Hemmabio utan surroundförstärkare. Pioneer DV-696AV?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silvervarg

Hemmabio utan surroundförstärkare. Pioneer DV-696AV?

Inläggav silvervarg » 2006-12-18 23:51

Jag skulle gärna vilja slippa surroundförstärkaren då de är stora och fula och det känns som jag bara utnyttjar en bråkdel av den i alla fall.
Jag har redan en hemmabioförstärkare, och tänkte slippa ha en i detta system.

Ett alternativ är att ha ett hemmabioförsteg, men de är dyra och fortfarande ganska stora och fula.

Kvar är då alternativet med en DVD-spelare som kan mata ut flerkanalsljud analogt på ett bra sätt.

Kraven på den är:
1. Ställa högtalarna till ingen center, ingen sub, front large, rear small.
2. Kunna ställa fördröjningen (avståndet) till högtalarna. Duger om man ställer tex front L/R samtidigt.
3. Skall kunna avkoda minst DTS och Dolby digital.
4. Bild ut via DVI eller HDMI. (helst via HDMI).

Plus är:
5. Svart spelare.
6. Spelar SACD och DVD-audio.
7. Riktigt bra ljudavkodare.
8. Bildfinesser som bra uppskalning.
9. Billig

Först var jag inne på Denon 1930 (3.2kkr), men insåg sedan att den inte verkar klara fördröjning (dvs krav 2).
För att klara det behöver man gå upp till Denon 2930 (8.5kkr), dvs priset är den stora nackdelen. Förutom priset ser den bra ut på papperet.

Nu har jag hittat kandidaten Pioneer DV-696AV (1.5kkr) som rubriken antyder. På papperet så verkar den klara alla kraven och även alla plussen.
Det verkar oklart vad man får för delningsfrekvens när man ställer högtalare som small. Någon som äger en och kan tala om det?
Även allmänn information eller klagomål på denna spelare mottages tacksamt.
Jag har läst att många anser att den ger bra bild, någon anser att bilden är bättre via komponent än via HDMI.
Har den bra ljud? På papperet ser det bra ut. Så här billiga apparater är jobbigt och struligt att låna hem för lyssning. Dessutom dröjer det ett tag innan jag har fått mina riktiga högtalare på plats, så korrekt provlyssning är inte möjligt i dagsläget.
Hur är det med uppstartstid?
Mekaniskt ljud?

Förslag på andra spelare som klarar ovanstående mottages också tacksamt. Bör dock kosta under 10kkr för att vara intressanta.
Om jag ändå skall passera 10kkr så lutar det som åt en lösning med hemmabioförstärkare eller hemmabioförsteg.
Alltså även rimligt billiga lösningar med DVD+hemmabio-förstärkare/försteg mottages också.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-12-19 00:20

Hur har du tänkt att sköta ljudnivåljusteringen. Eller tänker du lyssna på referencenivå eller högre jämt? Jag menar för även om DVD spelaren har avkodning, bassmanagement och allt sådant så brukar man väl inte kunna ljustera utnivåerna mer än några dB för kalibreringsskäl.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-19 11:14

Hur har du tänkt att sköta ljudnivåljusteringen.

Jo, försteg och slutsteg behövs förståss.
Inledningsvis blir det två stycken 2-kanalsförsteg och slutsteg till detta. Så småningom blir det kanske ett hemmakonstruerat analogt 4-kanalsförsteg.
Dvs förutsatt att jag hittar en lämplig DVD-spelare som klarar det jag vill.
Man kan nog urskilja mellan raderna i mitt inlägg ovan att jag vill att DVD-spelaren hanterar det som bäst sköts i digitala domänen, som t.ex. tidsfördröjningar.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-12-20 01:01

silvervarg skrev:Inledningsvis blir det två stycken 2-kanalsförsteg

Hur synkroniserar du volymerna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-20 14:22

zvenzzon skrev:
silvervarg skrev:Inledningsvis blir det två stycken 2-kanalsförsteg

Hur synkroniserar du volymerna?

Precis som man gör på riktiga high-end-grejor(*), med två händer som vrider lika mycket samtidigt!

Det är rätt förfärligt, men går att leva med om man hittat på det själv.

*) Jag läste en gång en recension i S'phile av ett försteg som hade två volymkontroller, vilket försvarades med att man ville minska överhörningen. Och recensenten köpte resonemanget! Priset kommer jag inte ihåg, men det var troligen på fel sida 5000 USD.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-12-20 16:17

Lite tejp och lite remmar så fixar det sig på nolltid :D

Bild

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-20 21:50

Matchning av ljudnivå mellan front och rear är inte så kritisk, och på sikt skall det ju bli ett 4-kanals-försteg.

Men nu åter till topic.

Finns den inte några som äger Pioneer DV-696AV och kan ge lite omdömen om den?

Eller kanske någon som har en annan spelare med analoga utgångar (multikanal) som de använder som kan ge omdömmen om den?
T.ex. någon som har en Denon 2930 som kan tala om ifall de anser att den är prisvärd (gärna med lite motivering).

Ja, man måste förståss inte äga spelaren, bara man har testat den hyfsat noga.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-21 11:16

det finns många firmor som tillvärkar mångkanaliga volumpottar
atc är ett
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Återgå till Köpråd