Utomhushögtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Utomhushögtalare?

Inläggav TygelBy » 2007-06-20 15:59

Jag hade tänkt att nu på sommaren 'flytta ut' ljudet på terassen. Finns det några utomhushögtalare som kan skapa ett hyffsat s.k. 'lounge-ljud'? Alltså inget direktljud med sweetspot utan mer ett 'surroundljud' som fyller upp terassen, typ Mirage Omnisat eller Inos A1/A2 fast för utomhusbruk.

Terassen har tak och 3 väggar, så de behöver inte tåla direkt regn, men de måste ju klara höga luftfuktigheter, temperaturskillnader o.s.v. som en placering utomhus utsätter dom för.

Och hur är den med subbar(subbor?) för utomhusbruk? Vilket frekvensområde och vilka ljudnivåer är rimligt att sikta in sig på?

Systemet skall användas primärt för bakgrundslyssning och inte så mycket för party- lyssning/nivåer så några extrema ljudvolymer är det inte tal om.

Och nej, jag orkar inte släpa högtalare ut och in varje dag/stund då jag vill ha 'ute-ljud'.

Några idéer? Det enda jag själv hittat än så länge är Mirage Oasis Omni 5. Någon som känner till dom?

/TygelBy

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-06-20 19:35

Pricerunner

Vet inte om dessa levererar till Sverige, men dom har rekommenderats i andra forum och verkar ha stort utbud:
http://www.outdoorspeakerdepot.com

High Performance Frog Speaker :wink:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-20 19:44

http://www.starfelt.se/

Ody-Pro finns för utomhusbruk.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-21 14:54

Tack för länkarna! Pricerunner har jag redan utforskat, men 'outdoorspeakerdepot.com' var en rolig site även om där kanske inte var något som direkt tilltalade mig för detta projektet. Och 'starfelt.se', nja...

Jag är specifikt ute efter högtalare som är typ rundstrålande eller i varje fall sprider väldigt mycket. I länkarna ni har tipsat om så finns det ju massor av utomhushögtalare, men i princip alla är(så vitt jag kan se) direktstrålande. Det kanske går att få till ett diffust 'lounge'-ljud med vanliga högtalare också genom att rikta dom åt alla möjliga håll och kanter, men det känns som att jag skulle trivas bättre med ett par som är ämnade just för ändamålet.

Det fanns en på 'outdoorspeakerdepot.com' som verkade vettig, OS850 High Fidility Omni 360 Speaker, men den var ju inte vacker precis... (...eller är jag petig nu?)

Någon med fler goda idéer?

:D :D Min bror hade något liknande, en groda alltså, där man kunde spela in ljud som sedan spelades upp när man gick förbi. Kul! Jag höll ju på att skita knäck när jag gick förbi den i trädgården för att ringa på dörren och den skrek -'Hörru! Va f-n gör du här?' till mig. :oops:

/TygelBy

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-06-22 08:38

Jag hoppas dina grannar bor långt bort.

Själv gillar jag inte att trakteras av grannars musik flödande över nejden. Och jag skulle inte vilja pracka på mina grannar min egen musiksmak

Ursäkta min sura kommentar, men jag tycker utomhusmusik i bostadsområden är en styggelse.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-22 19:52

mapem skrev:Jag hoppas dina grannar bor långt bort.

Själv gillar jag inte att trakteras av grannars musik flödande över nejden. Och jag skulle inte vilja pracka på mina grannar min egen musiksmak

Ursäkta min sura kommentar, men jag tycker utomhusmusik i bostadsområden är en styggelse.

Jag kan hålla med dig till viss del, men jag tycker också att det beror på när, hur högt, och hur ofta man spelar. Vi har grannar som har fest lite då och då och spelar ganska så högt, men det stör oss inte så mycket. Man vet ju att det inte är alltför ofta och att det inte varar till sent in på nätterna. Lite överseende med grannarnas vanor tycker jag att man får ha, annars blir ju livet rätt tråkigt. Jag själv hade inte tänkt spela så högt att grannarna hör det (inte så ofta iallafall :) ), det är också därför jag vill ha ett par högtalare som sprider bra just där jag vill ha ljudet. Så att jag inte behöver dra på så mycket alltså...

/TygelBy

Återgå till Köpråd