Nytt system.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
elrodeo

Nytt system.

Inläggav elrodeo » 2007-01-24 16:30

Hej,

Det verkar som om mina Audio Pro A4-14mk4 ha dragit sin sista suck..

Därför planerar jag nu att börja om från scratch och behöver goda råd.

Jag har tänkt att börja med ett par Totem Mani-2 (signature).
Detta ska kompletteras med steg och ev försteg samt CD.

Som CD skulle jag gärna vilja använda Naim CD5x.

Frågor:

#1 Vilket steg + ev försteg rekommenderas?
(OBS! här väljer jag ej Naim.)

(Stegbudget ca 10-20k, förstegbudget ca 10-20k)

#2 Alternativ till CD i prisklass kring 10-20k.

På detta systemet lyssnar jag på musik, ej hemmabio mm..
Musiken är en ytterst blandad kompott från violinkonserter till
black metal. Jag strävar efter att få en 'live'-känsla oavsett vilken musiksort jag lyssnar på.

Jag accepterar begagnade delar och finns i Stockholm.
Rummet är 15x10.

/El Rodeo

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Nytt system.

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-24 16:58

elrodeo skrev:Hej,

Det verkar som om mina Audio Pro A4-14mk4 ha dragit sin sista suck..

Därför planerar jag nu att börja om från scratch och behöver goda råd.

Jag har tänkt att börja med ett par Totem Mani-2 (signature).
Detta ska kompletteras med steg och ev försteg samt CD.

Som CD skulle jag gärna vilja använda Naim CD5x.

Frågor:

#1 Vilket steg + ev försteg rekommenderas?
(OBS! här väljer jag ej Naim.)

(Stegbudget ca 10-20k, förstegbudget ca 10-20k)

#2 Alternativ till CD i prisklass kring 10-20k.

På detta systemet lyssnar jag på musik, ej hemmabio mm..
Musiken är en ytterst blandad kompott från violinkonserter till
black metal. Jag strävar efter att få en 'live'-känsla oavsett vilken musiksort jag lyssnar på.

Jag accepterar begagnade delar och finns i Stockholm.
Rummet är 15x10.

/El Rodeo

Högtalaren är på tok för liten för ett så stort rum. Ska du hålla dig i samma prisklass så kommer jag bara på Klipsch. Kanske JBL har nåt, men jag vet inget om deras billigare saker (och bara lite om dom dyrare). Svenska friman XL-fidelity har också en model som skulle kunna fungera fint, priset läiiger nog också juste.

Förstärkare var det också ja... Köp en FET integrerad rackare. Annars har väl Rotel kvar sitt 2x200W, 1080, eller vad det heter.

Alternativ CD, ja, det kan behövas. Leta reda på en som har rätt knappar på fronten. Spelare i den prisklass du har nämt brukar ha på/av, play och en knapp för att öppna lådan. Värdelöst. Vill du hoppa en låt eller snabbspola måste du ha fjärrisen, och du kan ju ge dig fan på att den, just när du ska ha den, ligger i andra änden av rummet. Men billiga spelare brukar vara burkiga och ge ett skramligt intryck vid hanteringen. En lös DAC kan vara en komprimiss som är bra, särskilt om du kan ha CD-spelaren bakom en liten glasdörr eller nåt. Ljudmässigt är kopplingen mellan pris/prestanda mycket svag för CD-spelare, för inte säga närmast obefintlig. Kort sagt: Tyst mek och vettiga knappar på fronten är vad du ska hålla utkik efter. Duger inte ljudet kan ju ju köpa en sån Benchmark DAC 1 eller vad dom heter. Flera på forumet kör dom. Kostar ca 10k. Mycket fin burk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
elrodeo

Inläggav elrodeo » 2007-01-24 17:42

>Högtalaren är på tok för liten för ett så stort rum. Ska du hålla dig i >samma prisklass så kommer jag bara på Klipsch. Kanske JBL har nåt, >men jag vet inget om deras billigare saker (och bara lite om dom >dyrare). Svenska friman XL-fidelity har också en model som skulle >kunna fungera fint, priset läiiger nog också juste.

Jag har provlyssnat på Mani-2 i ett liknande rum och det lät väldigt bra
men om det blir för litet så finns det ett mindre rum att tillgå.

>Förstärkare var det också ja... Köp en FET integrerad rackare. Annars >har väl Rotel kvar sitt 2x200W, 1080, eller vad det heter.

Tack, adderar denna till lyssningslistan.

>Alternativ CD, ja, det kan behövas. Leta reda på en som har rätt >knappar på fronten. Spelare i den prisklass du har nämt brukar ha >på/av, play och en knapp för att öppna lådan. Värdelöst. Vill du hoppa >en låt eller snabbspola måste du ha fjärrisen, och du kan ju ge dig fan >på att den, just när du ska ha den, ligger i andra änden av rummet. >Men billiga spelare brukar vara burkiga och ge ett skramligt intryck vid >hanteringen. En lös DAC kan vara en komprimiss som är bra, särskilt >om du kan ha CD-spelaren bakom en liten glasdörr eller nåt. >Ljudmässigt är kopplingen mellan pris/prestanda mycket svag för >CD-spelare, för inte säga närmast obefintlig. Kort sagt: Tyst mek och >vettiga knappar på fronten är vad du ska hålla utkik efter. Duger inte >ljudet kan ju ju köpa en sån Benchmark DAC 1 eller vad dom heter. >Flera på forumet kör dom. Kostar ca 10k. Mycket fin burk.

Det var ett mkt bra tips!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-24 18:08

elrodeo skrev:>Högtalaren är på tok för liten för ett så stort rum. Ska du hålla dig i >samma prisklass så kommer jag bara på Klipsch. Kanske JBL har nåt, >men jag vet inget om deras billigare saker (och bara lite om dom >dyrare). Svenska friman XL-fidelity har också en model som skulle >kunna fungera fint, priset läiiger nog också juste.

Jag har provlyssnat på Mani-2 i ett liknande rum och det lät väldigt bra
men om det blir för litet så finns det ett mindre rum att tillgå.

>Förstärkare var det också ja... Köp en FET integrerad rackare. Annars >har väl Rotel kvar sitt 2x200W, 1080, eller vad det heter.

Tack, adderar denna till lyssningslistan.

>Alternativ CD, ja, det kan behövas. Leta reda på en som har rätt >knappar på fronten. Spelare i den prisklass du har nämt brukar ha >på/av, play och en knapp för att öppna lådan. Värdelöst. Vill du hoppa >en låt eller snabbspola måste du ha fjärrisen, och du kan ju ge dig fan >på att den, just när du ska ha den, ligger i andra änden av rummet. >Men billiga spelare brukar vara burkiga och ge ett skramligt intryck vid >hanteringen. En lös DAC kan vara en komprimiss som är bra, särskilt >om du kan ha CD-spelaren bakom en liten glasdörr eller nåt. >Ljudmässigt är kopplingen mellan pris/prestanda mycket svag för >CD-spelare, för inte säga närmast obefintlig. Kort sagt: Tyst mek och >vettiga knappar på fronten är vad du ska hålla utkik efter. Duger inte >ljudet kan ju ju köpa en sån Benchmark DAC 1 eller vad dom heter. >Flera på forumet kör dom. Kostar ca 10k. Mycket fin burk.

Det var ett mkt bra tips!

Du har inte upptäkt knappen märkt "Citera" snett uppe till höger om inlägget. Tryck på den, som jag gjort här med ditt inlägg, så får du ett inlägg inkopierat som du kan svara på. Det blir mycket bättre än de ">"-tecken du använder.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2007-01-25 09:44

Jag skulle inkluderat quad på lyssningslistan, antingen som helhetssystem eller enskilda produkter.

Deras cd med försteg har väl fått rätt bra kritik, och slutstegen ligger rätt ok till prismässigt.

Förstärkare skulle jag kolla in antingen xtz eller zeberg audio ad-2.

Zeberg finns hos www.hifitrade.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 11:58

Om du vill ha ett helt transparent system skulle jag nog rekommendera
en billig Denon dvd, Denons flerkanalsförstärkare 2307 ( ny referens på Carlssonplanet jan-2007, för två kanaler ) och Monitor audio Rs1 golvare alt. Carlsson OA 60. Summa ca. 18500:- med kablar. Dyrare än så blir nog inte bättre om du har hifi som utgångspunkt.

Edit: ev kan det bli ändå bättre med någon av Ino audios högtalare med tanke på vad som skrivs på forumet, har själv dock ingen erfarenhet av dessa rara ärtor.
Senast redigerad av Richard 2007-01-25 13:13, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 12:45

Borde ju rimligtvis finnas nåt billigare än en 2307 att köpa om man nu inte ska använda mer än 2 kanaler..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 13:11

Tja, en begagnad denon 2105/2106 kan ju fås för 3000:-

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 13:20

H/K 970 finns ju oxå med på listan över rekommenderade produkter på Carlsson Planet och betingar ca 3500 ny..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 13:24

Tja, det är ju inte bra med en massa Denon hysteri bara för märkets skull. Visst finns det andra bra grejor tex. HK:n du nämner.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 13:26

Näe det e lite väl mycket Denon.. Jag tycker det är onödigt att betala massa extra för en massa funktioner man inte behöver när man bara ska använda till 2-kanal.. Sen att LTS eller Råd å Rön tycker den e bra må väl va hänt.. Man bör bilda en egen uppfattning.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 13:29

Naim cd 5 exelerar ju i vad Linn/naimfolk kallar " rythm and timing " och "Tune dem". Det kan ju vara kul att ryckas med i musiken, bara man inte tror att spelaren är neutral, för det är den inte.
( skrivet av en f.d. Linntok )

Det beror nog vad man vill ha av sitt system. Ett" öppet fönster"
till inspelningen kan ju uppnås med tex Denon, Inoaudio, carlsson.

Därmed inte sagt att ett" öppet fönster" alltid är så kul att lyssna till.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 13:40

Richard skrev:
Det beror nog vad man vill ha av sitt system. Ett" öppet fönster"
till inspelningen kan ju uppnås med tex Denon, Inoaudio, carlsson.

Därmed inte sagt att ett" öppet fönster" alltid är så kul att lyssna till.

Och säkerligen av 100-tals andra produkter som ingen har satt stämpeln "transparent" på än.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 13:59

Några andra cd-spelare som färgar ljudet snyggt är ju tex. Marantz, hela 63 serien och 5000,6000 serien. Jag upptäckte färgningen då jag kopplade bort buffertsteget ( HDAM )i min cd 63 se, vips så lät det som en Denon.Edit: ( dock något sämre, marantz har ju enbitars DA )

Sedan har vi ju Pioneer med legato link, Linn med stampa takten stuk och Rega apollo som svänger sjysst.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 14:46

Tänk om man köper 3 linn-produkter (cd, förstärkare, högtalare) då med stampa-takten stuk, tar de då ut varandra o blir transparenta eller blir det 3 ggr så mycket stampa takten?

Jag e säkert dum i huvet men jag har aldrig hört skillnad på 2 olika cd-spelare i nån av mina anläggningar.. Däremot e dom ofta olika högljudda, snabba och användarvänliga..

Tycker inte om dessa generaliseringar.. Denon är transparanta, HK har loudness, Linn har stampa takten, Pioneer är ljusa.. Visst, vatten e vått men det har olika temperatur och färg beroende på var, när, hur, det osv..

Dessutom vore det väl lite märkligt om tillverkare som gjort saker i över 20 år alltid lyckas kombinera ihop saker som alltid får samma ljudkaraktär, år efter år.. Finns det nåt litet "transparens-chip" i Denons hemmabioapparater som inte finns i 2-kanalarna, eller HK-chip som ger loudness, fast ingen hittar dessa?

Sorry för OT..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 14:55

Jag tror knappast att du är dum i huvudet Bengt O!
Snarare tillhör du väl den mera ofundamentalistiska skaran i detta forum. Och det är väl snarast smart. :)

Om man seriekopplar tre Linnspelare kommer lyssnarens högerfot att komma i självsvängning så till den milda grad, att lyssnaren måste sätta sig på spikes,alt, mjuka kuddar för att stävja de välljudande svängningarna :D

Allvarligt talat så är det liten skillnad mellan CD spelare. Det är snarare så att om man tillför en färgning, tex HDAM bufferten eller Legato link så låter plötsligt cd spelaren annorlunda.

Mellan välkonstruerade cdspelare är det svårt att höra någon som helst skillnad.

Edit: Visst är det så att man aldrig kan dra något märke/teknik över en kam ( även om jag nog själv gör det ibland ) Det är t.ex. befängt att kategoriskt påstå att digitala slutsteg alltid låter illa, om man nu inte just hört alla olika tekniska modeller. :wink:

Användarvisningsbild
elrodeo

Till alla som svarat.

Inläggav elrodeo » 2007-01-29 00:52

Tack för alla goda råd!
Jag ska göra ett antal provlyssningar, återkommer sedan.

Återigen, tack!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-01-29 13:25

Du måste visa ditt 150kvm rum i bild :P Hur har du tänkt ställa upp grejerna?

Den vanligaste utgångspunkten (min tolkning) här på faktist, är att högtalaren och rummet kommer i första hand. Förstärkaren ska orka driva, och resten ska bara funka, utan att lägga till eller dra i från för mycket.
Ett litet tips bara. Inte som "Som man ropar, får man svar" utan "Var man ropar, får man svar"
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-29 13:29

BengtO skrev:Tycker inte om dessa generaliseringar.. Denon är transparanta, HK har loudness, Linn har stampa takten, Pioneer är ljusa.. Visst, vatten e vått men det har olika temperatur och färg beroende på var, när, hur, det osv..

Dessutom vore det väl lite märkligt om tillverkare som gjort saker i över 20 år alltid lyckas kombinera ihop saker som alltid får samma ljudkaraktär, år efter år.. Finns det nåt litet "transparens-chip" i Denons hemmabioapparater som inte finns i 2-kanalarna, eller HK-chip som ger loudness, fast ingen hittar dessa?

Sorry för OT..

Håller med dig om ovanstående, men tror att dessa generaliseringar uppkommer mest för att göra livet enklare för de som svänger sig med dom, som exempelvis säljare.

Finns bl a riktigt bra produkter från olika märkens guldår som inte har mycket att göra med vad märket producerar idag.

Användarvisningsbild
elrodeo

Inläggav elrodeo » 2007-01-29 15:32

lasselite skrev:Du måste visa ditt 150kvm rum i bild :P Hur har du tänkt ställa upp grejerna?

Den vanligaste utgångspunkten (min tolkning) här på faktist, är att högtalaren och rummet kommer i första hand. Förstärkaren ska orka driva, och resten ska bara funka, utan att lägga till eller dra i från för mycket.
Ett litet tips bara. Inte som "Som man ropar, får man svar" utan "Var man ropar, får man svar"

Bilder kommer! dock är rumskorrektion viktig sak som jag gått och grunnat på. Som det ser ut nu vore det ovärderligt fast det ju tyvärr beroende på prislappen .. rekommendationer mottages varmt. Vet inte något om pris den sortens lådor, 15-20k?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-29 23:45

Du kan få det i tex Denons hemmabioreciever 2807 kostar 10kkr. Då har du samtidigt ett ypperligt försteg med fjärr och bra DAC:ar i. Om du vill spela 2-kanals i ett stort rum så kanske du vill köra separat slutsteg istället för att använda de inbyggda.

Eftersom du redan har ypperliga DAC:ar så behöver du bara använda en CD som transport. Alla nya spelare över 2kkr bör duga bra till detta. Prova dock hur tyst spelaren är och handhanvande och trevliga finesser och så förståss utseende.

Slutsteg tycker jag att du skall vänta med tills du har bestämt dig slutgiltigt för högtalare.

Återgå till Köpråd