Beakungen skrev:Ted_B skrev:Jag är nöjd med bytet från pi60s till Revel F208.
Har ett par bs60/px2 som står oanvända, saknar litegrann kapaciteten hos dessa ihop med pi60s.
Vad skulle du säga skillnaderna är? Och hur upplever du ljudtryckskapaciteten?
Jag upplever ju Pi60 som en väldigt bra högtalare och har ändå testat väldigt mkt olika högtalare i olika prisklasser. De jag har sen innan tycker jag fortfarande är väldigt bra! Men dessvärre så är dem för stora för mitt rum så det faller lite där.
Pi60s är bra, men jag brottades länge med dem innan jag blev nöjd med hur det lät. Blev lite trött på dom faktiskt, tyckte att det alltid var något som skavde lite i ljudet från dom oavsett hur jag placerade dom men när jag väl var nöjd med hur det lät så sålde jag dom

.
Köpte ett par begagnade Revel F208 för ett bra pris och har bara ställt upp dom där de mer eller mindre måste stå i rummet. Lite svårt att avgöra vad som påverkar mest, högtalarna eller uppställningen i rummet för jag spelar från kortväggen numer istället för från långväggen med pi60s.
Med Pi60s höll jag på med mätningar och ekvalisering, F208 har jag bara ställt upp och det låter bra utan ekvalisering, använder bara basens tonkontroll lite beroende på hur inspelningen är.
Med reservation för placeringen så har jag mindre besvärande resonanser i basen med F208, men bas finns det så det känns i golvet, men den djupaste basen kanske inte finns där.
Det jag verkligen gillar är att det inte är så känsligt med hur jag sitter, eller lutar mig i soffan, ljudet kantrar eller förändras inte mycket, där var pi60s mycket känsligare.
Någon dag ska jag ta fram miken och mäta lite och ekvalisera bas/mellan så blir det väl ännu bättre, men det är inget som stör i hur det låter.
Det låter helt enkelt väldigt bra som det är nu.