Utvärdering av stereoslutsteg Advance Acoustics MAA-405

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Utvärdering av stereoslutsteg Advance Acoustics MAA-405

Inläggav MichaelG » 2006-08-22 12:37

Det hela började med en tråd (som jag tror Ingvar Öhman skapade) som handlade om vad som är tillräcklig förstärkareffekt. Jag har haft min QUAD 405:2 (med vissa modifieringar) sedan slutet av -80-talet och aldrig reflekterat över huruvida effekten var tillräcklig eller inte. Jag har aldrig haft behov av att ”dra på för fullt” och har därmed antagit att effekten räckt.

Efter ovan nämnda tråd (och några till senare) har jag emellertid blivit uppmärksam på att dynamiska förlopp inte hanteras fullt tillfredsställande i min anläggning. Särskilt om man försöker spela akustisk musik på ”naturtrogen” lyssningsnivå, låter det litet ansträngt och komprimerat. Mina högtalare (QLN Reference) har jag hört spelas riktigt starkt och rent i andra sammanhang, så det är nog primärt inte här felet finns. De har en hyfsad känslighet (91 db) men är krävande för förstärkaren då impedansen faller under 4 ohm. Flera personer jag pratat med har dock vittnat om att QUAD-förstärkaren inte är något dynamiskt monster. Den är inte heller så pigg på allt för låga impedanser.

Alltså skall jag skaffa mig ett nytt slutsteg! Min budget för detta var begränsad till max 10.000 kr. Vilket gjorde att jag främst inriktade mig på begagnatmarknaden.

Som den trogne Faktiskt-medlem jag är, börjar jag så leta efter begagnade NAD 208 o Rotel 1080/1090. Men de få exemplar jag fann var sålda innan jag hann säga flasklock! Då får jag leta bland andra begagnade (eller nya?) steg!

Mitt sökande i olika hifibutiker blev något deprimerande. :cry:

- Begagnade slutsteg finns knappt i någon butik. Undantag är svindyra, eller riktigt gamla suspekta saker. (Kanske är de bra, men jag vågar inte chansa.)
- I några butiker säljer de inga stereoslutsteg alls. Bara hembioförstärkare.
- I några butiker uppger man att stereoslutsteg som är bra kostar från 20.000 kr och uppåt!

Smått desperat (nåja) börjar jag överväga Behringers studioslutsteg för några få tusenlappar, men känner mig tveksam till om det kommer att bli så mycket bättre än vad jag redan har. Men så kommer jag till en butik där innehavaren rekommenderar ett franskt/kinesiskt slutsteg; Advance Acoustics MAA-405. Priset är det facila 6.500 kr för ett 19 kg tungt steg som specar 150 w/8 ohm och 260 w/4 ohm.

Jag letar på Internet och finner flera olika recensioner av steget. Samtliga är mer eller mindre lyriska över förhållandet pris/prestanda. Kommentarer som (fritt översatt) ”Även om den varit avsevärt dyrare, så skulle det egentligen inte finnas något att anmärka på” ”Den dynamiska förmågan är i sanning inget mindre än imponerande” ”Den spelar med en finess och pondus som man normalt endast finner betydligt högre upp på prisstegen” ”Den är en utmärkt partner till neutrala eller något varma högtalare. Analytiska högtalare behöver däremot något svulstigare för att blomma ut” gör att jag blir rejält intresserad.

Så köper jag då steget under förutsättning att ”om du inte blir nöjd, så löser vi det på ett bra sätt”.

Exteriör

Steget är alltså stort och rejält. Nära halvmetern på såväl bredden som djupet (44 respektive 43 cm). Och 15 cm på höjden. Vikten på 19 kg inger förtroende. Framsidan består av en kraftig borstad aluminiumfront som till stor del täcks av ett par rejäla VU-metrar. Dessa, tillsammans med Advancelogon, lyser kraftigt blått när steget är på. Mitt på fronten finns standbyknappen. Baksidan innehåller ett par rejäla högtalarterminaler, balanserade och obalanserade ingångar, 1,5 v triggeringång, nätbrunn och en strömbrytare. Allting känns rejält och väldimensionerat.

Teknik/data

Detta är inte min mammas gata, så jag reserverar mig för eventuella missar när jag citerar olika tester. Invändigt finns bland annat en 700VA trafo och kondensatorer på tillsammans 60.000 mikroFarad. De olika sektionerna som vänster och höger kanal, strömförsörjningen och VU-metrarna är strikt åtskilda i separata ”rum”. Snyggt och välordnat. Allt detta tillsammans med de rejäla kylflänsarna döljs under det ventilerade locket. Tekniska data uppges till: 150 W/8 ohm 260 W/4 ohm i klass AB respektive 40W/60W i klass A. Distorsion <0,03%, kanalseparation >90 dB, signalbrusförhållande >100 dB, frekvensgång 10-100.000 Hz (+1/-3 dB).

Funktion

Så kopplar jag då in steget och lägger på en skiva. Jag blev rekommenderad att spela in steget ett antal timmar och det visar sig vara en bra rekommendation. Till att börja med låter det tunt i basen. Diskanten är påfallande riklig. Jag sätter mig framför datorn och arbetar med musik på i bakgrunden. Det låter fortfarande påfallande tunt och överdrivet ”luftigt”.

Efter ett par timmar reagerar jag över att det börjar låta OK. Det är också den tid förstärkaren behövde på sig för att bli varm. Rejält varm! (60 grader hade man uppmätt i ett test.) Musiken presenteras med mer kropp och pondus och den överdrivna ”luftigheten” har försvunnit. S-ljud är dock fortfarande något överbetonade. Första eftermiddagen/kvällen spelar jag c:a 4 timmar.

Efter några dagar (kanske 10-15 timmars spelande) noterar jag att allt har fallit på plats. Det låter förbluffande bra om musiken. Jag var visserligen nöjd med min QUAD, men den hade förutom transientproblemen även en liten, men märkbar, färgning i form av ett litet ”värmetillskott” i klangen. AA-steget är befriat från sådant värmetillskott såvitt jag kan bedöma. Steget verkar också ha (nästan - det är ju trots allt ingen 208 :wink: ) obegränsad dynamisk förmåga. Röster låter påfallande neutrala och ”naturliga” och stråkinstrument som exempelvis violin och cello återges med det speciella ”bett” i klangen som är så svårt för anläggningar att återge. Såväl slagverk (alltifrån tingeltangel till stortrumma) som bleckblås presenteras på ett naturtroget sätt. Det låter inte "hifi" - det låter (nästan) som på riktigt!

Även om det tog en viss tid att spela in steget (litet spännande med tanke på andra diskussioner här om inspelning av elektronik…), så presterar den nu fullt direkt när man sätter på den med standbyknappen. Möjligen om den behöver någon minut på sig, men skillnaden är så liten så den kan lika gärna vara inbillad.

Jag har ännu inte testat steget (eller min anläggning i övrigt) med modern elektronisk musik, så här har jag ingen aning om hur det presterar. Men i övrigt presterar den helt enligt, eller över, förväntan.

Några tillkortakommanden då? När steget är på hörs ett svagt surrande när man håller örat nära högtalaren. Surret är oberoende av volymen på försteget. Surret är emellertid så svagt att det är ohörbart någon meter ifrån. Den medföljande bruksanvisningen var inte bara synnerligen kortfattad och knapphändig. Den var dessutom enbart författad på franska! Steget blir väldigt varmt. Designen är inte heller min tekopp. Stor blaffig blått lysande front tilltalar mig inte. Annars har jag inget negativt att anföra.

Sammanfattning

Advance Acoustics MAA-405 är en synnerligen trevlig bekantskap. Den gör vad den skall och gör det bra! Den har tillräckligt med kraft och ackuratess för att kunna presentera även komplicerade akustiska förlopp på ett avslappnat och naturtroget sätt. Den sticker inte ut i något register, utan klangen uppfattar jag som homogen och neutral. För sitt pris måste den betraktas som ett fynd!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 12:50

Mycket intressant tråd, MichaelG! Själv är jag i samma läge som du (om än kanske litet tidigare i resonemanget). Sitter med en 2x60 W Cyrus + ett par nya pi60 och har redan litet funderingar på hur många watt man egentligen behöver. :roll:

Hur stark var din QUAD? Har du jämfört dem sida vid sida?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-22 14:26

Hej, min QUAD var specad till drygt 100 W/8 ohm och litet till i 4 ohm. Den är emellertid moddad och jag vet inte hur det påverkar uteffekten.

Jag har inte jämfört dem "sida vid sida". Dock kunde jag aldrig spela så högt som jag ville på dynamisk musik utan att det lät litet ansträngt (komprimerat) i transienterna. Det slutade alltid med att jag drog ner volymen något. Hellre för svagt än för komprimerat. Med det nya steget har jag inte upplevt detta.

Vad som är underligt (men som säkert som allt annat har sin naturliga förklaring) är att vare sig min 35 w NAD-förstärkare, min 80 w Rotel-förstärkare, eller mitt 100+ QUAD-slutsteg klarade att spela så starkt som jag ville på akustisk musik.

När jag nu spelar så högt jag vill, så slår VU-mätarna upp mot 1/2 w! Varför räckte inte de 35, 80, respektive 100+ watten till? Kan det vara så att mätarna är så långsamma så att transienterna i själva verket kräver avsevärt mycket mer än den 1/2 watt som registreras? Eller...?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-22 14:57

steget är väldigt snyggt, även jag har slagit ett öga åt detta men tyckte det va lite för klent tyvärr....

Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 15:36

MichaelG: Vad har du för försteg resp. signalkälla?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-22 17:05

Kan rekommendera:

Vincent

Eller:

Vincent

Har själv ett sådant par som jag är mycket nöjd med. Nedan!

Kan man finna för ca 15000:-/par begagnat.

:arrow: SP-991

Mycket neutrala och framförallt strömstarka! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 17:46

Nefilim skrev:framförallt strömstarka!

Du menar "strömslukande"? :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 17:53

Nefilim skrev:Kan rekommendera:
Vincent

Mycket neutrala och framförallt strömstarka! :)

Intressant. Med "strömstarka", menar du "kan ge hög kontinuerlig effekt i låga impedanser", eller "kan ge hög momentan effekt", eller något annat?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-22 18:34

Hetsporren skrev:MichaelG: Vad har du för försteg resp. signalkälla?

Försteget är ett ganska uppdaterat Harmony Design PRE 906, CD-spelaren är en Arcam CD62, skivspelaren är en Thorens TD 166 Mkll med Goldring pickup och radion är en förvånansvärt vital gammal Luxortuner.

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 18:39

MichaelG skrev:
Hetsporren skrev:MichaelG: Vad har du för försteg resp. signalkälla?

Försteget är ett ganska uppdaterat Harmony Design PRE 906

OK! Kör du semiballat mellan för- och slutsteg?
AA-steget har väl inga XLR-ingångar, liksom...

PS: Du har PM.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-08-22 19:31

Joho! :)
Bild

Större bild.
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Advanceacoustic/Graphics/maa405_b.jpg

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 19:37

robertzimmerman skrev:

Joho! :)

- Aha, coolt! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-23 07:06

MichaelG skrev:Hej, min QUAD var specad till drygt 100 W/8 ohm och litet till i 4 ohm. Den är emellertid moddad och jag vet inte hur det påverkar uteffekten.

Dessvärre är många modifieringar av Quad 405 / 405-2 mera av det "estetiska" slaget, t.ex. är dyra komponenter inslängda. Sänkt förstärkning i ingångssteget ger bättre dynamik. Antar att du har en Stridbeck-modifierad Quad. Keith Snook's och Bernd Ludwig's modifieringar är nog de mest genomtänkta. Modifiering ger oftast ingen effektökning om man nu inte har lagt in flera sluttransistorer (4 st hos Ludwig eller 6 st hos Audio Linear).

[/quote]När jag nu spelar så högt jag vill, så slår VU-mätarna upp mot 1/2 w! Varför räckte inte de 35, 80, respektive 100+ watten till? Kan det vara så att mätarna är så långsamma så att transienterna i själva verket kräver avsevärt mycket mer än den 1/2 watt som registreras? Eller...?

Hälsn. Michael[/quote]

Nja, mätarna hänger förmodligen inte med. Är kanske just VU-mätare och inte toppvärdeskännande. En äldre förstärkare som hade snabba mätare var Yamaha B-2 (om minnet inte sviker) och de visade lätt 50-100W vid pådrag.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-23 08:14

Roger; QUADen är köpt färdigmoddad av Stridbeck D.Ä. från början. Vid ett par tillfällen har Stridbeck D.Y. gjort smärre ingrepp också. Han förklarade vad som gjordes och varför men även om jag (mot förmodan) förstod det då, så minns jag inget av det nu. Jag har emellertid varit nöjd med resultatet.

Om VU-metrarna inte är toppvärdekännande, så förklarar det saken!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-23 09:34

Vincent - SP 331 som du rekomenderar överst Nefilim, är allt annat är neutralt enligt ägare av den som jag har pratat med :wink:

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-23 11:18

Nej jag skulle inte klassa Sp331 som neutrala (jag har ägt 2 st).
Men de spelar finfint ändå. Mycket njutbart i min förra hemmabio (H/K + SP331 + Wharfedale Diamond 8.4). Stoooor ljudbild som passade hemmabion.

Mvh Magnus Eriksson

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-23 15:28

FBK skrev:Vincent - SP 331 som du rekomenderar överst Nefilim, är allt annat är neutralt enligt ägare av den som jag har pratat med :wink:

Min åsikt gällde SP-991. Det framgick kanske inte tydligt i mitt inlägg.

Vad jag menar med neutral, är att jag inte upplever något som sticker ut eller saknas!

Hur det ligger till med strömstyrkan definitionsmässigt vet jag inte, men i en effektkubmätning gav dessa block drygt 200A!

Dessutom har dom en kraft och kontroll som slår mycket. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-23 19:49

Med all respekt - nu är detta inte en Vincenttråd...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2006-08-23 20:53

MichaelG skrev:Om VU-metrarna inte är toppvärdekännande, så förklarar det saken!

En VU-mätare visar medelvärdet på signalen under en period av 300ms, en ppm-mätare visar medelvärdet under en period av 10ms.

(Läste lite om VU-mätare i helgen eftersom min nyinköpta Revox A77 MK4 har fel på en av sina.)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-08-23 21:55

Undrar om XTZ kommer att släppa en variant av detta slutsteg?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-24 07:38

postpunk skrev:
MichaelG skrev:Om VU-metrarna inte är toppvärdekännande, så förklarar det saken!

En VU-mätare visar medelvärdet på signalen under en period av 300ms, en ppm-mätare visar medelvärdet under en period av 10ms.

(Läste lite om VU-mätare i helgen eftersom min nyinköpta Revox A77 MK4 har fel på en av sina.)

Fast det finns ännu snabbare instrument, 10 ms är någon gammal norm. Det verkliga toppvärdet inträffar förmodligen under kortare tidsförlopp än så. I digitala kedjor gäller det att undvika överstyrning på ett annat sätt än i tidigare analoga system (t.ex. bandspelare).

Själv har jag räknat ut vilken maximal effekt jag gör åt med och den var lägre än jag trodde. Utgick ifrån CD-spelarens maximala utnivå (2 V). Stoppade i en CD med fullutstyrning (sinus) och lät signalen gå vidare genom anläggningen utan slutsteg/högtalare anslutna. Mätte sedan vilken nivå jag hade efter volymkontrollen (ingen förstärkning i försteget), ställd i det läge som ger min absoluta maxnivå, ut kom 0.4 V. Den nivån in i slutsteget ger 11.32 V ut, motsvarar 16 W i 8 Ohm sinus eller det dubbla som toppvärde (för 4 Ohm blir det dubbelt mot 8 Ohm). Har högtalarna konstig impedanskurva (som den där QLN från tidigt 80-tal) kan det bli helt andra effekter! Förmodligen är det många som gör åt med mindre effekt än de tror. Inte minst då många av dagens sönderkomprimerade fonogram är onjutbara att lyssna på vid den ljudnivå jag kan uppnå med min anläggning i exemplet ovan. Då räcker det kanske med 1-2 W?

Återgå till Köpråd