Takantenn för FM, men vad och hur?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Takantenn för FM, men vad och hur?

Inläggav PerStromgren » 2007-07-23 12:32

Jag har jämt haft litet taskigt ljud på FM här i huset, pga att jag inte sett till att skaffa en bra antenn. Jag funderar på att låta ett proffs (en vanlig antenninstallatör) byta lite prylar på taket, för att friska upp signalen, både på FM och för TV. När vi gjorde samma sak på förra huset, specade vi dåligt och fick en rundkännande antenn för FM (de som brukar tipsas om här), vilket inte duger. Signalen är ordentligt stark och så, men vi får elak flervägsdist pga studsar på berg eller byggnader, vilket låter förfärligt emellanåt.

Två frågor:

1. Vad ska jag speca för slags antenn för FM?

2. Hur kan jag kvalitetssäkra jobbet, dvs vad ska jag be dom mäta på FM när de är klara? Bara signalstyrkan räcker inte, som sagt, det viktiga är att bli av med multipath-dist. Jag vill minnas att jag sett bättre mottagare ha en liten ruta på fronten som visar graden av multipath, men någon sådan har inte jag, tyvärr.

TV-delen är nog trivial, det görs åt alla. Dessutom är det digitalt snart och då blir kraven litet annorlunda.

PS. Jo, jag skulle nog kunna göra jobbet själv, men jag anar att punkt 2 kräver instrument som jag inte har.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-23 13:30

Vad du behöver är en antenn med stor riktverkan (liten öppningsvinkel), dvs en som undertrycker reflexer. Kolla till exempel denna på Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4041.htm

Har du extrema problem med reflexer kanske du behöver en antenn med ännu större riktverkan. Ju fler element på antennen, ju större förstärkning och riktverkan.

Triax har en antenn med följande data:
FM 8S (100197)
Band BII
Frequency Range 87 - 108 MHz
Channels FM
Elements 8
Gain 9.5 dBi
Front To Back Ratio 24 dB
Beam Width Hor +- 21 Degrees
Return loss 16
Impedance 75 Ohm
Weight 3.2 kg
Dimensions LxWxH 2383 x 1669 mm
EAN-number 5702661001970
Remarks MT - D

Det brukar gå bra att montera själv, rikta in brukar inte vara så svårt heller. Ställ frugan på taket med en mobiltelefon och be henne vrida tills det låter bra.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-23 13:44

Bill50x skrev:
Det brukar gå bra att montera själv, rikta in brukar inte vara så svårt heller. Ställ frugan på taket med en mobiltelefon och be henne vrida tills det låter bra.

/ B

Tack, Bill.

Om nu skulle vilja mäta, vad är det exakt man ska mäta för att komma åt reflexerna?

Hur är det med ledningsdragningen och kontakter i huset, kan de ställa till med egna reflexer? Hur renoverar man ledningssystemet? Det hela ser litet solkigt ut, men jag vill ogärna dra ny kabel... Men det kanske man måste?

Radio är inte min hemmabana, tyvärr, så jag tar all hjälp jag kan få.

PS. ... och mixerlådan, eller vad det kallas, på masten, är den en kandidat för utbyte efter 20 år? DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-07-23 14:23

Kan inte IP-radio vara ett alternativ i dessa IT-dagar. Jag använder själv en "Screamer Radio", anledningen är att jag har 8 mil till närmaste Terracom-antenn och utbudet av stationer är rätt dåligt.

Inga mottagningsproblem längre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-23 14:31

PeterAkemark skrev:Kan inte IP-radio vara ett alternativ i dessa IT-dagar. Jag använder själv en "Screamer Radio", anledningen är att jag har 8 mil till närmaste Terracom-antenn och utbudet av stationer är rätt dåligt.

Inga mottagningsproblem längre.

Jo, jag har faktiskt en! Problemet är att det är en Roku Soundbridge, som Jens of Sweden har stora problem att åtgärda garantifel på.

Se tråden Reklamation vs garanti och konsumentköplagen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-23 15:07

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Tack, Bill.

Om nu skulle vilja mäta, vad är det exakt man ska mäta för att komma åt reflexerna?

Hur är det med ledningsdragningen och kontakter i huset, kan de ställa till med egna reflexer? Hur renoverar man ledningssystemet? Det hela ser litet solkigt ut, men jag vill ogärna dra ny kabel... Men det kanske man måste?

Radio är inte min hemmabana, tyvärr, så jag tar all hjälp jag kan få.

PS. ... och mixerlådan, eller vad det kallas, på masten, är den en kandidat för utbyte efter 20 år? DS

Mätningar är jag dålig på men det finns säkert andra här som vet vad man mäter, och hur. Någon form av oscilloskop är säkert nödvändigt men sådana som man kopplar till sin dator kan man köpa rimligt billigt. Eller så lånar man upp en kompis med kunskap och ett oscilloskåp :-)

Har du en stark radiosändare nära dig kan du få in reflexer i kabeln om du har otur, och kabeln är riktigt gammal och sunkig. Men om den var av bra kvalitet för 20 år sedan så är den nog OK nu. Men filtret du har på masten (om det är "lådan" som kopplar ihop FM- med TV-antennen du menar) och kontakterna kan vara bra att byta ut. Går kabeln i ett rör är det rätt lätt att byta den också, anslut bara den nya kabeln till den gamla och dra.

Antenninstallationsfirmor brukar iofs ha bra kontroll, den du råkade ut för tidigare kan inte ha varit speciellt bra. Lokala företag är att föredra eftersom dom har (ska ha i alla fall) lokalkännedom och vet vilka antenner man behöver för ett nöjaktigt resultat. Har du pratat med PK Antennteknik AB till exempel?

/ B

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-23 19:44

Jag byggde mig en enkel antenn bara för några timmar sen. Tog en vanlig koaxial som jag monterade en hona i ena änden på. Den andra ändan skalade jag upp 75 cm tog bort skärmen och sparde mittledaren med isoleringen kvar. Kabeln klammrades fast på väggen utomhus.
Allt efter ett tips på Hififorum. Det blev skillnad då jag tidigare hade grymma störningar av mina lysrörsarmaturer i mitt förråd. Men det kanske inte var riktigt detta du är ute efter.

:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-23 20:06

Grismannen skrev: Det blev skillnad då jag tidigare hade grymma störningar av mina lysrörsarmaturer i mitt förråd. Men det kanske inte var riktigt detta du är ute efter.

kul att höra att det ordnade sig för dig, men du har rätt i att det inte var just mitt problem.
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd