Börjar närma sig för nytt boende. Och nu inser jag att om huvud stereon ska få bo i vardagsrummet så måste det tänkas till lite redan i uppbyggnadsfasen av rummet.
Tanken är att utgå från en stolpe på sidoväggen som bär upp en takbalk. Bredda runt stolpen för att kunna placera basmoduler i denna yta, och tvn mitt på någonstans.
Djupet på stolpen är idag ca 20cm, men jag kan nog utöka djupet till ca 25cm utan att det ser visuellt helt åt åt skogen ut hoppas jag.
Det finns inget bra sätt att dölja några eventuella portar, så det lutar åt ett slutet system.
Gör jag väggen inkl stolpe 250cm bred så bör jag ha ca 550liter netto att leka med på var sida av stolpen.
Har idag ett Profundus-Y4 system, och vill gärna inte ha mindre kapacitet än detta. Hellre lite till då rummet blir närmare 90kvm inräknat middagsdelen. Lyssningsavståndet kommer att bli runt 4-5m skulle jag tro beroende på vad som skall placeras bakom lyssningspositionen.
Givetvis hade det inte suttit fel med ett Infra Y-12 eller ännu större. Men nu kanske jag måste prioritera om lite kostnadsmässigt känner jag,
Prio är musik, tror knappt ens att jag kommer att ha multikanal tillgängligt i detta rum. Men fullgod återgivning en bit under 20hz med hjälp av lite dsp är ju aldrig fel.
Delningen kommer antagligen att ske runt 120hz om jag kör som idag.
Sneglat på lite större element. 15" Dayton RSS-390HF och HO. Sett något bygge med just HF serien, och djupet på elementen är inte heller omöjligt i detta bygge.
Några andra kandidater? Och är HF eller HO det bästa spåret att gå på?