Förstärkare till piP - Denon, Panasonic eller Marantz?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rakad_apa

Förstärkare till piP - Denon, Panasonic eller Marantz?

Inläggav rakad_apa » 2006-08-28 12:28

hej! har efter två års längtande äntligen fixat stålar till - och lägenhet som motiverar - ett stereosystem dyrare än tusenlappen. har efter en hel del runtläsande här på Faktiskt i stort sett beslutat mig för att använda mig av ett par piP som högtalare. i stort, men vi återkommer till det senare...

mitt största huvudbry just nu är dock vad jag ska driva dessa piP med. siktar på ett icke förhandlingsbart pris under 3500. här på Faktiskt verkar ju Denon 190x-210x vara favoriter, men jag upptäckte under gårdagens googlande (jag satt, på fullt allvar, i 6 timmar och läste om olika förstärkare) att det fanns två alternativ som verkade intressanta. dels har vi den i Sverige ganska okända digitala förstärkaren, som fått väldigt mycket beröm i de trådar jag hittat, och verkar spännande just för att den är digital:

Panasonic SA-XR55 (runt 3500 kr NY)
Produktinfo, minhembio: http://www.minhembio.com/produkt/45672
Audiogonrecension: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ramps&1155692122&read&3&zzlAngaria&&
Head-Firecension: http://www4.head-fi.org/forums/showpost.php?p=2103010&postcount=36

och sedan

Marantz 4600 (runt 3000 kr NY)
Produktinfo, minhembio: http://www.minhembio.com/produkt/64020

..hittade tyvärr inga recensioner som kändes relevanta på den.

naturligtvis vore det bästa om jag kunde lyssna på dessa tre med piP inkopplad, men det är av förståeliga skäl ganska svårt att få till stånd; därför tänkte jag istället gå på hörsägen. det är ju nästan lika bra som sanning! känner också att jag här kan få ett mer balanserat svar än att "X spöar Y och har grymt fet bas". så, någon som hört någondera och kan ge insikter?

eftersom jag kommer att använda digitala ingångarna i förstärkaren och funderar på att så småningom bygga ut till surround så är jag vänligt men bestämt inte intresserad av stereoförstärkare.

Fråga två raserar fråga 1 lite, men det är så att jag har börjat fundera lite på hur högt piP spelar. jag vill inte bli vräkt eller uppleva pervers bas, men jag vill kunna känna såväl som höra musiken högt, klart och tydligt. funderar därför på om piP i ett rum på ca: 30m2 kommer upp i sådana volymer? bra ljud är självklart primärt, men klarar inte piP att spela högt (HÖGT behövs inte) så kanske jag ska klara mig med AP Black Diamond v.2 (som sägs vara helt OK och dessutom finns billigt begagnat) tills jag får råd med pi60 eller andra större, bättre högtalare? (ledsen om jag upprepar gammal fråga, men jag tänkte passa på när jag ändå postar ett inlägg).

sen vet jag mycket väl att jag egentligen borde åka och lyssna på piP, men jag litar rätt mycket på de goda recensioner piP fått, jag orkar inte vänta på att få provlyssna, och jag är INTE basfetischist - gillar mina Beyerdynamic DT-880 och de beskrivs sällan som varma och goa...

Alla sorters svar (men helst trevliga, snabba och hjälpsamma) mottages tacksamt, har en Denon 1906 på G på ebay (3000 SEK) men den går snart ut, skulle gärna kunna bestämma mig innan dess...

Mvh
Emil

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-08-28 13:28

Klass D står inte högt i kurs på detta forum pga halvdan diskantåtergivning (sök om du vill veta mer).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-28 14:16

Är ett ganska tänjbart begrepp att spela "högt och klart". Vad är "högt"? Ju lägre förvrängning högtalaren har desto högre tenderar man att spela. Beror förstås mycket på vilket material man vill återge. Dagens dynamiskt hopklämda pop-/schlagerlåtar kräver inget högspelande alls för att höras. När det gäller piP bör de placeras mot en dämpad vägg för att spela bra. Långt ute på golvet urholkas basen en del och då bör man nog komplettera med basmoduler. 30 m2 är rätt stort men det kanske går? IÖs dämpade rum är väl snudd 30 m2? Där låter piP förträffligt. Lämpligt lyssningsavstånd är upp till 3.5 m (möjligen något mindre enligt IÖ).

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-28 14:37

IÖs rum är 21 m2 om jag inte minns fel. Där räcker piP till för dom flesta tror jag. 30 m2 vete fåglarna... Hur långt har du från långvägg till långvägg? du kanske kan lyssna så?

piP funkar galant i den uppställningen här hemma, mitt rum är c:a 20 m2. Jag har 3,60m mellan långväggarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-28 14:48

Jaha, då är IÖs rum ungefär lika stort som mitt, fast hans rum var svårt att bedömma storleken på alla prylar (var före ombyggnaden). Mitt är 4.11x5.15x2.55 men har öppning till ett angränsande rum på 11 m2. Skulle behöva en kortare rumsklang dock. Är också tveksam till 30 m2 för piP. 30 m2 med tillräckligt kort efterklangstid är inte så lätt att realisera, se gärna Wolfie's presentation.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-28 15:09

Jag har inte lyssnat så hemskt mycket på piP, men de har i alla fall spelat tillräckligt högt för att jag skulle bli vräkt per omgående. Och det utan att låta ansträngda. Jag tror inte att nivån blir ett problem. Skulle den mot förmodan bli det senare är andrahandsvärdet bra på dessa små burkar...

/ B

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-08-28 21:35

Finns det ngn tråd med bilder på iö's källare?
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
rakad_apa

Inläggav rakad_apa » 2006-08-28 22:30

Tack för svar och synpunkter!

Köpte en Denon 2105 på hifimagasinet som borde komma per bussgods i veckan, så nu kan jag sluta toksurfa förstärkare i alla fall.

Och, efter att ha mätt mitt vardagsrum kom jag fram till att det endast var ~22m2, så det var ju turligt nog inte så stort som jag uppskattat det till. :)

piP och Denon 2105 alltså, helt enligt manualen... ;)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-28 22:40

Grattis!

Återgå till Köpråd