Vilken mp3-spelare passar mig/dig bäst?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Vilken mp3-spelare passar mig/dig bäst?

Inläggav Hetsporren » 2007-06-26 12:21

Efter att barnen fått varsin Creative MuVo-spelare börjar jag oxå bli sugen på en mp3, plus Koss Porta Pro-lurar (som verkligen är suveräna, köpte ett par för 249 kr på Webbhallen till Victor). Detta är dock en djungel så jag undrar vad man bör satsa på och hur mkt man behöver betala? Tycker i att iRiver Clix verkar fin, finns med 4 GB för 1400 kr...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66407&ref=Prisjakt

Edit: Creative Zen V Plus 1GB för 600 kr verkar ju cool!
http://www.webhallen.com/prod.php?id=61960

PS: Att behöva ansluta med USB-kabel verkar jobbigt!

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-26 12:34

Koffe skrev om en på What the fuck hifi? som verkar bra.

Länk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-26 12:56

Kul! Hittade, tack vare Koffe, iAudio X5 30GB (med 35h batteritid!) för 1600 kr.

Fast, kanske bör man köpa en mobil-tfn med inbyggd mp3 istället? :?

niclas

Inläggav niclas » 2007-06-26 13:04

Hetsporren skrev:Fast, kanske bör man köpa en mobil-tfn med inbyggd mp3 istället? :?

Nej! 8) (en som vet)

Användarvisningsbild
Hejnrik

Inläggav Hejnrik » 2007-06-26 13:23

iPhone kommer till Europa om ett år :wink:

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-26 13:26

Hejnrik skrev:iPhone kommer till Europa om ett år :wink:

Oktober är väll bra drygt 3 månader borta? :)

Användarvisningsbild
Hejnrik

Inläggav Hejnrik » 2007-06-26 13:33

Ton skrev:
Hejnrik skrev:iPhone kommer till Europa om ett år :wink:

Oktober är väll bra drygt 3 månader borta? :)

Ojdå, jag har fått för mig att det kommer dröja upp till ett år innan den kommer till Europa. Men jag kan ha fel, det går ju så många rykten om den här musikspelarwebbläsartelefonen. 8)

I vilket fall som helst är det världspremiär den 29 juni i USA.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-26 13:54

iPhone känns ju dock hyfsat osmidig om det är en musikspelare man e ute efter...

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-26 13:58

BengtO skrev:iPhone känns ju dock hyfsat osmidig om det är en musikspelare man e ute efter...

:?:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-26 15:16

Hmm mobilerna som finns just nu är ingen höjdare ljudmässigt. Jag har en k800i å den e ganska bastung i ljudet och har ingen kontroll över ljudet. Då kör jag ett par sony in ear lurarför 600kr å ett par philips lurar för 700kr. Sen har jag även hört w810i med lurarna som följer med och det är i mina ögon igen höjdare. Kan säga att jag själv kör en ipod nano 4gb. Jag fick en guidad tur i en applestore i usa när jag var där för några veckor sedan. Då fick jag möjlighet att höra ipod nanon med sennheiser hd650. I mina öron lät det riktigt bra och spelade högt nog. Försök få lyssnat på dom nya generationerna av ipods dom nya nanona å videosen. Dessa är helt överlägsna dom gammla ljudmässigt. Sen är lurarna som föjer med riktigt okej måsste jag säga.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-06-26 15:20

Hetsporren skrev:Kul! Hittade, tack vare Koffe, iAudio X5 30GB (med 35h batteritid!) för 1600 kr.

Fast, kanske bör man köpa en mobil-tfn med inbyggd mp3 istället? :?

Jag har en iAudio X5 v med 20GB jag är överlag väldigt nöjd med den (t.ex. kan man koppla in kameran direkt till den och lagra sina bilder på mp3 spelaren, smidigt som attan om man är på en längre semester)

Men det finns en mycket stor nackdel!
STORLEKEN!!!
Storleken på den har gjort att jag sällan har med mig min spelare och när jag sitter på en buss och vill lyssna på musik så har jag sällan spelaren med mig.

Jag undrar dessutom om 35h timmar kan stämma? jag tror min var specad till omkring 15h vilket den inte håller efter cirka 2 års användning.

Själv blev jag less på storleken och kompletterade med en 1GB:s flash-spelare som jag alltid har med mig.
Jag köpte en ZAP från teknikmagasinet och den var grymt billig, men det är den sämsta spelare jag någonsin stött på. Däremot tycker jag Muvo har schyssta spelare.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-26 15:54

Ton skrev:
BengtO skrev:iPhone känns ju dock hyfsat osmidig om det är en musikspelare man e ute efter...

:?:

Ja den e stor helt enkelt jämfört med många pyttesmå smidiga mp3-spelare..

niclas

Inläggav niclas » 2007-06-26 16:50

Om du inte ser några problem med att använda iTunes för musikhanteringen skulle jag rekomendera en ipod nano 4gb eller 8gb. Helt underbar spelare med alldeles lagom storlek. Användarvänligheten är oslagbar likså uteendet.. :)

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-06-26 17:04

Det beror på vad du ska ha den till men jag kan väl delge några av mina erfarenheter nedan. Koss porta pro är även mitt val av hörlurar.

Jag hade först en enkel 128mb mp3 spelare (Creative Muvo utan display). Jag fick sedan en miniIpod på 4 gb som jag anände ett tag. Jag började dock ganska snabbt bli irriterad på ett par saker. Storleken, Vikten, hur fragil den kändes, batteritiden, Itunes, den låga (subjektivt) maxvolymen samt att den inte gick att använda mellan datorer. Koppla mellan mac/pc så måste du asfaltera om den. Skitkrånglig med Linux också.

Började använda min Creative Muvo utan display på dagarna istället och min miniipod användes som nån slags gatusqueezebox som trådlöst(bärbart heter det kanske? ^^) förflyttar musiken till stereon från datorn.

Slarvade bort min Muvo och gick då raskt och köpte en Creative Muvo TX 1 gb för 500:- som kan vara ett av de mest prisvärda saker jag köpt i mitt liv. Jag använder den varje dag. Enda problemet är att man blir lite miljöbov som använder 1 AAA batteri för 8-12 h musik. Men laddningsbara (inbyggda) batterier slutar alltid fungera efter ett tag och när man är på semester och har glömt adapter är det guld att kunna köra på vanliga batterier.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-26 17:13

En vanlig Ipod med firmwaren utbytt mot Rockbox istället tycker jag funkar fint. Rockbox går tydligen att flasha massa olika spelare med också men jag vet ej hur dom passar med det nya gränssnittet osv.

http://www.rockbox.org/
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-26 17:26

En rolig sak med att köpa mp3 begagnat är att man, om man har tur, kan få sig ett par gig med bra musik bara sådär :D

Hade sån tur när jag köpte en beggad Philips Gogear 4G hdd, en ganska ok spelare (låter bra) men med en fullständigt olidlig tvångsmässig koppling till MusicMatch programvara för överföring. Annars hade jag kunnat rekommendera den.

Idag hade jag nog provat en pytteliten Creative eller iAudio med flashminne och drag n drop.

Men, fråga om musiksmak och be att få den oraderad :mrgreen:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-26 18:14

:arrow: iRiver T50 1GB?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-06-26 18:49

Köpte precis en iAudio U3 som jag, hittils, är mycket nöjd med. Läste dock precis att en iAudio 7 med hela 60 timmar speltid!!! kommer snart. Skulle jag nog välja om jag skulle köpa en efter sommaren.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-06-26 18:55

Hetsporren skrev::arrow: iRiver T50 1GB?

Både T50 och T60 är för stora för min smak. För usel form helt enkelt. Om du har en handväska eller midjeväska så går det säkert bra att ha såna där spelare 8)

"The T50 and T60 are not thin devices, so "forgetting" that either is in your pocket isn't likely to happen. If you plan to tuck one of the players into the front pocket of your jeans, be prepared for one of those lame "is that a ____ in your pocket or are you just happy to see me?" jokes."

(Från pocketables.typepad.com)

Edit(Ändring?): Vet inte om det är viktigt för dig men man kan använda creative muvos direkt in i apparater som har USB-ingång (om de bara ryms fysiskt), det gäller alla apparater som monterar sig vettigt.

En nackdel med konstruktionen med USB direkt på spelare är att man gärna blockerar andra ingångar när man sätter in sin spelare. Vet en del förstärkare där jag inte kunnat sätta in spelaren alls. Men annars har det varit kul att kunna spela upp sin musik enkelt hemma hos andra utan sladdar.

Återgå till Köpråd