Uppgradering från HK670

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mickef

Uppgradering från HK670

Inläggav Mickef » 2007-05-14 20:37

Hej

Börjar bli dags att uppgradera.

Min anläggning består idag av:
Förstärkare HK 670
Cd spelare Arcam CD72
Högtalare Elac 203.2

Har någon tips på en integreradförstärkare <10.000:- som kan lyfta anläggningen betydligt?

Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-14 21:08

jag betvivlar starkt att ett förstärkarbyte gör några underverk faktiskt...

är det dock funktionerna hos en multikanalare du är ute efter är det förstås en helt annan sak....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-14 21:53

Håller med Haakan i det fallet. Några frågor. Vad är själet till uppgradering?
Vill du ha djupare bas? Om ja på denna fråga - byt högtalare! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mickef

Inläggav Mickef » 2007-05-14 22:07

Anledningen till uppgraderingen är att jag saknar lite värme och fyllighet i mellanregistret samt lite "större" ljudbild.

Har funderat på flerkanals alternativ med bättre prestanda, men tror att det kommer att kosta dyrt, eller?

Är i övrigt nöjd med högtalarna. Fantastisk diskant!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-14 22:20

Musical Fidelity A1001... men du får leta på ebay!

Kommer att byta till mig en snart. För ett antal år sedan hörde jag denna magiska intergrerade stärkare, muskler, transparens och andra Klass-A epitet är dess signum. Mellanregistret är ljuvligt, rent, och genomskinligare än osynliga mannen.
Ibland kan dom gå för under tio lakan.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-14 22:46

Din förstärkare är bra, köp nya högtalare!

Användarvisningsbild
aleksij

Inläggav aleksij » 2007-05-15 06:31

Halloj skriver mitt första inlägg här nu.
:D
Mina 203.2 låter mycket bra ihop med Rotel RA-06 iallafall, så det där med att byta högtalare är bara löjligt. Så om du har möjlighet så ska du iallafall testa dom ihop med Rotel, det är mitt tips.

Lycka till!

//Alex

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-15 17:26

Mickef skrev:Anledningen till uppgraderingen är att jag saknar lite värme och fyllighet i mellanregistret samt lite "större" ljudbild.

Och varför skulle inte det motivera ett byte till större högtalare? Tror nog iaf att det är där du gör bästa uppgraderingen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 19:49

Nefilim skrev:
Mickef skrev:Anledningen till uppgraderingen är att jag saknar lite värme och fyllighet i mellanregistret samt lite "större" ljudbild.

Och varför skulle inte det motivera ett byte till större högtalare? Tror nog iaf att det är där du gör bästa uppgraderingen.

Jag tror nog också att ett ev. högtalarbyre skulle göra mycket, därmed inte sagt att högtalarna låter dåligt, men kanske din smak ligger mera åt det fylligare hållet.

Arcams cd-spelare låter ju bra, likaså din harman kardon ( bättre än Denon 2105 tex.).

Eventuellt skulle du kunna få ett fylligare ljud med byte av cd till Rega apollo, som är den bästa cd jag hört, låter väldigt nära en bra vinylspelare.

Användarvisningsbild
Mickef

Inläggav Mickef » 2007-05-15 22:51

Har lyssnat runt lite och dom flesta verkar tycka som här, att det är högtalarna som bör uppgraderas.

Kan tilläggas att jag nyligen flyttat till större bostad och att högtalarna är placerade i ett rum på ca 30m2 med högt till tak. Kanske dom börjar bli i minsta laget?

Blev dock lite intresserad av Musical Fidelity efter Matereos inlägg. Är det någon som har lyssnat på A3.5?. Skulle detta kunna vara ett alternativ.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-15 22:59

alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-16 00:44

Haakan_W skrev:alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet

Hur vet du det?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-16 00:52

Haakan_W skrev:alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet

yäh yäh... whatever you say dude :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-16 01:32

matereo skrev:

Hur vet du det?

vet och vet...erfarenhet...

min pissdåliga multikanals pioneer hör man ingen skillnad på nästan förräns man börjar brassa på ordentligt jämfört med nad 208 tex...

har haft åtskilliga förstärkare genom åren....

du får då en 10000 faldigt skillnad genom att byta högtalare i förhållande till förstärkare så enkelt är det, men visst går det att höra små skillnader mellan förstärkare...men inte så stora att det är värt det när ett högtalarbyte vore så mycket bättre för den givna pengen

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-16 06:12

Haakan_W skrev:
matereo skrev:

Hur vet du det?

vet och vet...erfarenhet...

min pissdåliga multikanals pioneer hör man ingen skillnad på nästan förräns man börjar brassa på ordentligt jämfört med nad 208 tex...

du får då en 10000 faldigt skillnad genom att byta högtalare i förhållande till förstärkare så enkelt är det, men visst går det att höra små skillnader mellan förstärkare...men inte så stora att det är värt det när ett högtalarbyte vore så mycket bättre för den givna pengen

Kanske är Nad:en inte så bra som det ryktas?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-16 06:20

Haakan_W skrev:min pissdåliga multikanals pioneer hör man ingen skillnad på nästan förräns man börjar brassa på ordentligt jämfört med nad 208 tex...

Då måste använda en ganska dålig CD-spelare om du inte hör någon skillnad på olika förstärkare. Att du hör större skillnad mellan olika högtalare betyder inte att det låter bättre eller sämre, bara olika.

Jag kan mata mina DQ10-högtalare med vad som helst och grundljudet, det som jag gillar med dom, det finns där hela tiden. Men om jag kopplar upp en riktigt bra cd-spelare tillsammans med ett riktigt bra förstärkeri, så kan mycket enklare högtalare ge ett totalt sett bättre ljud.

Matar man högtalarna med skräpig cd-spelare och dito förstärkare så hamnar man lätt i byteskarusellen. Högtalarna låter alla olika, ja de ger störst ljudmässiga skillnad, men man blir aldrig nöjd utan byter vidare.

Som det så vackert heter, skit in = skit ut :-)

/ B

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-16 08:01

Visst är det riktigt dåligt så kommer man höra fel oberonde av vilka högtalare man har. Dock om skillnaderna är små så blir det riktigt svårt att höra dessa med säkerhet om högtalarna och rummet bidrager med en massa störningar. Så därför vill jag inte hålla med i ditt resonemang.

En intressant insikt (som egentligen är rätt självklar) när jag testade förstärkare för ett tag sedan. Om man vill detektera problem / skillnader hos förstärkaren så skall man hänga på dem en bråkig last. Det var så jag köpte en Rotel receiver för den bäst klarade av att spela med ett par Dynaudio 1.4s. H/K, Pioneer och en del annat föll platt på golvet då de inte orkade driva dessa väl. Men visst, det är kanske att fel optimera om man har högtalare som är snälla laster.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-16 11:16

Bill50x skrev: Att du hör större skillnad mellan olika högtalare betyder inte att det låter bättre eller sämre, bara olika.

är det inte exakt samma sak med förstärkare eller?

förövrigt sa jag ju att jag förstås hör skillnad mellan förstärkare....bara inte lika stor som mellan högtalare....

jag förstår dock inte hur man ens kan säga emot det jag skrivit ovan.,...en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör....å en ännu simplare lyssning bevisar det bara ännu mer...

herregud

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-05-16 12:26

Haakan skrev:
en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör

Medhålles till fullo. :roll:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-16 13:47

screen skrev:Haakan skrev:
en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör

En enkel mätning? Du menar en frekvensgångsmätning då? Jovisst skiljer sig denna mycket mer på en högtalare/rum-kombination jmf med en förstärkare. Men är det så viktigt? Hur mycket skiljer inte frekvensgången i olika lokaler, i olika riggar när du lyssnar live?

Men som jag skrev, bara för att det låter olika betyder inte att det låter bättre. Att välja högtalare efter hur de låter klangligt är bara halva jobbet. Är det något drag i burkarna? Låter det som om musikerna spelar ihop? Sitter rytmen som den ska? Är det lätt att följa melodin? I dessa avseenden skiljer sig förstärkare mer åt än i klangligt hänseende.

/ B

Användarvisningsbild
aleksij

Inläggav aleksij » 2007-05-17 01:08

Bill50x skrev:
screen skrev:Haakan skrev:

En enkel mätning? Du menar en frekvensgångsmätning då? Jovisst skiljer sig denna mycket mer på en högtalare/rum-kombination jmf med en förstärkare. Men är det så viktigt? Hur mycket skiljer inte frekvensgången i olika lokaler, i olika riggar när du lyssnar live?

Men som jag skrev, bara för att det låter olika betyder inte att det låter bättre. Att välja högtalare efter hur de låter klangligt är bara halva jobbet. Är det något drag i burkarna? Låter det som om musikerna spelar ihop? Sitter rytmen som den ska? Är det lätt att följa melodin? I dessa avseenden skiljer sig förstärkare mer åt än i klangligt hänseende.

/ B

Tack, riktigt bra skrivet.

//Alex

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-17 01:30

Bill50x skrev:

/ B

du missar poängen med det hela....visst låter det olika i olika lokaler sjävlklart! men det är ju själva poängen med det hela...personen som spelar in materialet försöker ju få med rumsinformationen ....

sen ska systemet hemma återskapa händelserna från just den konserten....eller hur? ditt rum ska ju mer eller mindre inte tillägga nånting eftersom det är stereons jobb att återskapa ljudet precis som det lät (nåja) på konserten....

det mina kära forumsmedlemmar är hifi...ingenting annat...

så nej jag ser inte din poäng....

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-17 02:06

Haakan_W skrev:så nej jag ser inte din poäng....

Det är vi två om (minst). :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-17 10:14

Haakan_W skrev:
Bill50x skrev: Att du hör större skillnad mellan olika högtalare betyder inte att det låter bättre eller sämre, bara olika.

är det inte exakt samma sak med förstärkare eller?

förövrigt sa jag ju att jag förstås hör skillnad mellan förstärkare....bara inte lika stor som mellan högtalare....

jag förstår dock inte hur man ens kan säga emot det jag skrivit ovan.,...en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör....å en ännu simplare lyssning bevisar det bara ännu mer...

herregud

Det blir ju nästan löjligt ju, när du menar att den mest märkbara skillnaden förstärkare emellan är styrkan.
Du menar mao att olika kretslösningar och komponenter som mosfet, hexfet, singleended, pushpull, klassB, klassA osv bara är ett spel för galleriet och har noll eller litan påverkan på ljudkvaliteten.
Senast redigerad av matereo 2007-05-17 13:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-17 12:39

Haakan_W skrev:så nej jag ser inte din poäng....

Nä, jag har förstått det :-)

Alltså, det är klart att i en ideal värld är det bästa att signalen från ett fonogram "bara" förstärks, och detta är precis vad du sedan hör i ditt rum.

Nu finns det ingen ideal värld, om inte annat kommer grannarna klaga när du återger Iron Maiden i skala 1:1...

Vad jag menar är, det finns massor med parametrar som påverkas i elektroniken och högtalarna. För min del är frekvensgången inte den viktigaste. Oavsett om stora fel skapas i samspelet mellan högtalare och rum och att avvikelserna i elektroniken är mindre.

Det är detta jag menar när jag säger att man hör större skillnader på högtalare och mindre på elektroniken, men att dessa skillnader inte nödvändigtvis är bättre eller sämre. Vad som är viktigare är att musikens själ, rytm, takt och integritet kommer fram. Detta låter förstås för teknikintresserade ganska flummigt, men självklart är att det finns tekniska (och mätbara!) skillnader som ger dessa skillnader. Men jag är inte tekniskt kunnig nog för att beskriva detta i tekniska termer. Att högtalare A låter mycket ljusare än B är i det sammanhanget inte viktigt. För mig är det viktiga att mina "flummiga musikaliska" egenskaper är så goda som möjligt.

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-17 14:04

matereo skrev:Det blir ju nästan löjligt ju, när du menar att den mest märkbara skillnaden förstärkare emellan är styrkan.
Du menar mao att olika kretslösningar och komponenter som mosfet, hexfet, singleended, pushpull, klassB, klassA osv bara är ett spel för galleriet och har noll eller litan påverkan på ljudkvaliteten.

om du läser vad jag skrivit ovan så förutsätter jag att det är hygglig konstruktion redan från början....det klart att det finns usla förstärkare...

Återgå till Köpråd