick till slut även volymen i taket. Men visst då var det ändå rätt högt ska sägas. Men i övrigt funkade det väldigt smidigt med Peq och delning osv :)

Hur har du den kopplad i huvudanläggningen då du inte använder den som försteg?

Beakungen skrev:Jag är själv sugen på att prova en Wiim amp till lilla rummet och driva ett par piP kanske. Tror det kan låta mkt trevligt och vara sjukt smidigt :)

Det är också ett användarfall som jag har. Med piP alltså. Mina piP används för tv-ljud och drivs av en NAD 3020 v2, vilket fungerar utmärkt så länge inget annat än tv'n används som källa. Här skulle jag kunna tänka mig att köra med en Wiim Amp och helt avskaffa NADen, alternativt en Wiim Ultra med NADen som slutsteg. Både en Ultra och en Amp kan alltså komma till användning på flera sätt hemma hos mig vilket är varför jag överväger att skaffa en av varje för att testa var/hur de kommer bäst till nytta. :)

Jag kör min som ren streamer just nu. Digitalt in i mitt försteg (som har inbyggd dac). Detta enbart för att jag behövde mer nivå ut och det låter bättre på hög volym :)

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2025-06-07 19:22

Jag har en Wiim mini och en Wiim Pro som båda körs till separata DACar. Kan inte annat än rekommendera dem. Smidigt användargränssnitt även om jag mest streamar direkt från Tidal och ljudet kan nog knappt bli bättre från en streamer. Jag kan inte svara för inbyggd DAC eller förstärkare men jag har svårt att tänka mig att de skulle vara dåliga för då hade man hört talas om det.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-06-08 23:40

Large skrev:Jag går i tankarna om att införskaffa några produkter från Wiim och vill gärna höra vilka åsikter ni har. Några alternativ jag bör överväga?

I andra fallet så sneglar jag på en Wiim Ultra att ha för 2-kanalslyssning i bion. I bion idag är ordningen Tidal Connect i Denon x3800h -> Rotelsteg för 2-kanal (Apple TV -> Denonen -> Roteln för film och multikanal). Jag vill undersöka utfallet av Wiim Ultra -> Rotel, men kör lite fast på att jag inte (ännu) har något bra sätt att koppla in 2 källor till Roteln.

Ett alternativ kan vara t.ex. Volumio Primo Hi-Fi Edition, se: https://www.brl.se/sv/artiklar/volumio-primo-hi-fi-edition-natverksspelare.html då får du en ordentlig (P)EQ på köpet med FusionDSP som baseras på CamillaDSP, se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=74841&p=2339834#p2339834

Du kanske inte vill använda 2 stycken RCA Y 2 honor 1 hane såsom denna? https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/subwoofer/240160-supra-y-link-1rca-2rca-m-f-hane-honor/
Kanske inte heller koppla in en källa via RCA och den andra via XLR? Eftersom utmaningen blir att hitta ett sätta att ändra inställningen mellan RCA och XLR på ditt slutsteg.
I så fall finns RCA-omkopplare 2 in till 1 ut, detta är ett exempel: https://www.ebay.com/itm/125810401029 och ett annat exempel på RCA-omkopplare med fjärrkontroll: https://www.audiophonics.fr/en/source-selectors/source-selector-with-remote-control-3-rca-to-1-rca-1-rca-to-3-rca-p-13494.html?srsltid=AfmBOorENraUCITu5SoJwIRdFu0q7A12sDJ3tWlRLlso2o_rWDL7Ikmu

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2025-06-09 09:55

Jag tycker personligen att Wiim är något av de mest prisvärda och flexibla produkter som finns på marknaden.
Och dom har dessutom väldigt mycket funktionalitet förutom ren streamer.
Jag har flertalet enheter, Mini, Pro, Amp, Ultra och alla fungerar klockrent på sina ställen. Samtliga har manuell 10-bands peq, vilket är förbluffande med tanke på priset.

Kör en Amp och en Amp Pro på mina "extrasystem" och det räcker ganska väl tycker jag. Man kan ha i åtanke att en Amp inte klipper vid full volym med default inställning, vilket gör att man kanske lurar sig att den är svagare än en gammal förstärkare där volymkontrollen kanske uppnår klipp redan före kl 10.
Går att justera gainen per ingångskälla om det behövs.

Analoga utnivån på Ultran kan vara ett litet frågetecken om man ska driva slutsteg med låg ingångskänslighet. Men går alltid att haka på separat DA-omvandlare.
Du kan välja individuell volymkontroll/ källa, vilket i teorin skulle innebära att du kan köra Denon -> Ultra -> Rotelsteg och växla ingången på Ultran mellan 2-kanal och Hembio. Fast du får då en extra AD-DA omvandling från Ultran på hembiodelen. Samt att du antagligen måste kalibrera om Denonen för att kompensera för delaytiden som Ultran tillför i kedjan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-09 10:04

Kina-hifi-varning utfärdas!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2025-06-09 10:08

Eller så kopplar du bara in Ultran på någon analog ingång på Denonen och kör den i pure direct mode eller vad det heter, och med full utstyrning på Ultran.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-09 10:11

Kikade på en apparat - tillverkaren anger inte ens med vilken spänning apparaten skall drivas, men CE-märket har dom klistrat på trots denna uppenbara brist.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Large

Inläggav Large » 2025-06-09 10:38

Morello skrev:Kikade på en apparat - tillverkaren anger inte ens med vilken spänning apparaten skall drivas, men CE-märket har dom klistrat på trots denna uppenbara brist.

Jag känner inte till direktiven kring hur tydligt drivspänningen ska vara noterad på själva enheten för att uppfylla CE-märkets krav. Tillverkaren anger dock "100-240V 50/60Hz AC Power" i sina specifikationer för både Amp och Ultra.

Morello skrev:Kina-hifi-varning utfärdas!

Ja, det är ett dilemma jag har i åtanke men valt att inte lyfta specifikt här då jag upplever att det råder hyfsad samsyn på problemet på faktiskt.io. Jag är heller inte helt nöjd med att det är ett amerikanskt bolag som ligger bakom utvecklingen av produkten. Med så få undantag som möjligt försöker jag leva efter devisen att välja alternativ när de finns, men det finns tillfällen där jag tillåter undantag och detta kanske blir ett av dem. Ett av syftena med att ställa frågan här om alternativ som bör övervägas är att hitta enheter som löser samma/liknande uppgift och kanske också är producerade annorstädes.
Är det förresten något annat dilemma än att stödja en diktatur du avser? Tror du att det finns risk för hemrapporteringsfunktioner i enheterna som delar information utan att berätta det?

Large

Inläggav Large » 2025-06-09 10:51

David_A skrev:Eller så kopplar du bara in Ultran på någon analog ingång på Denonen och kör den i pure direct mode eller vad det heter, och med full utstyrning på Ultran.

Ja, det är så jag funderar. Jag är bara osäker på om det kommer med negativa konsekvenser som gör att helheten blir sämre än mitt utgångsläge. Om det inte finns en märkbar förbättring utan att det kommer med så pass mycket extrajobb att den nya lösningen sällan används så ska den inte implementeras. :)

Large

Inläggav Large » 2025-06-09 10:56

Jag har sneglat på något liknande, men jag misstänker att hur jag än väljer så kommer jag lyckas välja något med stora brister och som knäpper/skrapar, eller värre, vid växling. :roll:

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-06-09 12:38

Large skrev:I andra fallet så sneglar jag på en Wiim Ultra att ha för 2-kanalslyssning i bion. I bion idag är ordningen Tidal Connect i Denon x3800h -> Rotelsteg för 2-kanal (Apple TV -> Denonen -> Roteln för film och multikanal). Jag vill undersöka utfallet av Wiim Ultra -> Rotel, men kör lite fast på att jag inte (ännu) har något bra sätt att koppla in 2 källor till Roteln. Några erfarenheter av välfungerande 2-in-1-ut RCA-RCA eller motsvarande lösningar för att koppla två källor till ett slutsteg?

Kan inte Apple TV så detta förslag kanske inte fungerar eller så funkar det.
Ljudet från Apple TV via AirPlay till Volumio Primo sedan kopplas Volumio Primo till RCA ingångarna på ditt Rotel slutsteg.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-06-09 17:35

Daad skrev:
Large skrev:I andra fallet så sneglar jag på en Wiim Ultra att ha för 2-kanalslyssning i bion. I bion idag är ordningen Tidal Connect i Denon x3800h -> Rotelsteg för 2-kanal (Apple TV -> Denonen -> Roteln för film och multikanal). Jag vill undersöka utfallet av Wiim Ultra -> Rotel, men kör lite fast på att jag inte (ännu) har något bra sätt att koppla in 2 källor till Roteln. Några erfarenheter av välfungerande 2-in-1-ut RCA-RCA eller motsvarande lösningar för att koppla två källor till ett slutsteg?

Kan inte Apple TV så detta förslag kanske inte fungerar eller så funkar det.
Ljudet från Apple TV via AirPlay till Volumio Primo sedan kopplas Volumio Primo till RCA ingångarna på ditt Rotel slutsteg.

Verkar som om det skulle fungera, källor:
https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb50fb1c50/tvos
Kalibrering vid ev. fördröjning av ljud: https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb228b7711/18.0/tvos/18.0#atvbd6cdf912

Återgå till Köpråd