Högtalarkabel 2x2,5mm2 - förslag?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-04-09 19:35

IngOehman skrev:Jovisst liksom, men det finns ju 350 olika sorter. Kan du inte berätta istället? :P

Jag undrar bara om geometri och kardeluppbyggnad och sån't där.

(Hur stor area, avstånd c-c mellan + och -, hur många kardeler per pol?)

Vh, iö

Jaha då ska vi se.

Min kabel är en 4-ledad 2,5 kvadrats kabel. (4G2,5) skulle nog kunna säga att den är väldigt lik en EKK till måtten förutom att den är flerkardelig har en metallfläta spunnen runt sig och istället för vitt hölje är detta transparant. Flätan ligger under detta transparanta hölje. Den har samma liknande isolerande skickt mellan ledarna i kabeln som EKK,n. Hur många kardeler per pol den har kan jag tyvärr inte räkna mig till då jag kontakterat kabeln och även försett den med krympslangar, men jag skulle kunna gissa mig till ett tiotal per ledare kanske men antagligen fler.
Senast redigerad av Grismannen 2007-04-09 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-04-09 19:43

Den här ÖLFLEX från Elfa är väldigt lik om inte identisk med min kabel.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019689.htm

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-09 21:57

hmm lustigt att inte patrick82 har rekommenderat nåt än.. han har nog testat lite olika 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 01:34

Kabeln fungerar säkert bra, men jag vill försiktigt nämna att skärmar på högtalarkablar ökar kapacitansen (signifikant) och det KAN i vissa fall ställa till med besvär för den drivande förstärkaren.

Personligen tycker jag det känns trevligt att veta att en kabel är enkardelig också, men den sorts förvrängning som flerkardelighet kan ställa till med (tvärimpedansmodulation) är trots allt av akademisk art, och skall inte ges överdrivet stor vikt i bedömningen.

Jag tror att det är rimligt att påstå att känslan av att veta att man slipper den, betyder mera för upplevelsen än vad man defacto kan höra. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-04-10 05:57

Ökar kapacitansen trots att den inte är inkopplad? Skärmen alltså. Och vilka negativa effekter kan de få på förstärkaren?

Har också hört att enkardeliga kablar skall vara att föredra av ett flertal skäl.

Mvh// Matte.

Föregående

Återgå till Köpråd