Moderator: Redaktörer

hali skrev:Min favorit är nog Meridian 606, borde gå att hitta för runt 3papp
En Meridian 200 borde gå för 1500-2000kr.
Annars finns det nog drösvis med Cambridge DacMagic på begagnatmarknaden, runt 1500kr för den också.
oa51 skrev:Cambridge DAC III låter klart bättre än inbyggd DAC i min Denon 2105.
hali skrev:Min favorit är nog Meridian 606, borde gå att hitta för runt 3papp
Annars finns det nog drösvis med Cambridge DacMagic på begagnatmarknaden, runt 1500kr för den också.
Lundgren skrev:Jag var jättenöjd med min Harmony Design DA9, ligger runt 2000-2500 begagnade med FIFO.
Richard skrev:hali skrev:Min favorit är nog Meridian 606, borde gå att hitta för runt 3papp
Meridian låter finfint.
Ett annat mycket bra alternativ är en beg, Linn Numerik för ca. 2500:-
detta om man vill att det skall låta som en hyfsat bra skivspelare.
Moment-23 skrev:Richard skrev:hali skrev:Min favorit är nog Meridian 606, borde gå att hitta för runt 3papp
Meridian låter finfint.
Ett annat mycket bra alternativ är en beg, Linn Numerik för ca. 2500:-
detta om man vill att det skall låta som en hyfsat bra skivspelare.
Jag har faktiskt tänkt på numerik, men (rätt eller fel) jag har fått för mig att den gör sitt bästa i kombo med en karik, då den kan kopplas ihop med en synkkabel och på så sätt agera masterklocka även för kariktransporten. Jag har för mig att när den körs som "ren" dac utan att kunna agera master så är den sådär. Kanske bara fördommar? Vad är din erfarenhet?
Anser du att den i "stand alone" läge är bättre än meridian dac:en?
Richard skrev:Jag har hört både Meridian 200 och Numerik " standalone "
Dock ej samtidigt. De verkar dock låta rätt lika, dvs. " lite åt det analoga hållet". Vilken som är bättre är det svårt för mig att utala mig om, Numerik har dock en mycket bättre dac, PCM 63K och meridian en 1-bitare från philips.
Numerik låter bättre än det mesta, även utan synkkabel, detta, naturligtvis, om du vill att dina silverskivor ska låta lite som LP.
Rega Apollo (integrerad ) är dock enligt min mening, bättre på alla punkter, om man vill att det skall låta analogt.
Hedlund skrev:Proceed PDP 2 eller 3 är mycket bra DACar som går att få tag i till ungefär den summan du är beredd att spendera.
Endast Wadia 25, Mark Levinson 36 och 360 har varit bättre DACar av dom jag ägt. Proceeden är "nästan" lika bra som dessa tre men kostar bara max en tredjedel som begagnad.
Moment-23 skrev:Det var väl bara tidiga numerik som hade pcm63 dac:en? Jag har för mig att de senare fick en pcm1702 och den sista generationen pcm1702 och en bra switchad nätdel.
Moment-23 skrev:Jag tycker för övrigt att linns gamla (lk) lådor är grymt snygga
Max_Headroom skrev:Jag skulle nog föröska undvika rena enbitare, som meridian. Kan du få tag i en DAC med PCM63 för 2-3000 spänn har du troligen gjort ett fynd! Kretsen är gammal, men är fortfarande att betrakta som fin. Den var dessutom svindyr på sin tid, så räkna med att resten av apparaten också är påkostad och (troligen) välgjord i övrigt.
Senare kretsar som PCM1702 är bättre och du kunde ett tag köpa Denon CD-spelare för lite drygt 2000 SEK med denna krets vilket måste betrakts som otrolgit bra för pengarna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster