Tips på små studio- och LiveMonitorer?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Eskil

Tips på små studio- och LiveMonitorer?

Inläggav Eskil » 2007-02-21 00:29

Hej!
Jag har ett par Yorkville YSMP1 monitorer som jag använt i några år för studiobruk. På sistone har jag spelat live i en del olika konstallationer och bla använt dem som scenmonitorer i ett orkesterdike. Tanken har slagit mig att det vore bra med ett par monitorer som var slagtåligare, och dessutom gärna mindre. Jag fick tips av en kompis på Fostex 6301BX som skall ha balanserad XLR in (och även tele) vilket är trevligt. Frågan är om de låter tillräckligt mycket och bra, framför allt på låga frekvenser. Elementet är ju litet och på 10 watt. Egentligen skulle jag gärna ha ett par som klarar lite bättre basåtergivning än mina nuvarande ysmp1. En låg stark elbaston är inte vän med mina nuvarande lådor riktigt.

Är det någon som har erfarenhet av Fostex monitorlådor eller bra tips på mindre monitorer för live och studiobruk? Gärna med en prislapp på under 5000 kr för ett par.

Mvh
Eskil

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-21 01:25

Jag gillar ju Genelec när det gäller stryktålighet,men Behringer Truth 2031A (aktiva) för ca 3600kr/paret är ett hett tips. Somliga har upplevt dem som lite ljusa/basfattiga men jag tolkar det som att de är neutrala.
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Köpråd