Elakt ljud?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Flamenco

Elakt ljud?

Inläggav Flamenco » 2007-06-11 21:25

Nå'n som lyssnat till Elac Fs 127?
Jag skall inte inhandla högtalare förrän i höst/vinter men det skadar väl inte att vara ute i god tid med informationsinsamlande om kandidater att pryda lyssningsrummet med.
Likaså skall jag inhandla en ny/beg? förstärkare i samma veva, så vad som skall driva dem kan jag inte svara på, utom att det kanske blir Rotel/Denon.
Tar gärna emot andra tips på högtalare omkring denna prisklass.
Jag lyssnar uteslutande? till kvinnliga artister (som alltid när det gäller kvinnor, man lyssnar på dem) så detaljrikedom i "detta" register är att föredra.
Föredrar nog en ljusare ton, där en detaljrik diskant är viktig och kan ha överseende med om den lägsta basen saknas. Viktigare är då i mitt tycke en stunsig mellanbas, än en mjuk, bumlig och otydlig lågbas.
Ser helst också att det är stativare. Att jag ändå ställer en förfrågan om lyssningsintryck om Elac Fs 127, beror på att jag läst en "intressant" recension om dem, så Elac kanske inte har så elakt ljud? :?

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Grattis, du är en flatearthare!

Inläggav agent_cooper79 » 2007-06-12 00:19

Med ditt ljudideal där du är villig att försaka djupbas för klar diskant och fast bas med studs i tycker jag att det låter som att du kan vara en s.k. flatearthare.

Titta på klassiska flatearthhögtalare som ofta har precis den ljudtyp du söker, dvs Linn, Epos, Rega, Naim (dyra, och de gör långt bättre elektronik än högtalare tycker jag) etc. Jag är också flatearthare och älskar mina Epos ES11 som jag kör på Naimelektronik = Super! En legendarisk flatearthhögtalare är annars Linn Kan som kom i flera generationer.

Lycka till med högtalarjakten! /Magnus

Användarvisningsbild
Retief

Inläggav Retief » 2007-06-12 10:06

Gillar skarpt högtalare från Elac. Tysk Qualität und Präzision?

Röståtergivningen, som du efterlyser, överträffade mina högt ställda förväntningar när jag skaffade mina golvare. Inte bara när det gäller kvinnliga sångartister, utan all röståtergivning (ex. filmdialog och tvljud). Renare och verkligare har jag inte hört.

Kan verkligen rekommendera en lyssning.

PS Har inte lyssnat på FS127, men tror att det är en golvmodell.

mvh

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-06-12 19:47

En länk till ovan nämnda Elac Fs 127

http://www.bestsound.se/Product.aspx?p_id=772&c_id=75

Jovisst är det golvare. Recensionen handlade om denna modell, vilken jag tyckte till stor del motsvarade ljudidealen jag har, till ett överkomligt pris. Det finns också stativare i sortimentet så det blir att lyssna till dessa.

Om nå'n mer än jag är(var) frågande till Flat earth se följande länk.

http://show.audiogon.com/cgi-bin/psm.pl

Skall försöka uppbåda disciplin nog att uppdatera följande listor.

Så här långt

Lista över tänkbara kandidater.
Elac (några ur sortimentet)
Flat earth modeller i den mån jag kan finna begagnade sådana till rätt pris.

Går bort, avstår från följande (O.B.S! Baserat på mina högst subjektiva intryck, så ägare av nedan nämnda - inget illa men't)
Carlsson (har OA-58 som enbart i mitt tycke duger till hemmabioljud, där de förvisso är suveräna).
Byggsatshögtalare (om jag inte hittar färdigbyggda i snyggt skick)

Återgå till Köpråd