Recivier som har preout för frontarna och subb?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ypsilon

Recivier som har preout för frontarna och subb?

Inläggav Ypsilon » 2007-03-04 11:09

Tjenare, jag sätta ihop en liten anläggning som ska klara 6 eller 8 högtalare i stereo.
Jag har ett 6-kanaligt slutsteg som jag kan reglera volymen på varje par, och få den att "linka" signalen mellen varje stereo-par.
Men vad behöver jag för reciver/försteg till detta?
Om jag förstått det rätt så räcker det med en pre-out, men är det samma sak som tape-out ? Verkar inte finnas så många recivrar som har preout ?
Helst skulle jag vilja ha en hemmabioreciver som har ett filter i sig så att jag kan ha en preout för en aktiv sub också.

Har ni några tips på prylar som kan passa in på detta?

/Magnus

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-05 22:33

Tape out tar signalen före volympotten, dvs full volym, så den kan du inte koppla direkt till ett slutsteg.
Pre-out är däremot efter volymen, så den är tänkt att kopplas till slutsteg.
Enklast är helt klart att ha en hemmabioförstärkare så att du har ett inbyggt filter som sköter delningen åt dig.

Denons hemmabio förstärkare brukar ofta rekommenderas för att det är mycket prisvärda och har mycket finesser.
I ditt fall så behöver du pro-out utgångar för frontarna också, och då är minsta modellen idag som klarar det AVR-1907 kostar ca 4.8kkr.

Redan den minsta NAD-modellen har också alla pre-outs (5.1). Den heter T744 och kostar ca 5.0kkr, så ungefär lika mycket som Denons motsvarande.

Eller så kan man köpa en begagnad Denon i lite högre klass som är 5.1 förstärkare. Troligen hamnar man runt 5kkr hur man än vrider sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-06 09:21

En Yamaha 757 är nog det billigaste alternativet (med, som det verkar, bra kvalitet) och brukar gå att hitta för under 4000:-.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-06 09:45

CAMBRIDGE 540R v.2
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Återgå till Köpråd