Jag har jämt haft litet taskigt ljud på FM här i huset, pga att jag inte sett till att skaffa en bra antenn. Jag funderar på att låta ett proffs (en vanlig antenninstallatör) byta lite prylar på taket, för att friska upp signalen, både på FM och för TV. När vi gjorde samma sak på förra huset, specade vi dåligt och fick en rundkännande antenn för FM (de som brukar tipsas om här), vilket inte duger. Signalen är ordentligt stark och så, men vi får elak flervägsdist pga studsar på berg eller byggnader, vilket låter förfärligt emellanåt.
Två frågor:
1. Vad ska jag speca för slags antenn för FM?
2. Hur kan jag kvalitetssäkra jobbet, dvs vad ska jag be dom mäta på FM när de är klara? Bara signalstyrkan räcker inte, som sagt, det viktiga är att bli av med multipath-dist. Jag vill minnas att jag sett bättre mottagare ha en liten ruta på fronten som visar graden av multipath, men någon sådan har inte jag, tyvärr.
TV-delen är nog trivial, det görs åt alla. Dessutom är det digitalt snart och då blir kraven litet annorlunda.
PS. Jo, jag skulle nog kunna göra jobbet själv, men jag anar att punkt 2 kräver instrument som jag inte har.