Mikrofoner

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Mikrofoner

Inläggav Dantax » 2006-07-27 23:44

Hej där ute (I cyberrymden)

Jag har läst lite på forumet om mikrofoner (för mätning) och Behringer nämns flitigt, liksom billiga varianter från Klas Ohlsson. Dock är det en tid sedan dessa inlägg, och jag undrar nu om någon har uppdaterade tips på en hygglig mätmikrofon för hemmamätningar. Jag är inte ute efter att göra referensmätningar för högtalare i 100 000kr klassen, utan bara något att stödja mina öron med. Oscilloskop+mikrofon stuket som någon ansåg var ett bra sätt att få en känsla för mätningar. Jag är väl medveten om att teori och praktik oftast är två olika ting... Jag är alltså ute efter en hygglig mikrofonkapsel som håller sig inom 1-2 dB mellan 50-20kHz, och finns att köpa i nutid för ett pris runt 100-400kr. Några tips på en sjysst mikrofonförstärkare att knåpa ihop själv vore också intressant!
Vad säger ni? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-28 11:25

Du hade kunnat använda sökfunktionen.... Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

Visst finns sådana på Musikbörsen! Behringer ECM-8000 är en sådan mikrofon. Har man lite större krav på noggrannhet köper man för ungefär samma pengar en kalbirerad EMM-8 från Ibf Akustik www.ibf-akustik.de .

Program för mätning finns det flera av t.ex. Svantes Tombstone. Finns också färdiga paket med mikrofon och program t.ex. ATB PC från Kirchner Elektronik http://www.kirchner-elektronik.de/shop (gå vidare på Messsysteme).

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-07-28 19:58

Du har rätt, skall komma ihåg att det finns en sökfunktion. :oops:

När det gäller ECM-8000, så trodde jag att den var ganska mycket dyrare än 100-400kr? Dessutom så kräver den tydligen någon form av speciell förförstärkare/ mikrofonförstärkare, eller?

Del två av min förfrågan gällde DIY mikrofonförstärkare och inte mätprogram...

Jag såg tidigare ett inlägg någonstans på forumet där man pratade om Clas Ohlssons "mygga" och att den var billig (under 100-lappen) och bra. Stod dock inte vad den igentligen hette, någon som vet något om detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-29 17:51

Nja, 50-20k inom 1-2 dB är svårt överhuvudtaget. Har själv några kapslar från Panasonic, WM-60. Numera utgångna men det finns liknande (WM-61) att köpa från t.ex. Svalander. Finns den information du söker på bl.a. http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic.

Panasonic WM-60 har för övrigt använts i Behringer ECM-8000 och Ibf Akustik EMM-8 (kan fås med kalibreringskurva 20-20k inom 0.5 dB). Är du intresserad av hur diverse kapslar/mikrofoner mäter kan du kolla här: http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html.

ATB PC tycker jag verkar vara en bra lösning till små pengar.

Återgå till Köpråd