Kommersiell högtalare i björkfanér?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maan8517

Kommersiell högtalare i björkfanér?

Inläggav maan8517 » 2005-07-06 23:44

Hej,

jag undrar om någon känner till några vettiga golvhögtalare i björkfanér (eller lönn kanske) som är värd att åka och provlyssna på?

Jag har lyssnat på B&W CM4 och Dynaudio 122. Jag ska försöka komma iväg och lyssna på Audiovector K3/Mi3 också inom kort. CM4 lät bra och brukar kosta ungefär 7k begagnat så dessa är en het kandidat men jag känner att jag skulle vilja lyssna på lite mer innan jag bestämmer mig.

Min budget är absolut max 20k men helst skulle jag vilja betala mindre än 10k, eller helst vill jag ha dem gratis. I vilket fall hade jag tänkt att behålla dem jättelänge och har inga hemmabioplaner för tillfället.

Mitt vardagsrum är normalstort på 4*5 meter (ungefär).

Alternativet är kanske att jag åker iväg till Öhman och lyssnar så kanske jag har ett par pi60 till 2008 och får lyssna på hörlurar tills dess?

Jag funderar på att köpa en hemmabioreciever till (Denon 2105 kanske).

Med vänliga hälsningar

Mattias

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-07 00:06

Köp ett par piP att ha sålänge, medan du väntar på pi60! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-07 10:35

Jo, jag har funderat på det. Man kan väl ha piP till datorn sedan när pi60 kommer? Men en piP i björkfanér har väl också lite väntetid även om man skruvar ihop den själv?

Känner någon till någon vettig högtalare som går att köpa direkt?

Är det så att de flesta tycker att piP/pi60 mm är så oerhört mycket bättre att en golvare i 10-20k klassen inte kan jämföra sig?

/Mattias

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-07-07 19:01

maan8517 skrev:Jo, jag har funderat på det. Man kan väl ha piP till datorn sedan när pi60 kommer? Men en piP i björkfanér har väl också lite väntetid även om man skruvar ihop den själv?

Känner någon till någon vettig högtalare som går att köpa direkt?

Är det så att de flesta tycker att piP/pi60 mm är så oerhört mycket bättre att en golvare i 10-20k klassen inte kan jämföra sig?

/Mattias

Jag tycker så, men det är min åsikt.

Har själv piP och har svårt att föreställa mig vad högtalare som
kostar flerfaldigt skulle göra för dramatisk skillnad.
Har ändå vid flertalet tillfällen lyssnat till högtalare som kostar
i runda slängar 100 tusen kronor under ordnade (läs utan störande
moment) former.
piP låter inte sämre än någon utav de högtalarna.
Den låter heller inte sämre än pi60, tycker jag, dock så når den
inte lika djupt i basen och saknar kanske lite av rumsinformation
som pi60 så oerhört bra förmedlar.

skulle jag vara du så skulle jag gjort såhär om jag hade haft 20 kkr
att spendera valfritt.
Köp ett par piP till att börja med för 4-5 kkr.
Lägg sedan i alla fall 10 kkr på att akustik-behandla ditt lyssnings-
rum. Resterande 5000 kr räcker ju till en 2105:a 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-07 21:45

dawen skrev:Köp ett par piP att ha sålänge, medan du väntar på pi60! :)

Prova gärna andra högtalare också :D Ino högtalarna är inte allsmäktiga. :wink: Det finns andra också
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-07 22:00

mats skrev:
dawen skrev:Köp ett par piP att ha sålänge, medan du väntar på pi60! :)

Prova gärna andra högtalare också :D Ino högtalarna är inte allsmäktiga. :wink: Det finns andra också

Finns det :?: :roll:

:lol: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-07 22:51

-Mats, det var liksom de där andra högtalarna jag frågade efter, har du några förslag?

-Wolfie, piP+2105+rumsakustik verkar klart vara den populäraste investeringen här. Nu kan jag inte så mycket om rumsakustik och bor i hyresrätt vad bör man göra? (Kanske måste man hyra nån som vet vad man ska göra eller?)

Men jag ska lyssna på piP inom en månad så jag får se då om de är värda att vänta på eller om jag ska försöka mig på att fanéra själv. Är det någon här som försökt fanéra piP pi60 och misslyckats/lyckats och vill berätta om det?

Men som sagt förslag på kommersiella högtalare man kan köpa nytt/begagnat och som man kan provlyssna nånstans vore bra. Björk/lönn, riktigt fanér och <20k är kravspecen för att jag ska vilja provlyssna.

/Mattias

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-07 23:05

Vad är det egentligen för vits med att söka efter andra märken? Det är väl bättre att söka efter bättre högtalare? :roll:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-07-07 23:12

piP är säkert en jättebra högtalare men innan du bestämmer dig tycker jag du ska låna hem lite olika varianter och testa vad som passar hos dig.

Lyssna hemma hos IÖ låter säkert bra men det är inte hemma hos honom högtalarna ska stå när du köpt dom.....

Edit: hmm..det va ju inga förslag på modeller eller märken jag kom med och det var ju det du ville ha...sorry..

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-07 23:40

Det kanske helt enkelt inte finns så många som går att köpa färdiga helt enkelt? cm4 var slutsåld och tagen ur produktion så den får jag hitta begagnad isåfall. b&w 700 serie är lite i dyraste laget men jag ska nog lyssna på 704 iallafall. Audiovector Mi3/K3 ska jag lyssna på också. Är det allt som finns?

Finns det andra bolag som fanérar efter kundens önskemål? Finns engelholmaudios duo i björkfanér? Jag vet att carlsson oa58 finns i björk (för 3000 extra) men jag trivdes inte med den.

-Dawen, jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Att när jag lyssnat på piP kommer jag inte bry mig om andra märken? Jag letar liksom efter ett par högtalare oavsett märke som man kan trivas med att lyssna till med bivillkor enligt ovan.

/Mattias

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-08 12:14

maan8517 skrev:-Mats, det var liksom de där andra högtalarna jag frågade efter, har du några förslag?

-Wolfie, piP+2105+rumsakustik verkar klart vara den populäraste investeringen här. Nu kan jag inte så mycket om rumsakustik och bor i hyresrätt vad bör man göra? (Kanske måste man hyra nån som vet vad man ska göra eller?)

Men jag ska lyssna på piP inom en månad så jag får se då om de är värda att vänta på eller om jag ska försöka mig på att fanéra själv. Är det någon här som försökt fanéra piP pi60 och misslyckats/lyckats och vill berätta om det?

Men som sagt förslag på kommersiella högtalare man kan köpa nytt/begagnat och som man kan provlyssna nånstans vore bra. Björk/lönn, riktigt fanér och <20k är kravspecen för att jag ska vilja provlyssna.

/Mattias

Det var Phonars monitor II s för 7000 kr. Jag trodde de fanns i björk men jag hade fel. Men när jag hörde dom i Ängelholm så slog de Pip (som också är mycket bra, hörde Pipen hos Nattlorden). Creative audio säljer dom

http://www.creative-audio.se/prislistor/phonar.htm
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-08 12:16

dawen skrev:Vad är det egentligen för vits med att söka efter andra märken? Det är väl bättre att söka efter bättre högtalare? :roll:

Jo men som du vet så finns det annat som är minst lika bra eller bättre, eller sämre. Ino och Nad 208 är inte allsmäktiga. 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-08 20:51

Kan du inte de tio budorden Mats? Du skall icke vanhelga Ino din guds namn! 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-09 14:30

dawen skrev:Kan du inte de tio budorden Mats? Du skall icke vanhelga Ino din guds namn! 8)

Inget fel på PIp, tvärtom, men jag menar det finns högtalare som är minst lika bra eller bättre och som kostar ungefär lika.

Det är väl tur att vi har olika smak, annars hade det varit en tråkig värld :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-10 01:10

Amphion Xenon är helt klart värda en provlyssning. De låter mycket "rent och klart". Stort frekvensomfång, kanske saknas något under 30 Hz dock. Man kan spela hyfsat starkt på dem också utan att de kroknar. Förutom att de låter mycket bra, presterar de också bra mätmässigt, vilket är ovanligt hos högtalare. De finns i både björk och svart ask. Har som en av mycket få högtalare potential att återge ljudbild på ett trovärdigt sätt (uppenbarligen är de sinsemellan mycket faslika, och verkar även ha lagom direktivitet). Jag måste tillstå att jag hiottills bara lyssnat på dem subjektivt ett antal gånger. Amphion har även billigare bokhögtalarmodeller. Xenon kostar runt 27 - 30 tusen kronor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 02:06

Givna högtalare att avlyssna är B&W 802 och B&W 801.

Om man vill lyssna på andra goda högtalare, som dock dekodar på lite annorlunda sätt, är Quad ESL ätt givet tips, liksom förstås Carlssonhögtalarna.

Det finns förstås många fler som kan vara av intresse att lyssna noga till innan man bestämmer sig.

Mitt tips är att lyssna på så många olika högtalare man kan innan man väljer. Ett annat tips är att akta sig för alla högtalare som uppvisar lätt hörbara karaktärer. Även om man kan tycka att de låter attraktivt initialt är det inte säkert att man kommer att uppleva det på samma sätt i längden...

Min inställning är i övrigt att världen är stor, så det finns plats för en massa olika idéer, och även om vissa av dem är vansinniga i mina öron kanske någon annan gillar dem? En värld utan valmöjligheter vore förskräcklig.

En sak kommer jag aldrig att vänja mig vid dock, nämligen att majoriteten av dem som är negativt (eller måttligt positivt) inställda till mina högtalare, INTE har varit hos mig och lyssnat på dem! Häpnadsväckande nog har de flesta av dem inte hört dem överhuvudtaget! Varför har man åsikter då?

Mina generella råd till alla är därför:
Tag inte ställning till saker ni inte har undersökt.
Välj inte bort högtalare (eller annat) bara för att jag eller någon annan inte är övertygade om deras förträfflighet.
Undvik alla tumregler - lyssna till råd från andra, men lyd dem inte blint.
Sök kunskap själva och,
Välj klokt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-11 22:56

Hej,

tack för tipsen. B&W 801 ska jag försöka lyssna på som referens om jag hinner (de är för dyra och fel träslag). Jag ska ju även förbi och lyssna på dina högtalare i augusti...

Amphion verkar bra. Klart i överkant på priset dock... Ska försöka lyssna på dessa och Mi3 i nästa helg. (Ljudmakarn hade båda). Där fanns också en högtalare som hette Naim arriva den var rätt i träslag iallafall men vad är poängen med den lutande baffeln? Vad är poängen/nackdelen med det?

/Mattias

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-13 13:30

Hej igen,

såg Quad 21L/22L i Hifi & Musik. De såg bra ut och var inte så dyra heller. Har någon här lyssnat på dessa?

Intressant är också att jag sätter högre tilltro till ett forum på internet än en facktidskrift när det gäller omdömen på produkter...

mvh
/Mattias

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-13 13:43

Engelholm Audio - Duo kommer att återkallas för att byta diskant.
I övrigt är det precis så som på bilden.

Bild
Listpris på 13'900kr per par, möjlig att få i björk (äkta trä, inget faner).

Lite mer info på http://www.engelholmaudio.com/index2.htm under HÖGTALARE.

Provlyssning rekommenderas. Finns i Blekinge.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2005-07-13 14:21

Hej EngelholmAudio,

vad är det för ny diskant? Det är en Vifa XT25 på bilden va?

/Mattias

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-13 14:25

maan8517 skrev:Hej EngelholmAudio,
vad är det för ny diskant? Det är en Vifa XT25 på bilden va?
/Mattias
Hejsan,

Den nya diskanten är en dåldis från Vifa. Det stämmer att det är XT25'an i nuvarande men den är så kass att jag skäms för att nånsin satt in den i nån högtalare.

Dom första testerna med nya diskanten ger mycket bättre diskant både mätmässigt men även vid sida-vid-sida-jämförelse.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-07-13 15:50

Ett annat tips på högtalarmärke, som jag tycker låter väldigt bra,
är Respons (som är tillverkade och konstruerade här i Sverige).

Se www.responsloudspeakers.com

Vet att det ibland går att få tag på begagnade högtalare av
modellen Grand för runt 20 tusen kr.
De växer dock inte på träd... Dock något vanligare att man hittar
begagnade exemplar i Norge... 8O

Frågan är dock om de finns att få tag på i björk.
Låter mycket bra gör de i alla fall (i mina öron).

Har för mig att LTS har testat dessa högtalare någon gång :?:

(men varför betala över 50 tusen kr för en högtalare när man får
en högtalare för under 20 tusen kr som dessutom låter mycket
bättre hos en på detta forumet väldigt känd högtalar tillverkare) :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-08-26 22:25

Hej maan8517

Hur gick det, vilken högtalare valde du?

Christer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-27 19:59

Vad är det egentligen för vits med att söka efter andra märken? Det är väl bättre att söka efter bättre högtalare?

Det finns något som heter ljudsmak också dawen, om du inte visste det 8)

Återgå till Köpråd