Rega Mira 3

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Rega Mira 3

Inläggav Hetsporren » 2007-04-09 16:07

Bild

Har ju bestämt mig för att - förr eller senare - köpa en Rega Apollo och tänker även uppgradera på förstärkarfronten. Således känns Rega Mira 3 som ett intressant val, främst för att den är så snygg och för att den visuellt matchar Apollo perfekt. Den lär även låta riktigt bra och diverse någorlunda respekterade hifi-blaskor berömmer den som ett bra val i sin prisklass. T.ex. Stereophile som oxå skriver något annat intressant:

Like the original Rega Mira, to select a source, you gently push in and rotate the volume knob; a red LED indicates which source is selected. The Mira 3's volume control uses an electronically controlled stepped resistor network with very fine steps, a feature typically found, in my experience, only in more expensive preamps. I mostly liked the Mira 3's unique (outside of Rega, anyway) control system. First, because that resistor network has such nice, small steps, and because Rega uses a thoughtfully designed electronic control system, the usable range of the volume knob is much wider than usual. Unlike most preamps and integrateds, whose volume knobs—in my house, at least—spend most of their time between 8 o'clock and 10:30, I was able to use the full range of the little red lights on the Mira 3 that come on sequentially as you rotate the knob.

Detta verkar ju coolt och gör säkert förstärkaren nästan lika trevlig att använda som Apollo. Någon som äger en dylik stärkare, eller har testat den, som kan berätta mer? Vore trevligt med mer info innan jag själv hinner leta upp en Mira...

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-09 17:36

Är den fjärrkontrollerad? Isåfall tycker jag att du bör kolla upp hur ergonomin är på detta område. En fjärrkontroll man inte kommer överens med är ett (i längden) irritationsmoment modell större, åtminstone för mig. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-04-09 17:37

niclas skrev:Är den fjärrkontrollerad? Isåfall tycker jag att du bör kolla upp hur ergonomin är på detta område. En fjärrkontroll man inte kommer överens med är ett (i längden) irritationsmoment modell större, åtminstone för mig. :wink:
äh bara skaffa en universal isf. man gillar bätre
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-09 18:42

niclas skrev:Är den fjärrkontrollerad? Isåfall tycker jag att du bör kolla upp hur ergonomin är på detta område. En fjärrkontroll man inte kommer överens med är ett (i längden) irritationsmoment modell större, åtminstone för mig. :wink:

Tack, jag vet. Fjärrarna till mina H/K-apparater var det absolut sämsta jag sett!

Ang. ev. förstärkar-köp så vill jag bara tillägga att jag kommer köra Apollon tillsammans med min Sony-receiver först, vars fjärr är riktigt bra, sen får vi se... :wink:

Ingen Mira 3-ägare på faktiskt.se?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-09 21:06

Jag har lyssnat på den ingående i butik och den verkar klart intressant.
Anläggningen bestod av Rega apollo, rega mira 3 och monitor audio mk2. Detta lät mycket fint och verkligt på akustisk musik.

Jag har ingen aning om den klarar en F/E test dock.
Enligt en test i High fidelity -2005 är förstärkaren en no.nonsens produkt med bra ( enligt bilderna ) komponenter, ringkärnetrafo, metalloxidmotstånd, bra filmkondensatorer, 4 stora lytar i nätdelen, minimal kabeldragning och ett enda kretskort av rödfärgad glasfiber.
Testarna var mycket begeistrade ( vilket de tyvärr oftast är ) över produkten. Dock verkar det vara bra elektronik för pengarna.
Mätningarna för harmonisk dist.-strömstyrka och brus från försteget var också mycket bra, enligt testen.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-10 20:46

jag har denna, tillsammans med Rega Planet 2000 och ett par Quad 12L, det låter angenämt :D

Återgå till Köpråd