lågnivå via aktivt filter är i mitt tycke det bästa så att dels frontarna kan avlastas (även om de kanske inte behöver det kan man tyckas) för då slipper man tre problem än om de inte delas ordentligt.
1. Avrullning nedåt (hp-filtreringen) blir väldefinierad och mer oavhängig av högtalaren själv så att eventuella problem med mindre lyckad delningsintegrering blir mindre accentuerade.
2. Man slipper interferensproblemen när ljudkällorna är mindre väl optimerade i avstånd från lyssnaren och kan placera både subbarna (för man kör väl alltid med MINST två???

) och huvudhögtalarna bättre akustiskt.
3. Man får satistiskt större marginal mot klippning. Detta sker eftersom om man ser spänningsmässigt så statistiskt för massa typer av musik så behövs ungefär halva spänningsmarginalen för att mata signaler över 80Hz och andra halvan till att mata signaler under 80Hz. Delar man på dessa signaler aktivt så kan två 100W-förstärkare i praktiken spela lika högt utan att spänningsklippa som en förstärkare på 400W
Det är något att tänka på. Jag delar aktivt och har aldrig hört mina förstärkare klippa!