Brännare för vinyl -> CD

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Zamot

Brännare för vinyl -> CD

Inläggav Zamot » 2006-07-25 13:23

Jag håller på och kikar efter såna där till synes fiffiga apparater som bränner vinyler till CDR med bara lite knapptryck. Den enda jag kunnat hitta hittills är denna: http://www.hammacher.com/publish/71860. ... o=homepage
Har letat bland svenska nätbutiker men inte hittat, någon som vet någon som har? Jag skulle även vilja höra synpunkter från folk som använt sådana, är de nåt att ha?
Tacksam för svar / Tomas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-25 13:56

Jo det är trevligt att kunna bränna sina vinyler till CDR. Men jag föreslår hellre att du köper en vanlig stationär brännare alt. spelar in din vinyl direkt på din dators hårddisk. Det finns nämligen en stor nackdel när man spelar in en vinyl direkt på en CDR. Man får inte med några spårindikeringar..... dom måste sättas manuellt vilket kan göras enkelt med ett ljudprogram i datorn. När man gjord det så kan man bränna ut så många CDR skivor som man önskar. Jag själv brukar spela över vinylen till CDR sedan lyfter jag in skivan i mitt ljudprogram där jag redigerar bort all eventuella omstarter och knäppar från skivan och till sist indexerar jag (PQ kodering)skivan.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 14:06

Det brukar finnas gott om stationära cd-brännare (för cdr-audio-skivor) till billiga pengar på begagnatmarknaden. Folk tycker uppenbarligen att det är för arbetsamt att kopiera. Jag har själv ägt en Pioneer-brännare i ett par år och hittills bara använt den för att undersöka utstyrningen på köpta kompaktskivor. En bekant hade en Philips-brännare som fungerade bra. Som Nagrania skriver måste man antingen vakta på skivan och markera spår kontinuerligt, eller så får man använda sig av ett ljudredigeringsprogram. Utan att ha studerat den där kombi-apparaten du länkar till skulle jag ändå satsa på en hygglig vinylspelare med god pick-up samt en separat brännare. Om du ändå tänker göra dig jobbet med att kopiera musik som du antagligen är förtjust i kan det ju vara trevligt att ägna en tanke åt ljudkvaliteten också. Med en separat brännare kan du också spela in från andra källor.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-25 16:17

Skaffa en Alesis Masterlink9600 med inbyggd hårddisk om du kan tänka dig de pengarna. Spelar in på hårdisk och bränner. Redigerar osv.
Kan bränna vinyl i 96/24 om du har lust. På köpet får du en maskin som du kan spela in allt möjligt med. Radio etc.
Tar vanliga CD-R, vilket de vanliga stationära Audio-brännarna inte gör.
De tar ju bara speciella Audio-CDR, vilka kostar betydligt mer.

Kolla
http://www.alesis.com/product.php?id=4

Mvh

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-25 16:29

Tar vanliga CD-R, vilket de vanliga stationära Audio-brännarna inte gör.

Ja det beror ju förståss på vilken brännare man väljer. Jag har ju själv en HHB och den tar ja ju alla typer av CDR(RW). Alesis.... kan man bränna 24/96 på en vanlig CDR och sedan spela av en sådan skiva på nästan alla modern CD-spelare?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-25 17:49

Om "Alesis 24/96":
Nej, det kan man inte.

Woland:
Personligen ser jag inget som helst behov att spela av vinyl med bitdjup över 16 bitar, eftersom signal/brusförhållandet redan är långt sämre på vinyl. Högre samplingsfrekvens än 44,1 kHz bedömer jag också som helt onödigt, snarare en fördel att slippa HF-distorsionen som är allmänt förekommande från många MC-pickuper.

Vanlig audio-CD-r duger utmärkt för inspelning från vinyl.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-25 18:39

Johan_Lindroos skrev:Personligen ser jag inget som helst behov att spela av vinyl med bitdjup över 16 bitar, eftersom signal/brusförhållandet redan är långt sämre på vinyl.

Har liten annan åsikt här. Analoga media kan återge signaler som ligger under brusnivån, det kan inte digitala. Dvs med ett s/n på tex 80 db analogt så kan svagare signaler än -80dB fortfarande återges, om än inbäddat i brus. I ett digitalt system är det bara - tyst.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-25 18:55

Bill: Tänk på att ett ljud som ligger 20dB under brusnivån i praktiken är förlorat, det går inte att höra för att det överröstas. Dynamiken hos CD är bättre än hos Vinyl även om man räknar bort 20dB...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-25 19:57

Analoga media kan återge signaler som ligger under brusnivån, det kan inte digitala. Dvs med ett s/n på tex 80 db analogt så kan svagare signaler än -80dB fortfarande återges

Det här är en myt. För det första så har då jag aldrig stött på något inspelatljud(musik)+ som varit så svagt som -80dB för det andra så är det lätt att tro att nivån är läge än den i självaverket är..... nivån kanske ligger -50dB vilket är väldigt svagt. Vinylskivans grundbrus brukar vanligen ligga på -47dB ovägt. 16 eller 24 bitar innebär ju inte att man får ett S/N på -144dB som man kanske skulle kunna tro utan den största fördelen är väl att man kan utnyttja fler bitar för mycket svaga ljud.
+ På vissa test CD´n kan man ibland finna tonen 1KHz som dämpas i steg ner till -90dBf.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 08:08

Knoppen:

Jag ser heller inget behov att spela in vinyl på 96/24. Vill bara påpeka att möjligheten finns om någon skulle vilja.

Visst duger vanliga CD-R. Det gör ju ingen skillnad. Skulle aldrig tänka mig att använda något annat.

Mvh

Återgå till Köpråd