Denon 2807 närmast rekommendation i LTS testen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-23 18:07

Nattlorden skrev:
i skrev:
Moment-23 skrev:...

Det hade varit kul om denon även kunnat erbjuda hemmabioförsteg baserat på förstegsdelen i dessa burkar. Det hade knappast blivit dyrare om de skippat slutstegen. Då hade man kunnat komplettera med bra externa slutsteg. Det kan man ju ändå, men det känns inte rätt att betala för något man aldrig kommer att använda, billigt eller ej.

Mänsklig känsla, men destruktiv. Utan slutsteg hade köparna varit mycket färre, vilket medfört betydligt högre pris.

Tänker köpa en Denon för användning som försteg. Blir troligen 2807:an om de sänker priset. (Vilket de borde göra snart, tror jag, då de får nya modeller i höst.)

Kunde gjorts ett mellanting... där kunde varit en preamp-only funktion som stängde ned slutstegsdelen...

Mja, på sätt och vis finns det väl en sådan - om man använder rätt ingångar o utgångar (och väljer rätt "passthrou" option ?).
Varför vore det bra att stänga slutstegen ? För att spara el ? Störningar ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-07-30 19:30

Jag hade fått intrycket att man skulle kunna använda förstegsdelen och effektstegsdelen separat i 2807 men har blivit lite fundersam om det faktiskt går (pre out/main in). Någon som är mer upplyst!?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 20:39

Slartibartfast skrev:Jag hade fått intrycket att man skulle kunna använda förstegsdelen och effektstegsdelen separat i 2807 men har blivit lite fundersam om det faktiskt går (pre out/main in). Någon som är mer upplyst!?

[slrt]

Misstänker att det är så att det inte finns någon poweringång. Tar du ut signal på förstegskontakterna så får automatiskt respektive slutsteg ingen signal.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-30 21:20

Harryup skrev:
Slartibartfast skrev:Jag hade fått intrycket att man skulle kunna använda förstegsdelen och effektstegsdelen separat i 2807 men har blivit lite fundersam om det faktiskt går (pre out/main in). Någon som är mer upplyst!?

[slrt]

Misstänker att det är så att det inte finns någon poweringång. Tar du ut signal på förstegskontakterna så får automatiskt respektive slutsteg ingen signal.

Fel. (har dock ej provat men jag TROR starkt att det inte är som du skriver ovan. :)

Slutstegen stängs inte av då man använder pre-out. Förstegsutgångarna är buffrade och tas ut mellan för och slutsteg.

Dock stämmer det att det inte finns s.k. "Main in".

NADs hembioförstärkare brukar ha pre-out och main-in.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-31 14:13

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:

[slrt]

Fel. (har dock ej provat men jag TROR starkt att det inte är som du skriver ovan. :)

Slutstegen stängs inte av då man använder pre-out. Förstegsutgångarna är buffrade och tas ut mellan för och slutsteg.

Dock stämmer det att det inte finns s.k. "Main in".

NADs hembioförstärkare brukar ha pre-out och main-in.

Så kan det vara förstås, fast jag frågade i en butik i julas då jag var intresserad av en sådan apparat och fick den förklaringen.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-01 12:59

i skrev:
Moment-23 skrev:...

Det hade varit kul om denon även kunnat erbjuda hemmabioförsteg baserat på förstegsdelen i dessa burkar. Det hade knappast blivit dyrare om de skippat slutstegen. Då hade man kunnat komplettera med bra externa slutsteg. Det kan man ju ändå, men det känns inte rätt att betala för något man aldrig kommer att använda, billigt eller ej.

Mänsklig känsla, men destruktiv. Utan slutsteg hade köparna varit mycket färre, vilket medfört betydligt högre pris.

Tänker köpa en Denon för användning som försteg. Blir troligen 2807:an om de sänker priset. (Vilket de borde göra snart, tror jag, då de får nya modeller i höst.)

Fast inte tror jag att förstegsköparna hade tagit så stora andelar av totala försäljningen. De flesta använder nog även slutstegen. Det jag menade var att de gärna hade fått ge ut en version utan slutsteg som komplement till den "fulla" versionen. Helst då i en mer slimmad låda.

Är det föresten någon som vet hur försteget i 2807 står sig mot förstegen i pma1500 och pma2000? (denons stereoförstärkare).

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-08-02 23:29

Har precis spelat nåra plattor på lååg volym via min 2307 å det lät utmärkt, ingen alarmerande övergångsdist såvitt jag kunde höra. Kanske spelade jag inte tillräckligt lågt eller så har jag haft sån tur så mitt exemplar har lite högre tomgångström än dom som vart testade i molten. Den vart faktiskt liite varm.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-08-02 23:39

krellmaster skrev:Har precis spelat nåra plattor på lååg volym via min 2307 å det lät utmärkt, ingen alarmerande övergångsdist såvitt jag kunde höra. Kanske spelade jag inte tillräckligt lågt eller så har jag haft sån tur så mitt exemplar har lite högre tomgångström än dom som vart testade i molten. Den vart faktiskt liite varm.

En fråga (en uppriktig sådan): hur hör man skillnad på olika typer av distorsion? Vad har övergångsdistorsion för karaktär?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-08-02 23:55

Jag har egentligen ingen aning om hur övergångsdist låter mer än jag antar att det låter illa. Har gjort lyssningsjämförelse med min 2-kanalsrigg som är SE å således inte har nån övergångsdist. Inte särskilt vetenskapligt mao, finns säkert nån som kan redogöra bätttre hur olika typer av dist låter. Klippning vet jag hur det låter iaf, det låter ILLA.

edit: rättelse

Föregående

Återgå till Köpråd