LTS-medlemmar som loggar in på hemsidan kan ladda ned nivåmatchade ljudfiler från de båda apparaterna och ABX-testa med t.ex. foobar2000 hemma i soffan.
https://www.lts.a.se/ljudteknik/tester-i-molt/
Moderator: Redaktörer
Hej !
Richard ( Tangband ) här .
Jag är ju på egen begäran inte aktiv på faktiskt.io längre men råkade läsa tråden om WiiM ultra där även du undrade över bla frekvensgångsfel , eftersom spelaren befanns låta lite instängd i diskanten då LTS testade den.
Ultran har som default inställning alla digitala in och utgångar ställd på maximalt 16bit 48kHz . Man måste gå in i WiiM appen och ändra upplösningen för toslink till 24bit 96 kHz istället .
16bit 48 kHz upplösnings inställningen har problem med brus . Amirm tror det beror på nån slags noise shaping .
Som medlem i LTS har jag läst testet och det är klart möjligt att man inte ställt in apparaten rätt innan man använde toslink input för att köra Ultran som dac. Jag har skickat ett meddelande till redaktionen om detta, får se om det blir någon respons .
Jag har själv spelaren sedan snart ett år tillbaka samt även den billigare PRO modellen .
Om du vill kan du nämna i tråden om WiiM på faktiskt.io att toslink upplösningen i WiiM appen måste ställas om från 16/48 till 24/96. Bruset minskar med 30 dB om man gör detta. Sinad med 16/48 input via toslink ligger bara omkring -85dB .
Amirm har testat detta och det går att läsa på ASR med en tydlig graph .
Om jag jämför min Yamaha wxc50 i pre amp mode med Ultran så vinner ultran med lite bättre ljudkvalitet , renare och klarare ljud .
Ha det fint / mvh R
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster