Vilka rör?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Masen

Vilka rör?

Inläggav Masen » 2007-07-03 17:37

Har en Copland CSA 14 förstärkare med 6922 rör i förstegsdelen.
Jag har köpt den begagnad, och jag antar att det är original sedan 1995!?
Tänkte att man skulle byta, och tänkte be om råd vilket fabrikat.
Svalander säljer ju t.ex. TAD för 175 kr styck.

Följdfråga, hur "hör" man när rören börjar tröttna :roll:

Roffe

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-03 17:52

Det beror helt på vilka intentioner du har med ljudet.
6922 är nog den rörtyp som det finns absolut mest varianter och åsikter om eftersom det är ett av dom vanligast förekommande rören i försteg idag.

Själv har jag ett gäng av Electro Harmonix, Golden Dragon, Ei, Telefunken E88CC, Sovtek liggande hemma efter att ha ägt åtskilliga försteg av olika fabrikat som använder just det här röret.

Telefunken E88CC medföljde ett försteg jag köpte, och dom är ansedda att vara ett av dom bästa varianterna av E88CC/6922.
Ändå så fick jag en klar förbättring i ljudet hos mig och för min anläggning om jag plockade i några Ei rör på lämpliga ställen.
Så det går att rulla tuber i det oändliga i jakten på den bästa kombinationen. Så det finns inget givet svar.

Men det kanske kunde underlätta om du kan beskriva hur ditt system låter idag och eventuellt vart du skulle vilja förbättra.

Här kommer en länk till åsikter om diverse exotiska varianter av 6922.
Kanske kan du få ut något av det...

http://www.upscaleaudio.com/view_category.asp?cat=42

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2007-07-03 20:19

Tja, hur det låter idag?
Jag har ju inte jämfört med något annat sida vid sida, så det är ju inte lätt att säga. Jag tycker i alla fall att det låter lätt och luftigt, lätt att urskilja instrument samt naturliga sångröster. Möjligen något smal ljudbild, då faktiskt mest i höjdled. Men det kan ju även bero på högtalare, signalkälla och rum!?
Högtalarna är LTS F1 och CD:n en Harman Kardon 740 samt Opus 3 jr skivspelare med Sumiko Pearl puppa. Musik är mest klassiskt samt jazz.

Roffe

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-07-03 22:52

Jag använder dom här som Audio concept säljer
kostar 140:-/styck har jag för mig
Bild

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 23:10

Jag har väl generellt varit positivare till de ryska och tjeckiska varianter jag fått tag på än de kinesiska ljudmässigt. Nyligen bestämde jag att jag behöver byta ett gäng EL84or men är skeptisk till vad som finns att få istället för mina gamla mullard rör.

Kanske även du skulle ta och ringa Veteran Hifi endera dagen, där har jag oftare fått tag på bra rör än på andra ställen tidigare.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 07:58

Jag funderar och funderar på vad jag skulle rekommendera dig, men kommer inte fram till något.
Utan att själv ha hört ditt system går det helt enkelt inte, så jag kan bara ge dig en länk till så att du själv kanske kan komma en bit på vägen till vilka rör som är dom bästa och hur dom "i regel" påverkar ljudet.
Hoppas du hittar rätt i 6922 träsket...

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer, men alla rekommendationer skulle mer eller mindre bli chansningar, och då är det nog bäst att låta bli att rekommendera alls.

http://home.att.net/~chimeraone/6dj8sound.html

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2007-07-05 12:53

OK tack för hjälpen, jag får väl läsa runt lite och prova nå't.
Vad ska man tänka på när det gäller beteckningen?
Är det skillnad på 6922 och EC 88?

Sen följdfrågan, hur hör man/vad händer när rören blir gamla?

Roffe

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-05 16:20

Masen skrev:OK tack för hjälpen, jag får väl läsa runt lite och prova nå't.
Vad ska man tänka på när det gäller beteckningen?
Är det skillnad på 6922 och EC 88?

Sen följdfrågan, hur hör man/vad händer när rören blir gamla?

Roffe

Utan att kolla upp dom så kan svagt brum, sus, och knäppningar förekomma om slutrören är dags att byta.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-07-07 00:32

Dessa småtrioder, rätt implementerade håller i princip hur länge som helst 10 - 20 år.
De alstrar ju knappt någon värme, trots att de ligger i klass A.

Men de kan ge upp och det märker man framför allt om det brusar det minsta från apparaten. Kan ibland räcka att man lossar dem och sätter dit dem igen.

Rör som skött sig länge och väl, utan att haverera, kan på ålderns höst ge ett odynamiskt, snävt och slött ljud (transistorljud).

Köp en ny uppsättning, skifta och jämför, men framför allt låt någon mätkunnig person mäta din apparat, för vi vill ju ha ett så ofärgat och linjärt ljud som möjligt. :wink:

Återgå till Köpråd