"Studiohörlurar" - tips tack!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

"Studiohörlurar" - tips tack!

Inläggav Nattlorden » 2006-07-12 08:42

Har så smått börjat pillra ihop en liten hemmastudio. Kommer ju att behöva lurar för medhörning när man spelar in sång och andra uppmickade instrument - så då skulle jag behöva ett par hyffsade lurar med så litet läckage att det inte stör inspelningen.

Gärna bra, självklart, men samtidigt helst inte för dyra. Kan vi hålla oss under 500:- vore det bra.

Tips mottages tacksamt!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: "Studiohörlurar" - tips tack!

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-12 10:35

Nattlorden skrev:Har så smått börjat pillra ihop en liten hemmastudio. Kommer ju att behöva lurar för medhörning när man spelar in sång och andra uppmickade instrument - så då skulle jag behöva ett par hyffsade lurar med så litet läckage att det inte stör inspelningen.

Gärna bra, självklart, men samtidigt helst inte för dyra. Kan vi hålla oss under 500:- vore det bra.

Tips mottages tacksamt!

AKG K271 Studio.

De kommer att uppfylla dina krav (de låter mest neutralt av dynamiska lurar idag, och är slutna). Kan även drivas ok av bärbara pryttlar.

Fast de kostar mer än din prislapp. Runt 1500 kr kan man nog hitta dem för. Tidigare "ord.-pris" eller egentligen ska de kosta 2195:-, i alla fall för några år sedan.

Personligen tycker jag att de är överlägsna Sennheiser HD600.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-12 10:40

P.S.

Jag glömde nämna att jag anser att hörlurar måste man provlyssna innan man köper! Anledningen är att hörlurar låter väldigt olika varandra och i princip ingen kan anses vara helt neutrala i klang och distorsion. Dessutom för man en förvängd ljudbild eftersom ljudet hamnar "inne" i huvudet. Lita heller inte på någon när någon skriver att "dessa lurar är jättebra/bäst/blabla", för det brukar oftast vara helt uppåt väggarna. Folk har i allmänhet inte erfarenhet av mer en ett litet fåtal olika lurar. Lita därför heller inte på mina råd! :wink: (ja eller du kan ju bedömma hur jag brukar ge råd i andra sammanhang i och för sig... och "bara" lyssningserfarnhet av ett fyrtiotal olika lurar i den finare prisklassen)

D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-12 11:02

AKG271s har enl uppgift slutat att tillverkas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-12 11:17

Okej, tack. Låter dock som overkill för användningsområdet - något som låter bättre än HD600 behöver man ju knappt för att kunna sjunga i takt med musiken. Räcker gott om de är på samma nivå som HD320 typ... fast inte låta lika mycket utåt.

1500 har jag ju inte betalat för mixerbordet, så att ge mer för lurar som bara skall användas vid sporadiska tillfällen. Nja...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-12 17:50

OT varning:

Nagref: Har de slutat tillverkats? Konstigt, jag beställde mina från tyskland för cirkus två dagar sedan... :wink:

/sverker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-12 18:01

Nattlorden skrev:Okej, tack. Låter dock som overkill för användningsområdet - något som låter bättre än HD600 behöver man ju knappt för att kunna sjunga i takt med musiken. Räcker gott om de är på samma nivå som HD320 typ... fast inte låta lika mycket utåt.

1500 har jag ju inte betalat för mixerbordet, så att ge mer för lurar som bara skall användas vid sporadiska tillfällen. Nja...

Prova Sennheiser HD202/212! Jag har inte hört just dessa, men väl HD 220 som inte verkar finnas längre. Jag skulle gissa att 212 är en liknande produkt. Priset är behagligt, väl under 500:-.

HD 220 är kanske ingen HD 600-killer, men Sennheiser är att lita på, även billiga modeller gör ett hyggligt jobb. Jag tror att någon av dessa modeller passar i din miljö. Enda riktiga bekymret med Sennheisers billiagare modeller är en överdriven basåtergivning. Jag gissar att målgruppen gillar så'nt.

[Edit] Vi närmare kontroll visade det sig att det var ett par HD 202 som fanns i huset. Ovanstående kommentarer gäller alltså HD 202.
Senast redigerad av PerStromgren 2006-07-12 20:30, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-07-12 20:01

perstromgren skrev:..men Sennheiser är att lita på, även billiga modeller gör ett hyggligt jobb.

Njaee.. Jag håller inte med alls. Jag ahr den uppfattningen att för att få nåt bra från Sennheiser lär man ofta upp i det dubbla mot vad lurar av andra tilverkare kostar. Köpte mina HD280 i ett stressköp, innan jag knappt visste vad ljud var, för 1300:-
Ljudet kändes alldeles för ljust och allmänt tillfixat, väldigt onaturligt, efter en tids lyssning. Farsans mycket billigare sony-lurar hade liknande ljud, liet mindre luft i ljudet bara, för halva priset.
De sennheiser jag hört som låtit bra har kostas 2000:- +

Jag köpte ett par skitbilliga beg. philips HP890 och är imponerad. Mycket bättre i ljudet och framförallt mycket bekvämare än sennheisrarna jag hade och för lite mer än en tredjedel av priset.
Nu finns inte 890 längre men det har kommit en efterföljare med samma ljud med lite hållbarare och obekvämare "båge" (?). Bör iallafall provlyssnas.

HP895, 569:- på onoff.
Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-12 20:38

-distortion- skrev:
perstromgren skrev:..men Sennheiser är att lita på, även billiga modeller gör ett hyggligt jobb.

Njaee.. Jag håller inte med alls. Jag ahr den uppfattningen att för att få nåt bra från Sennheiser lär man ofta upp i det dubbla mot vad lurar av andra tilverkare kostar. Köpte mina HD280 i ett stressköp, innan jag knappt visste vad ljud var, för 1300:-
Ljudet kändes alldeles för ljust och allmänt tillfixat, väldigt onaturligt, efter en tids lyssning.

Du har säkert rätt, hörlursljud är mycket subjektivt. I detta fall måste vi sätta in ljudet i sitt sammanhang: möjlighet till hög nivå utan att läcka. Det tror jag ett par Senn 202 fixar galant.

Philips hörlurar har jag inte träffat och ska inte kommentera.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-12 21:11

sverker skrev:OT varning:

Nagref: Har de slutat tillverkats? Konstigt, jag beställde mina från tyskland för cirkus två dagar sedan... :wink:

Finns inga att köpa i butiker i London öht och har enl uppgift slutat tillverkas. Men det finns ju naturligtvis lager...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-07-12 22:15

:evil: :evil: :evil:

Jepp, fanns inga att hitta här och flera butiker uppgav att 271orna inte var med i de senaste prislistorna från AKG.

Jag sitter nu förtretet med ett par lusiga DT100 istället. :?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-07-13 09:07

Naqref™ skrev:Finns inga att köpa i butiker i London öht och har enl uppgift slutat tillverkas. Men det finns ju naturligtvis lager...

Jag har ett litet lager (av AKG K 271 STUDIO) om det är någon som är intresserad.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-07-13 11:09

Sony 7506 är mycket vanliga och jag har två såna i min studio. Dom viker dessutom ihop sig väldigt elegant för ett par slutna studiolurar. Tror priset drar iväg uppåt tusenlappen dock.

Dom funkar också bra utanför kontrollerad inomhusmiljö. Han använt dom utomhus vintertid och de låter fortfarande bra. Bekväma att ha på sig längre stunder är dom också - och de hänger kvar rätt bra om man bara har på ena örat etc.

Sony har andra "professional" modeller som ser mer eller mindre imponerande ut. Alla jag provat (även dyrare) har låtit som ankskit.

Och man behöver framförallt inte ha en NAD 208 och pi60 i rummet för de ska låta bra ;:)

Nattlorden skrev:Har så smått börjat pillra ihop en liten hemmastudio. Kommer ju att behöva lurar för medhörning när man spelar in sång och andra uppmickade instrument - så då skulle jag behöva ett par hyffsade lurar med så litet läckage att det inte stör inspelningen.

Tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-07-14 01:02

Jag har ett par Sennheiser hd 497, som är bra. Tycker jag. De saknar kanske lite bastryck, men låter klart och rent. Tycker jag. De tillverkas inte längre men finns att köpa på många ställe fortfarande. Kostar 500-700 kr. Provlyssna. :D

Återgå till Köpråd