Jag har sedan flera år tillbaka ett par Revel Studio2 som frontar i mitt musik-/ och biorum. Och jag är så nöjd med dessa att jag faktiskt aldrig hört något som jag hellre skulle vilja ha - en väldigt trevlig känsla. I vardagsrummet har det emellertid varit mer bekymmersamt. Jag började med ett par gamla QLN one, men tyckte inte att de lät tillräckligt neutralt. Jag bytte till ett par Q Acoustics 2020 stativare som lät väldigt trevligt, men de räckte inte alls till för vårt vardagsrum (säkert mer än 60 kvm pga öppen planlösning). Jag bytte till ett par Q Acoustics Concept20 med en liten subbas till. Nu blev det litet mer finess och jag kunde dra på litet mer, men fortfarande var ljudet litet "ensligt". Så bestämde jag mig för att jag måste ha ett par golvare och det som fanns på begagnatmarknaden var Dynaudios minsta golvare - Emit 30. Och nu blev det annat ljud i källan. De lyckades på ett helt annat sätt fylla ut rummet. Men de var inte lika neutrala som mina Revel eller Q Acoustics. Allt lät litet för snällt på något sätt och ibland var detta bra, men det lämnade en gnagande känsla i magen. (Och jag som trodde att Dynaudios högtalare var neutrala...)
Men så kom jag häromdagen över ett par Revel f206 (de minsta golvarna i mellanserien Performa 3). Och fy fasen vad bra de är. Trots att de "bara" har aluminiumelement i stället för beryllium och titanium som på Studio2, låter de förvånansvärt lika. Det är samma avslappnade och helt neutrala spelstil som jag älskar så mycket. Och med en bra pondus i basen. Det går också att dra på rejält och jag inser nu att jag behöver uppgradera min förstärkare. Det måste nog vara bland de mest prisvärda högtalare man kan få tag i (om man söker efter avslappnad neutralitet och pondus). Rak frekvensgång, jämn spridning, låg distorsion, bra output (200 w effekttålighet och 88 dB känslighet). Och väldigt snygga tycker jag.