Jag köpte i förra veckan en iAudio X5L 30G så jag kan nu dela med mig med mitt omdöme hittills.
Först och främst så stämmer det att den inte har digital ut men det är ju som skrivet ovan inget man direkt förväntar sig av en bärbar mediaspelare.
Vad gäller linje ut så har folk på forumet på
iAudioPhile mätt på utgångarna och kommit fram till att basen dämpas på linje ut. Om det beror på att de mätte på fel sätt eller inte vet jag inte men det rekommenderas att använda hörlursutgången när man kopplar till externa förstärkare.
Anledningen till att jag tog steget och började kolla efter en ny bärbar mediaspelare var att jag tröttnat på att släpa på en massa MD-skivor och byta skiva hela tiden på väg till och från jobbet. När jag läst lite så stod det mellan iPod och iAudio men det blev det senare för att den har stöd för FLAC med standardfirmware och klart bättre batteritid.
För att bläddra bland den media som är inlagd i X5an så används mapp- och filnamn för att se vad det är för låtar och så vidare till skillnad från iPod som väl använder id3-taggarna. Det är alltså viktigt att ha en bra mappstruktur för att lätt kunna hitta rätt men det gör ju även att man kan bygga upp det hur man vill.
Handhavandet är rätt enkelt och det går relativt snabbt att lära sig. Att koppla till en dator är otroligt smidigt eftersom X5an kommer upp som en enhet så det är bara att dra över filer till den mapp man vill ha dem i. Filmer behöver man konvertera för att kunna spela upp eftersom de inte kan skalas ner i spelaren. Inte för att det är någon direkt upplevelse att se filmer på så liten bild (160x128 pixlar) men serier typ SouthPark funkar alldeles utmärkt tycker jag. De flesta ljudformaten stöds och jag har börjat rippa mina skivor till FLAC och det funkar riktigt bra att spela upp om man har överseende med de små pauser som uppkommer mellan låtarna (som i och för sig finns mer eller mindre på alla ljudformat (om man inte lägger in ett open source firmware som heter RockBox, med vilket man får pausfri uppspelning)).
Ljudet då? Ja, det verkar bra tycker jag. Jag har ännu inte testat att jämföra sida vid sida med MiniDisc eller CD och jag har inte labbat så mycket med ljudinställningarna annat än att stänga av alla onödiga effekter.
I spelarens ljudinställningar så finns det flera licensierade funktioner från företaget
BBE. Först är det en equaliser med några förinställda inställningar typ Jazz, Rock och så vidare. Inte mycket att orda om så jag lät den vara kvar i "neutralt" läge.
Sedan finns effekten BBE som fungerar som BBE Sonic Maximiser som finns som studioeffekt och används av många musiker. Kortfattat så är det en psykoakustisk effekt för att få mer "live"-känsla i ljudet. Mer finns att läsa
här.
BBE Mach3Bass är motsvarande "bass-boost" och den drog jag upp några steg för att få lite extra bas när jag åker tåg eftersom det är så mycket ljud omkring som stör. Om jag lyssnar hemma så åker inställningen ner lite.
MP Enhance går att ha på eller av. Den används för att "återskapa" den information (som försvinner vid förstörande komprimeringsom exempelvis mp3) genom att lägga till övertoner (vilket jag tolkar som att tillföra distorsion). Den låter jag självklart vara avstängd.
3D Surround funkar som att ge mer rymd i ljudet, lite som crossfeed om den används måttligt. Jag har den avstängd för jag har inte testat den så mycket. Slutligen kan man också panorera ljudet.
Slutligen så måste jag skriva att jag är riktigt nöjd än så länge. Jag köpte till den passande fjärrkontrollen så jag slipper rota fram hela spelaren när jag ska byta låt eller skiva och spelaren driver utan problem mina AKG K271S. Det enda negativa hittills är att man måste ha en adapter för att kunna koppla den till en dator och laddaren. Det hade varit bättre med en usb-port med den funktionaliteten.
Har ni frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Mer information hittar ni på
iAudios engelskspåkiga hemsida,
iAudioPhile.net med fler entusiaster och forum och slutligen
RockBox för open source firmware (även till iPod).