det här med import och moms igen..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

det här med import och moms igen..

Inläggav Pinnick » 2006-07-13 22:29

Om man siktat en prima vara låt säga i tyskland som man vill köpa. Blir det så när den anländer till sverige att tullen lägger på tullavgift på frakt + varuvärde + 25% moms? Har någon råkat ut för det? eller händer det sällan? Går det att spåra om varuvärdet sätts till 100 Euro eller nåt så man bara behöver betala småpengar i moms? :-)

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-13 23:00

Inom EU skall det inte vara ett problem. Det är säljande bolag som är ansvarigt för att betala rätt moms ;)

Utanför EU, Norge för att nämna ett exempel, så är det helt andra regler som gäller. Då tillkommer moms (25%) och evnt tull (typ 3% eller så).

Ett nedsatt pris, t.ex. fejkad faktura i deklartionen (det s.k. enhetsdokumentet som alltid skall bifogas vid export), är i sig ett sätt att sänka moms/tull, men tänk på att även försäkringsvärdet på försändelsen blir felaktig. Du tar en risk.

För övrigt så rekommenderar jag att samtliga affärer med Norge skall låtas bli, det är omöjligt att häva en sådan affär oberoende av säljarens påståenden.

Vidare så skall man vara medveten om att som privatperson är man inte mycket värd, mellan länder så är det företag till företag som gäller om man skall ha smidiga affärer (och det betalar man då en "premium" för).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-13 23:03

Tullen har inget att göra när det gäller legala transaktioner mellan EU-länder. Det är det som är en stor del av konceptet med EU. Jag har faktiskt svårt att förstå att folk inte fattar det så här mer än tio år efter omröstningen.

Moms ska betalas i det land man köper varan normalt. Fast säljer företaget över ett par hundra kkr till Sverige så ska de momsredovisa i Sverige och då gäller svensk moms. Men fortfarande är tullen inte inblandad... ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-13 23:24

BF, tack för utförligt svar.
Naqref, första träffen på google på just moms betalning vid import inom EU ledde mig till tullverket.se och där i all hast stod det att momsbetalning var/när/hur sköts av skatteverket vilket kanske verkar mer rimligt. Dock är det väl bara tullverket som har hand om min vara, vilka skulle kunna meddela skatteverket att varan inkommit och ålägga mig moms eller nåt. Fast det verkade ju inte vara fallet inom EU :oops: 8)

ja..nejmen vad härligt då ! :P
tackers!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-14 01:00

Varor som går över gränserna i EU passerar inte någon tullstation.
Varor som säljs av företag i utlandet till privatpersoner i Sverige momsbeskattas i det landet som säljande företaget ligger. Ingen moms eller tull läggs på vid gränsen. Dock kan en del företag i t.ex Tyskland redovisa priser utan moms, så man kan bli "lurad" ändå, när företaget lagt på tyska momsen och man ska betala. Kolla därför alltid om priset angivs inklusive eller exklusive moms.
Företag som exporterar och importerar skall redovisa något som heter "Intrastat" tror jag, till skattemyndigheterna, så att momsen kan justeras mellan länderna, men det är inget som privatköpare behöver veta något om.
Vid köp från Norge skall man be norska företaget sälja utan norska momsen, för tullposten i Sverige lägger sedan på svenska momsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-14 11:29

Måste ha blandat ihop nån gång när jag frågade om nåt från usa och kanada och kommit ihåg det som att det var från England :) (som nån snubbe skulle sätta värdet till jättelågt för att det skulle bli så lite moms och tullpåslag som möjligt)
hursomhelst tack alla igen.
>199W slutsteg på g.

naqref, kanske lite dåligt att inte fatta att det skulle bli tullfritt när man röstade för EU. Men eftersom man inte handlar mellan gränser så ofta så ere inget som blivit aktuellt att fundera över förrän nu. Det hade ju iofs varit bra att vetat nu dock :oops:

mvh
/Björn

Återgå till Köpråd