Alternativ till EKK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Alternativ till EKK

Inläggav sprudel » 2026-01-18 22:12

Ogjort skrev:
I-or skrev:Det jag ville understryka var att massor av faktisktianer har fallit i denna fälla av opraktiskt förfarande utan ljudkvalitetsmässiga fördelar.

EKK som högtalarkabel har det propagerats för på detta forum i stort sett ända sedan starten och exakt hur upphovet till denna märkliga rekommendation såg ut får nog sägas vara av mindre intresse även om det var kul med lite historik.

"Tvärresistansmodulation" är dock ett minst sagt tveksamt begrepp.

Vilka är då nackdelarna med en enkardelig ledare? (förutom den rent mekaniska bängligheten)

Och vad spelar egentligen hörbar roll på längder under 2m?

undrar
Anders O.

Det skulle väl vara att IÖ rekat den? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-18 22:24

sprudel skrev:
Ogjort skrev:
I-or skrev:Det jag ville understryka var att massor av faktisktianer har fallit i denna fälla av opraktiskt förfarande utan ljudkvalitetsmässiga fördelar.

EKK som högtalarkabel har det propagerats för på detta forum i stort sett ända sedan starten och exakt hur upphovet till denna märkliga rekommendation såg ut får nog sägas vara av mindre intresse även om det var kul med lite historik.

"Tvärresistansmodulation" är dock ett minst sagt tveksamt begrepp.

Vilka är då nackdelarna med en enkardelig ledare? (förutom den rent mekaniska bängligheten)

undrar
Anders O.

Det skulle väl vara att IÖ rekat den? :wink:

:D
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-19 01:28

Ogjort skrev:Vilka är då nackdelarna med en enkardelig ledare? (förutom den rent mekaniska bängligheten)

undrar
Anders O.

Problemet är förstås att kabeln är mekaniskt svårhanterlig utan att erbjuda några fördelar överhuvudtaget. Alla dubbelledare av koppar eller aluminium med adekvata dimensioner utgör utmärkta högtalarkablar signaltransmissionsmässigt (silver är alldeles för kostsamt). Ren aluminiumtråd är dock svårhanterlig vid kontaktering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-01-19 10:28

FWIW: Jag körde länge med vanlig lampsladd (RKK) till mina i34es - det gick utmärkt, och ingen inkl. IÖ, anmärkte på valet av kabel - ta det för vad det är :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2026-01-19 10:38

I-or skrev:
Ogjort skrev:Vilka är då nackdelarna med en enkardelig ledare? (förutom den rent mekaniska bängligheten)

undrar
Anders O.

Problemet är förstås att kabeln är mekaniskt svårhanterlig utan att erbjuda några fördelar överhuvudtaget. Alla dubbelledare av koppar eller aluminium med adekvata dimensioner utgör utmärkta högtalarkablar signaltransmissionsmässigt (silver är alldeles för kostsamt). Ren aluminiumtråd är dock svårhanterlig vid kontaktering.

Silver måste vara extremt rent för att ha bättre ledningsförmåga än koppar.

/Martin

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-19 13:32

Lite gammal skåpmat

Resaijklat från ett inlägg av @aisopos från 2012
aisopos skrev:EK, FK, MK och RK står för hur många kardeler ledaren har, dvs hur många separata smalare kopparledare man tvinnat ihop.
Så här är terminologin enligt mig och flera andra, men det finns fler (helt OK) tolkningar.
EK = enkelkardelig. En enda solid kopparledare.
FK = Fåkardelig. I t.ex 1,5 mm2 så brukar det vara 7 kardeler.
MK = Mångkardelig
RK = Rikkardlig - mest finkardelig.

RK i alla dess former är alltså sannolikt mest lämpad, av hanteringsskäl. Skillnaderna elektrisk är mikroskopiska. Men för Kontaktering Är RK i Fjäderbelastad terminal, över tid, MYCKET svårslagen.
boiiiing.png
boiiiing.png (251.37 KiB) Visad 324 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2026-01-19 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-19 13:41

Men det där stämmer inte.

E=entrådig kabel
K=PVC

EKK är således entrådig och har PVC-plast i såväl isolation runt ledare som mantel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-19 13:47

Morello skrev:Men det där stämmer inte.

E=entrådig kabel
K=PVC

EKK är således entrådig och har PVC-plast i såväl isolation runt ledare som mantel.

Jodå stämmer alldeles utmärkt, men 2012 Var det kanske inte lika hett med halogenfritt, och o-isolerade kablar hade ju varit väldigt svårjobbat, så jag kan acceptera att man valt PVC-isolerat i exemplet, vilket nog fortfarande är det vanligast förekommande i det här sammanhanget.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2026-01-19 14:39

Bamsefar skrev:FWIW: Jag körde länge med vanlig lampsladd (RKK) till mina i34es - det gick utmärkt, och ingen inkl. IÖ, anmärkte på valet av kabel - ta det för vad det är :mrgreen:

Ja, jag kan inte minnas att IÖ någonsin har tryckt speciellt hårt på detta.

IngOehman skrev:Personligen tycker jag det känns trevligt att veta att en kabel är enkardelig också, men den sorts förvrängning som flerkardelighet kan ställa till med (tvärimpedansmodulation) är trots allt av akademisk art, och skall inte ges överdrivet stor vikt i bedömningen.

Jag tror att det är rimligt att påstå att känslan av att veta att man slipper den, betyder mera för upplevelsen än vad man defacto kan höra. :wink:

Men det vore ju intressant att se det verifierat i välkontrollerad mätning/lyssning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-19 14:50

Problemet är att den är ordentligt styv, vilket medför oönskad mekanisk belastning på kontaktdonen - det finns således inte några giltiga argument för att nyttja sagda kabel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-19 15:16

Almen skrev:
IngOehman skrev:Personligen tycker jag det känns trevligt att veta att en kabel är enkardelig också, men den sorts förvrängning som flerkardelighet kan ställa till med (tvärimpedansmodulation) är trots allt av akademisk art, och skall inte ges överdrivet stor vikt i bedömningen.

Jag tror att det är rimligt att påstå att känslan av att veta att man slipper den, betyder mera för upplevelsen än vad man defacto kan höra. :wink:

Men det vore ju intressant att se det verifierat i välkontrollerad mätning/lyssning.

Man kan utan problem mäta förstärkardistorsion ned till -100 dB (0,001 %) eller ännu lägre med snart sagt vilken kabel som helst.

Mätningar av denna typ är något som mängder av ingenjörer världen över löpande utför och jag har aldrig sett eller hört om någon som använder annat än flerkardeliga typer. Även t.ex. Stereophiles John Atkinson (som utnyttjar flera meter långa kablar p.g.a. mätuppställningen) samt ASR:s Amir Majidimehr (som utnyttjar kortare kablar) mäter med ordinär kabel. Kabelns egendistorsion är alltså fullständigt försumbar.

Tvärresistans-/tvärimpedansmodulation är bevisligen en hypotes med ytterst svag fysikalisk underbyggnad.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2026-01-19 15:30

Den billigaste från Supra duger bra.
Supra Mini 1.6, 17kr/meter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-19 15:37

Som framgår ovan finns betydligt billigare typer för den prismedvetne.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2026-01-19 15:40

Finns det fog för att hävda att flerkardeliga kablar med tennpläterad koppar har elektriska fördelar jämfört med flerkardeliga kablar av ren koppar?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-01-19 16:59

Vilka banankontakter rekommenderar ni till de flerkardeliga högtalarkablarna?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2026-01-19 17:21

Jag är förtjust i Deltron 579 eller 580 (guldpläterad). Ger bra kontakttryck med sin stålfjäder, går att löda, ser rätt tjusig ut och skyddshylsan monteras på framifrån. Det sistnämnda är bra då den inte behöver träs på före lödning, risken är stor att det glöms åtminstone en gång.

Även Deltron 550 är bra, lite kompaktare och prisbilligare, men samma konstruktion.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-19 17:49

Till förstärkare som börjar närma sig 1K 8 Ohmswatt kan Speakon vara lämpliga då de är beröringsfria. Den nervöst lagde kanske då ochså bör undvika sk "Lågspänningskabel" som den tidigare visade från Buttericks. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-01-19 21:37

En stor nackdel med EKK om man ansluter den direkt i högtalarterminal utan terminering är att den tenderar lossna om man inte har ett väldigt högt moment. Väldigt dumt och irriterande. Går förstås att lösa med schyssta knivbananer.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Köpråd