Moderator: Redaktörer
Mickef skrev:Anledningen till uppgraderingen är att jag saknar lite värme och fyllighet i mellanregistret samt lite "större" ljudbild.
Nefilim skrev:Mickef skrev:Anledningen till uppgraderingen är att jag saknar lite värme och fyllighet i mellanregistret samt lite "större" ljudbild.
Och varför skulle inte det motivera ett byte till större högtalare? Tror nog iaf att det är där du gör bästa uppgraderingen.
Haakan_W skrev:alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet
matereo skrev:Haakan_W skrev:alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet
Hur vet du det?
Haakan_W skrev:matereo skrev:Haakan_W skrev:alltså att byta förstärkare ger mer eller mindre ingenting faktiskt....enda det kan ge är att du kan lira lite starkare om du byter till en effektstarkare förstärkare..men det ställer ju mer krav på rummet
Hur vet du det?
vet och vet...erfarenhet...
min pissdåliga multikanals pioneer hör man ingen skillnad på nästan förräns man börjar brassa på ordentligt jämfört med nad 208 tex...
har haft åtskilliga förstärkare genom åren....
du får då en 10000 faldigt skillnad genom att byta högtalare i förhållande till förstärkare så enkelt är det, men visst går det att höra små skillnader mellan förstärkare...men inte så stora att det är värt det när ett högtalarbyte vore så mycket bättre för den givna pengen
Haakan_W skrev:min pissdåliga multikanals pioneer hör man ingen skillnad på nästan förräns man börjar brassa på ordentligt jämfört med nad 208 tex...
har haft åtskilliga förstärkare genom åren....
du får då en 10000 faldigt skillnad genom att byta högtalare i förhållande till förstärkare så enkelt är det, men visst går det att höra små skillnader mellan förstärkare...men inte så stora att det är värt det när ett högtalarbyte vore så mycket bättre för den givna pengen
Bill50x skrev: Att du hör större skillnad mellan olika högtalare betyder inte att det låter bättre eller sämre, bara olika.
en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör
screen skrev:Haakan skrev:en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör
Medhålles till fullo.![]()
Bill50x skrev:screen skrev:Haakan skrev:en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör
Medhålles till fullo.![]()
En enkel mätning? Du menar en frekvensgångsmätning då? Jovisst skiljer sig denna mycket mer på en högtalare/rum-kombination jmf med en förstärkare. Men är det så viktigt? Hur mycket skiljer inte frekvensgången i olika lokaler, i olika riggar när du lyssnar live?
Men som jag skrev, bara för att det låter olika betyder inte att det låter bättre. Att välja högtalare efter hur de låter klangligt är bara halva jobbet. Är det något drag i burkarna? Låter det som om musikerna spelar ihop? Sitter rytmen som den ska? Är det lätt att följa melodin? I dessa avseenden skiljer sig förstärkare mer åt än i klangligt hänseende.
/ B
Bill50x skrev:
En enkel mätning? Du menar en frekvensgångsmätning då? Jovisst skiljer sig denna mycket mer på en högtalare/rum-kombination jmf med en förstärkare. Men är det så viktigt? Hur mycket skiljer inte frekvensgången i olika lokaler, i olika riggar när du lyssnar live?
Men som jag skrev, bara för att det låter olika betyder inte att det låter bättre. Att välja högtalare efter hur de låter klangligt är bara halva jobbet. Är det något drag i burkarna? Låter det som om musikerna spelar ihop? Sitter rytmen som den ska? Är det lätt att följa melodin? I dessa avseenden skiljer sig förstärkare mer åt än i klangligt hänseende.
/ B
Haakan_W skrev:Bill50x skrev: Att du hör större skillnad mellan olika högtalare betyder inte att det låter bättre eller sämre, bara olika.
är det inte exakt samma sak med förstärkare eller?
förövrigt sa jag ju att jag förstås hör skillnad mellan förstärkare....bara inte lika stor som mellan högtalare....
jag förstår dock inte hur man ens kan säga emot det jag skrivit ovan.,...en enkel mätning bevisar kraftigt att en förstärkare inte påverkar signalen i en en tusendel av vad rum och högtalare gör....å en ännu simplare lyssning bevisar det bara ännu mer...
herregud
Haakan_W skrev:så nej jag ser inte din poäng....
matereo skrev:Det blir ju nästan löjligt ju, när du menar att den mest märkbara skillnaden förstärkare emellan är styrkan.
Du menar mao att olika kretslösningar och komponenter som mosfet, hexfet, singleended, pushpull, klassB, klassA osv bara är ett spel för galleriet och har noll eller litan påverkan på ljudkvaliteten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster