Frågor om Rotel..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Frågor om Rotel..

Inläggav Jara » 2006-07-24 17:11

Hej alla hifi-kunniga (och okunniga).

Jag har (nästan) bestämt mig för att köpa Rotel-prylar och undrar lite runt dessa...

Jag har tänkt skaffa mig en RA-1062, och då undrar jag om det sedan fungerar att haka på en RB-1080 för bi-ampning till högtalarna... Eller finns det bättre lösningar i samma prisklass?

Tänkte mig en integrerad i första hand därför att slutsteget måste vänta tills dess att jag får råd...

Alla svar välkomnas varmt.

Användarvisningsbild
Jara

Rotel..

Inläggav Jara » 2006-07-24 17:26

Tjena igen.

Prylar runt dessa Rotel-grejer kommer att vara:

"Ladugårdsdörrar De-Luxe" NHT 2.9
Pioneer PD-S06

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-24 17:55

Frågan är om du tjänar så värst mkt på att biampa, om du inte tänke dela de båda slutstegen aktivt. Slår du dig på aktiv delning så är rekommendationen att köra två identiska slutsteg. Då har du heller inget problem med stegens ev olika nivåer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jara

Samma igen..

Inläggav Jara » 2006-07-24 19:41

Måste ha en utförligare beskrivning av dig V8... Hur menar du när du säger dela? Menar du att jag skaffar mig dubbla RB-1080, eller? Vad förlorar jag på bi-amp? Är det bättre med försteg till RB:n istället för en integrerad (ex. RA-1062)?

Beskriv gärna den bästa lösningen utförligt och förståeligt för en mindre kunnig kille som jag.

Jag tänkte mig Ra-1062 till högfrekvenserna/mellanregister och 1 Rb-1080 till de låga. Är det fel?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-07-24 20:04

Jag skulle skippa den lille förstärkaren helt. Det kommer klart låta bäst om
du låter 1080 ta hand om hela uppgiften.

Eller köra på 2 st bryggkopplade 1080 :twisted:

Fast då är ju i och för sig frågan om det inte är lämpligare med ett 1090
direkt?

Som försteg skulle jag tittat på antingen en begagnad Denon 2105 (hembio
receiver med duktigt bra försteg) eller ett Holographic Audio försteg.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-24 20:17

Kan du inte tänka dig att skaffa ett rent försteg, samt ett 1070 istället? Sedan när du känner ett större effektbehov (samt kosing i kistan) skaffar du bara ett till - och vips har du 370W (eller vad det nu är) per kanal! :D

/J
admin

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-07-24 20:23

Jag tror att jag börjar hajja läget...

Fler tips och råd?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-24 20:26

Jara skrev:Jag tror att jag börjar hajja läget...

Fler tips och råd?

Det allmänna ifrån faktiskt.se*är "bi-wire och bi-amping har sällan något gott med sig"!

/J

*nästan så det kan kallas rumtegel!
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-24 20:46

Jara sök på "biamping" så lär din fråga besvaras

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-24 21:33

Jara:

Med aktiv delning så använder man ett aktivt filter, vilket till skillnad mot filtret i högtalaren delar av lågnivåsignalen i en högfrekvensdel och en lågfrekvensdel. Högtalarens passiva filter arbetar endast med den förstärkta signalen. Varje del förstärks var för sig av varsitt slutsteg. Är det identiska slutsteg så har de också exakt samma ingångskänslighet och man behöver inte matcha högfrekvensdelens nivå mot lågfrekvensdelens nivå. Jag är inte helt hundra på all teknisk bakgrund, men kortfattat så arbetar varje slutsteg i biampning helt i fullregister. Det spelar ingen roll vilket slags högtalarelement som är anslutet; förstärkaren "ser" bara en last och inte vilket frekvensområde det spelar. Med ett aktivt filter så matas slutsteget bara med den signal som är relevant.

Resultatet blir att man inte eldar för kråkorna med aktiv delning, man tar tillvara all den dynamik som slutsteget kan ge.

Sök som sagt på "biamping" på forumet. Det har skrivits om det förut av de som kan det bättre än jag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Köpråd