Hörlurshjälp?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snulle

Hörlurshjälp?!

Inläggav snulle » 2006-11-24 13:50

Hejsan!

I dessa juletider är det ju dags att skriva sin önskelista. Högst upp på min står "Killer-headphones"...

Frågan är ju nu vilka jag bör önska mig. Maxpriset är 4000kr och jag vill använda dem i huvudsak till musiklyssning och datorspelande (på hög nivå).

Jag har spanat in lite Grado-lurar bl a. Men jag undrar huruvida det är värt att lägga ner 4000kr på hörlurar med tanke på att min kringutrustning kanske inte är "bra nog". Jag tänkte driva dem med mitt Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS Retail. Vilka av lurarna ger mig mest för pengarna med tanke på vad jag driver dem med? Det känns ju onödigt att betala för ljud som jag inte kommer höra...hihi.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-24 14:56

Jag är mycket nöjd med mina Sennheiser HD650. Går att få tag på i den prisklass du indikerar. Dom går alldeles utmärkt att driva direkt från ett ljudkort, men resultatet blir givetvis bättre med en dedikerad hörlursförstärkare. Men det kan ju komma i steg 2...

HD650 är en trevlig lur, rent, klart, detaljerat ljud utan att bli vass eller hård. På gränsen till att vara lite för snäll, men hellre det än att ha något som irriterar. Mina egna lurar kopplar jag ibland till det interna ljudkortet, ibland till mina Creative högtalare (finns hörlursutgång på dom) vid sen lyssning och önskemål om lite volym.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-24 16:07

Jag har svårt att hitta bra hörlurar. De jag har reagerat mest positivt på är Beyerdynamic DT860. De har ett klart och rent men samtidigt ganska neutralt ljud tycker jag. Om jag hade 4000kr som bara kunde användas till att köpa lurar för så skulle jag köpt ett par sådana.

Användarvisningsbild
lum

Inläggav lum » 2006-11-24 17:23

Audio-Technica ATH-W1000

Skitbra lur, sluten som är perfekt för spel. Hittas på ebay eller audiocubes.com lättast tror jag. Funkar hyfsat utan stärkare (bättre än hd650 gör)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-24 18:07

lum skrev:Audio-Technica ATH-W1000

Skitbra lur, sluten som är perfekt för spel. Hittas på ebay eller audiocubes.com lättast tror jag. Funkar hyfsat utan stärkare (bättre än hd650 gör)

Är det verkligen optimalt att köpa en sluten lur om man vill ha så bra ljud som möjligt? (och inte stör sig på att ha en öppen lur) Alla halvdyra slutna lurarna jag har provat tycker jag har haft burkigt ljud och dålig bas-återgivning. Men det kanske blir annorlunda när man kommer upp i 4000 kr klassen..

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-11-24 18:44

AKG K701 blir helt klart min rekommendation i den prisklassen, dessutom har du några kronor kvar upp till 4000:- som du kan köpa en trevlig lurförstärkare för. Jag trivs väldigt bra med mina lurar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 21:54

Håller med som han ovan, AKG 401, 501, 701. Spannet 1300:- och uppåt.

Otroligt behaglig serie lurar från AKG som inte varken värmer eller trycker på ytterörat. Bra för långtidslyssning mao. De har en mycket neutral karaktär, men kan braka loss fullt ut när insignalen så påbjuder.
Tycker de låter mindre färgat än Sennheisers 650, som ju också är en kanonlur.
Min subjektiva uppfattning i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-25 11:29

Tycker det låter lite "omaka" med att köra Sennheiser HD650 + Creative Sound Blaster. En "riktig" hörlursförstärkare tycker jag man borde lägga mellan dem. Fast då spricker budgeten.... För datorspelande är det väl ändå att ta i med hörlurar för 4000 kr?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-25 18:17

Köp Sennheiser HD 595 och en hörlursförstärkare!

Användarvisningsbild
lum

Inläggav lum » 2006-11-25 18:44

JB: Googla tester på lurarna, de överaskar.

Edit: Här från 6moons http://www.6moons.com/audioreviews/audi ... nning.html

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-25 18:54

Å jag måste passa på att slå ett slag för DIY hörlursdriver. Bland det lättaste man kan knopa ihop och resultatet blir kanon.

De flesta ljudkort har en nivå som räcker till Sennheisers lurar och då behöver man bara en buffer. Enkelt och billigt. Behövar man gain så bara ploppa in en opamp till. Kör jag med enkel buffer och HD600 tex. så behöver jag ingen gain och då jag endast behöver en lätt dämpning vid lyssning så kan jag göra det i digitaldomänen. Man förlorar upplösning men knappt märkbart vid normalt bruk i min mening.

/Peter

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-11-25 20:43

Jag har själv spelat datorspel med K701 och kan intyga att de fungerar utmärkt. Tillräckligt bra för att bli världsmästare i alla fall ;)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-27 14:50

Som hörlursfantast så tycker ajg förståss att det är roligt med folk som är beredda att lägga rejält med pengar på hörlurar. Hm, om man nu kan kalla det så när man sätter upp saker på julklappslistan... Man är i alla fall beredd att lägga andras pengar på hörlurar... :?

Vid långvarigt datorspelande så skulla jag faktiskt prioritera lättdrivna och låg vikt framför HiFi-kvaliteter. För HiFi-bruk skulle jag helt enkelt ta ett par andra lurar.
Det är lite som att be om en liten lättparkerad smidig stadsbil och kan svälja mycket last och ligga som ett tåg på motorvägen. Antingen kompromissar man åt ena eller andra eller båda hållen eller så skaffar man två olika.

För seriös HiFi rekommenderas separat hörlursförstärkare och ett par riktiga HiFi-lurar, t.ex. AKG K601.

För datorspelande är tex Grado eller tom usligt billiga Koss Porta Pro bra alternativ. Så slipper du slå sönder dina dyra HiFi-lurar när du just förlorat för 3:e gången i rad på samma sätt. ;-)
Om du funderar på att spela i grupper över nätet så vill du nog ha ett headset (dvs med inbyggd mic) för att kunna köra team-speak. T.ex. Koss SB40.
Om du inte köper/önskar dig dyra HiFi-lurar så finns ju pengar över till att köpa/önska sig annat roligt.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-11-27 15:22

K701 är oerhört bekväma över en lång period och dessutom rätt lättdrivna. Det är sant att det inte finns någon MIC, men flera tillverkare kommer med lösningar som man sätter fast på sladden till hörlurarna. Fungerar faktiskt rätt bra.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-27 20:03

AKG HSD 271 skulle jag satsa på om jag skulle börja lira dator seriöst. Slutna, sitter perfekt på mitt huvud och med mikrofon. Utöver dessa skulle jag bygga mig en hörlursförstärkare med någon form av X-feed, varför inte Naqref PA-1 till exempel?

/J
admin

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2006-11-27 21:51

Hejsan!
Jag har en Porta Corda USB till datorn och den fungerar även ypperligt som portabel hörlursstärkare. Portan får ström via Usbn så du behöver inte extern strömförsörjning, dock ska den enligt konstruktören låta bäst med 28V, vilket jag inte har provat. Hur som helst driver den alla mina lurar utan problem! Dessutom låter det bra!
dd
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-11-27 22:22

Slartibartfast skrev:AKG HSD 271 skulle jag satsa på om jag skulle börja lira dator seriöst. Slutna, sitter perfekt på mitt huvud och med mikrofon. Utöver dessa skulle jag bygga mig en hörlursförstärkare med någon form av X-feed, varför inte Naqref PA-1 till exempel?

/J

Jag har HSC-271, fungerar alldeles utmärkt. Lite besvärligt att man måste ha fantommatning, så HSD (HSD är dynamisk mic, HSC är condenser) kanske är ett bättre val. Alldeles utmärkt att spela med och rätt bekväma, kan dock bli lite varma.

Återgå till Köpråd