Revel f206

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Revel f206

Inläggav MichaelG » 2025-06-09 15:18

Jag har sedan flera år tillbaka ett par Revel Studio2 som frontar i mitt musik-/ och biorum. Och jag är så nöjd med dessa att jag faktiskt aldrig hört något som jag hellre skulle vilja ha - en väldigt trevlig känsla. I vardagsrummet har det emellertid varit mer bekymmersamt. Jag började med ett par gamla QLN one, men tyckte inte att de lät tillräckligt neutralt. Jag bytte till ett par Q Acoustics 2020 stativare som lät väldigt trevligt, men de räckte inte alls till för vårt vardagsrum (säkert mer än 60 kvm pga öppen planlösning). Jag bytte till ett par Q Acoustics Concept20 med en liten subbas till. Nu blev det litet mer finess och jag kunde dra på litet mer, men fortfarande var ljudet litet "ensligt". Så bestämde jag mig för att jag måste ha ett par golvare och det som fanns på begagnatmarknaden var Dynaudios minsta golvare - Emit 30. Och nu blev det annat ljud i källan. De lyckades på ett helt annat sätt fylla ut rummet. Men de var inte lika neutrala som mina Revel eller Q Acoustics. Allt lät litet för snällt på något sätt och ibland var detta bra, men det lämnade en gnagande känsla i magen. (Och jag som trodde att Dynaudios högtalare var neutrala...)

Men så kom jag häromdagen över ett par Revel f206 (de minsta golvarna i mellanserien Performa 3). Och fy fasen vad bra de är. Trots att de "bara" har aluminiumelement i stället för beryllium och titanium som på Studio2, låter de förvånansvärt lika. Det är samma avslappnade och helt neutrala spelstil som jag älskar så mycket. Och med en bra pondus i basen. Det går också att dra på rejält och jag inser nu att jag behöver uppgradera min förstärkare. Det måste nog vara bland de mest prisvärda högtalare man kan få tag i (om man söker efter avslappnad neutralitet och pondus). Rak frekvensgång, jämn spridning, låg distorsion, bra output (200 w effekttålighet och 88 dB känslighet). Och väldigt snygga tycker jag.

Kraniet

Re: Revel f206

Inläggav Kraniet » 2025-06-10 08:48

Jo nog är det fina högtalare.

Mäter ju bra.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.53691/
Men skulle nog må bra av lite EQ som så många andra högtalare.

Elac 3.0 DF63 är en liknande högtalare som för 1/4 av pengarna erbjuder snarlik prestanda.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... elac_df63/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-06-10 09:42

Så de där Elac, låter nästan lika bra då ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-10 11:30

distad skrev:Så de där Elac, låter nästan lika bra då ?

Ja de mäter ganska lika och borde låta ganska lika.
Men det finns förstås skillnader i frekvensgång som har betydelse om de inte EQas.
Annars har de ganska likvärdig spridning och distorsion upp till 96 dB.

Revel har ju förstås en helt annan kvalitet på finish och klarar möjligen något högre ljudtryck.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-06-10 12:57

Kraniet skrev:
distad skrev:Så de där Elac, låter nästan lika bra då ?

Ja de mäter ganska lika och borde låta ganska lika.
Men det finns förstås skillnader i frekvensgång som har betydelse om de inte EQas.
Annars har de ganska likvärdig spridning och distorsion upp till 96 dB.

Revel har ju förstås en helt annan kvalitet på finish och klarar möjligen något högre ljudtryck.

Och Revel låter garanterat klart bättre. Den dagen när man kan välja ljud efter bara siffror kommer aldrig. Finns nog många där ute som mäter liknande, men som låter olika ändå.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-10 13:04

De mätmässiga skillnaderna mellan olika högtalare är alltid tillräckligt stora för att de ska kunna skiljas åt i blindtest av någorlunda goda lyssnare. Även om skillnader existerar så kan dock den totala ljudkvaliteten bedömas som likvärdig.

F206 uppvisar betydligt lägre distorsion i mellanregistret (och något högre distorsion i basen, där distorsionskänsligheten är lägre), men frekvensgången leder också till tydliga subjektiva skillnader även om båda modellerna presterar väl.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-10 13:39

Jo visst har Revel lägre dist men det är ju fortfarande väldigt låga nivåer på båda högtalarna.
Elac bottnar på -59 dB där vid 1500 Hz och går upp till -49 dB vid 6 kHz. ca -42 dB 200-500 Hz
Revel bottnar på ca -68 dB och går upp till -51 dB vid 5 kHz. ca -50 dB 200-500 Hz

Lite förvånande att det skiljer som det gör i basen men ner till 80 Hz är de ju väldigt lika med ca -35 dB.

Elac har lägre dist än väldigt många andra högt ansedda högtalare. För att inte tala om den raka frekvensgången och kontrollerade spridningen som är ovanligt bra även för mycket dyrare högtalare.

Lite dumt att mätfönstren visar olika saker och att vertikala upplösningen inte är likadana..
Bild

Bild

Revel F206 kostade ca 46 000 kr och Elac fås för endast 11 000 kr. 8O

Va pengar inte ett bekymmer så hade jag dock köpt Revel alla dar i veckan. Väldigt stiliga högtalare.
Ganska vettig formfaktor för de flesta hem med trevägare med dubbla 6-7" basar.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-10 13:41

Snygga högtalare är det
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-06-10 14:53

Jag har bara använt Quad ESL63 och dess modernare systrar de senaste 35 åren. Nu har jag övergått till mera konventionella högtalare och valt Revel 208 med tips härifrån. De är bättre än jag förväntat mig, och jag reagerar inte på högre dist än Quad, även om den finns där. Tonkurvan är säkert annorlunda, men inte heller det något som får mig att famla efter högtalarannonser.

De duger fint åt mig, helt enkelt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-10 15:10

Även om klang och renhet kan vara hyggligt likartade (åtminstone om man undantar lågbas och höga ljudtrycksnivåer) så bör den spatiella presentationen skilja sig avsevärt mellan dina Quadar och Revelar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-06-10 15:58

I-or skrev:Även om klang och renhet kan vara hyggligt likartade (åtminstone om man undantar lågbas och höga ljudtrycksnivåer) så bör den spatiella presentationen skilja sig avsevärt mellan dina Quadar och Revelar.

Det gör den, men det har jag skyllt på den konstgjorda efterklangen som rummet och dipoler skapar.
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd