phloam skrev:Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Ja, iaf jämfört med Nad.
Ja, och bättre musikaliskt anser jag
Jo, det där är ju den stora frågan liksom. C162-försteget hyllas ju lite överallt (i internationell hifi-press), liksom cd-spelaren C542. Även C272 verkar vara ett kanonköp, så jag undrar om Rotel-serien verkligen "vinner" den matchen... Kanske är skillnaderna så små att man kan låta plånbok och design avgöra?
Alltså, jag tycker det verkar finnas nåt slags outtalat grupptryck som dikterar att man minsann inte ska välja HiFi efter design. Efter plånbok kan väl accepteras, medan det egentligen ska vara knappt hörbara skillnader som man ska gå efter. Som andra anser sig höra. WTF!
Liksom, vadå "Kanske.."? Självklart att du ska välja det du GILLAR, inte det som "låter lite lite lite bättre". Gå efter din "gut feeling", helheten hos den som du kommer att gilla att ta i och se på under alla år du ska ha den i ditt hem.
Så tycker jag iaf

Och så tycker jag också. Men om man nu väljer apparat efter pris och design är det väl ingen idé att spekulera i ev. ljudande skillnader?
När man köper utrustning är det väl lämpligt att man börjar med en kravspec och prioritetsordning. Om man nu är lite seriös alltså och inte kliver in till Siba bara för att hitta något som låter.
Kravspecen kan mycket väl innehålla design/utseende/passa i bokhyllan och ha prioritet 1. Vad jag menar är att man ska ha klart detta för sig innan man börjar. Annars är det risk för att de råd man får bara faller platt till marken. Och värst av allt, köper fel grejor.
- "Vad tror ni om KLZ1020 med 300 W för 9.100 pengar?"
- "Tycker du ska välja KLZ1040, bara 200 W men 8.900 pengar"
- "Jamen, den passar ju inte i min bokhylla"
Personligen är utseendet ganska viktigt på apparaterna även om det inte ser så ut just nu hemma hos mig

Stora klumpiga apparater med massor av knappar går fetbort, tex. Och finns det något tristare än 5 svarta lådor i 19"-format stackade på varandra? Nästan lika illa som att ha en tristgrå datorlåda i vardagsrummet...
Men kan jag undvika det, inte byter jag bort upplevt sämre ljud mot snyggare design.
/ B