yamaha ns10m Membran

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

yamaha ns10m Membran

Inläggav LEXrasta » 2007-06-25 23:45

Min kompis studiohögtalare ns10 har gått sönder,2 st diskant membran har rykt,
Yamaha vill tydligen inte sälja dessa löst utan dom säljer endast hela diskanter som kostar multum.Finns det nån här på forumet som vet vart man kan få tag på dessa membran?
Kanske nån som rentav sitter på några? Isåfall kan ni ju skicka ett PM

/Danne

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 00:56

Menar du månne "diskantelement" när du skriver "membran"? :?

(Membranet är bara en del av ett element - den vanligen dome- eller konformade del som sätts i vibration närmare bestämt. och det är förhållandevis ovanligt att just membranet går sönder. Vanligare är att talspole eller upphängning tar stryk).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-26 01:16

IngOehman skrev:Menar du månne "diskantelement" när du skriver "membran"? :?

(Membranet är bara en del av ett element - den vanligen dome- eller konformade del som sätts i vibration närmare bestämt. och det är förhållandevis ovanligt att just membranet går sönder. Vanligare är att talspole eller upphängning tar stryk).

När jag ser hur du läser inlägg börjar jag mer och mer förstå dina svar...

Om han inte är nöjd med att köpa "hela diskanter" borde han ha insett att han bara vill ha en del av elementen. Och det är förmodligen domen med talspole han är ute efter.

T o m jag som aldrig tycks förstå något förstår ju det...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-26 01:18

Lust, ditt stalker beteende över Ingvars inlägg börjar bli bra jobbiga nu. Give it up. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-26 01:20

subjektivisten skrev:Lust, ditt stalker beteende över Ingvars inlägg börjar bli bra jobbiga nu. Give it up. :?

Och vem tycks stalka mig?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: yamaha ns10m Membran

Inläggav NNord » 2007-06-26 09:29

LEXrasta skrev:Min kompis studiohögtalare ns10 har gått sönder,2 st diskant membran har rykt,
Yamaha vill tydligen inte sälja dessa löst utan dom säljer endast hela diskanter som kostar multum.Finns det nån här på forumet som vet vart man kan få tag på dessa membran?
Kanske nån som rentav sitter på några? Isåfall kan ni ju skicka ett PM

/Danne

Kanske får du något svar om du frågar http://www.technovox.se -dom säljer ju sådant, men om dom har till just Yamaha, och då NS10.. vet jag icke !
NN

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-06-26 11:08

IngOehman skrev:Menar du månne "diskantelement" när du skriver "membran"? :?

Vh, iö

Ja du jag vet inte,det var min kompis som bad mig starta denna tråd.
Jag ska be han gå in här och ställa frågan igen för det är möjligt att jag inte fattade allt..

/Danne

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-26 22:57

Membranet kan gå sönder om någon gjort åverkan på det. Kanske ett djur eller ett barn. Oavsett lär ju membranet och talspolen köpas i samma paket så det spelar ingen roll.
Det är rätt vanligt att folk inklusive migsjälv, uttrycker det som så att man "behöver ett nytt membran" när man bränt (talspolen) en diskant eller driver. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-26 23:15

Syntesis skrev:Membranet kan gå sönder om någon gjort åverkan på det. Kanske ett djur eller ett barn.

:mrgreen:

Återgå till Köpråd